Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Renovering- inredningshjälp med vardagsrum och kök

viik

viik SE

Publicerat för over 13 years sen
Följ

Jag bor i en enplans funkisvilla byggd 1947, 130 kvadrat, med källare och oinredd vind. Vill gärna ha tips på hur jag ska inreda köket och vardagsrummet. Jag vill byta ut hela möblemanget och måla om väggarna, även köket ska utbytas, men vet inte riktigt vad jag vill ha, därför får ni gärna komma med tips och ideer. Funderar på att kanske slå ut väggen mellan kök och vardagsrum.

ritningar
vardagsrummet,ekparkett
skinnsoffor
vardagsrum,öppen spis,insats
vardagsrum,högblankt,bestå
matgrupp,indiskt,plaine matbord,ek,vardagsrum
vardagsrum,fondvägg
altandörrar
50-tals kök
kök,vardagsrum
kök
spiskupa,kök
daydreamer

daydreamer, 2012-01-21

Oooohh sånt här älskar jag! På alla hus som vi tittat på har jag direkt börjat riva väggar och ändra planlösning i min fantasi :)
Går trappen upp eller ner, har du/ni någon tvättstuga? Två spontana frågor som jag kom på när jag tittade på planlösningen.

viik

viik, 2012-01-21

Det är 2 trappor, den första där det står sluss, går ner till källaren, och den andra i rummet innanför köket går upp till vinden. Ja, vi har en tvättstuga på 70 kvadrat nere i källaren, funderar på att kanske sätta in dusch eller badkar där nere, eftersom badrummet uppe är så litet, endast 3,5 kvadrat.

Spira_85

Spira_85, 2012-01-21

Hej, mitt råd är att ni ska tänka igenom ordentligt hur ni vill ha det och vilken stil ni vill ha i huset innan ni börjar renovera. Ta också in fler offerter från andra byggfirmor, det kan skilja väldigt mycker i pris mellan företag, särskilt mellan små och lite större företag. Lycka till!

qvicat

qvicat, 2012-01-22

Skulle man kanske kunna flytta köket helt, och bygga ett kök där ni idag har tv-soffan, och således få kök/matbord/vardagsrum i ett (så som många bygger idag). Då får man iofs "bara" ett matbord, inte ett köksbord och ett finbord, men å andra sidan tänkte jag att ni frigör plats i gamla köket + lilla sovrummet till att göra ett stort sovrum, och kanske t.om. ett till badrum (typ master bedroom med "ensuite" bara för att det är min våta dröm som vi aldrig kommer få, haha)

viik

viik, 2012-01-22

Har faktiskt var inne på det också, har gjort en ritning med hjälp av Ikeas köksplanering, och det såg ut att bli väldigt bra, det enda som ställer till det lite är att fönstret vid tvhörnan sitter så långt ner så man kan inte ha en köksbänk där.

qvicat

qvicat, 2012-01-22

Aha, vad kul att ni hade tänkt på det, för det kändes lite halvgalet att föreslå... Svårt annars att få till ett bra sovrum till.

Ett annat tips är ju faktiskt att anlita en arkitekt som kommer hem till er, lyssnar lite på vad ni vill, vilka idéer ni har osv, och kommer med förslag. När vi började fundera på att göra om vår källare visste vi att vi ville ha tre sovrum, ett badrum med badkar, om möjligt ett allrum och helst en tvättstuga. Vi anlitade en äldre arkitekt som jobbat mycket med privatbostäder och villor (man vill ju inte ha nån som bara har ritat kontor liksom). Han kom hit och gick runt och vi pratade förstås en del samtidigt, och sen kom han med ett jättebra förslag på planlösning. Visst, vi kanske hade kommit fram till nåt liknande, men det kändes lätt värt de 3-4000 kr som vi betalade! Renoveringen i sig kostar ju så mycket mer sen...

Om ni är medlemmar i villaägarna så kan man också få nån timmes rådgivning gratis av deras arkitekt, det utnyttjade vi också, men eftersom han fysiskt fanns i Malmö så kunde vi bara maila saker fram och tillbaks, och blev inte lika nöjda, men alla inspel är ju bra.

Lycka till!!

viik

viik, 2012-01-23

Vi har faktiskt anlitat nån som kommer och tittar under veckan. Och tack för tipset angående villaägarnas arkitekt, den ska jag utnyttja.
Ju fler tips man kan få desto bättre. Själv stirrar man sig blind till slut, så man kommer inte på nånting.

Lina-R

Lina-R, 2012-05-31

Parketten är DYRBAR! Jag skulle göra nästan vadsomhelst för att ha en sån vacker originalparkett i mitt funkishus!

Jag är ju en som som hellre restuarerar än moderniserar, så här är mina tips:

Vardagsrummet är ju stort och vackert. Måla vitt/ljust eller tapetsera med ljusa retrotapeter. Var rädd om parketten. Möblera med lätta och luftiga 50-tals/50-talsinspirerade möbler. Alla funkismöbler funkar också, Myran-stolar och så vidare.

Vi rev ut hela vårt kök eftersom det var halvrivet och dåliga mått, men satte in ett Kvänum-kök som är i exakt samma stil. Det köket trivs i huset och är nog det köp jag är mest nöjd med i mitt liv förutom huset, för det ser helt rätt ut och är underbart att jobba med. Dom är jätteduktiga på kvänum med hjälp och planering, och man får känna sig lite bortskämd med att sitta ner och planera tillsammans med dom.

Skit i Ikea-köket. Risig kvalitét, håller i 10 år sen får ni byta luckor.

Jag ska kika mer på dina bilder och återkomma med råd om planeringen.

Lina-R

Lina-R, 2012-05-31

Jag hade sparat kallskafferiet, men rivit väggen mot matsal/vardagsrum och rivit väggen mot det lilla rummet med altandörren för att skapa ett luftigare kök

I övrigt hade jag behållt planlösningen tills ni bott in er. Dom var inte helt dumma i huvet förr i tiden, det mesta utom köken brukar vara bra :).

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Produced by Rooms Media AB

Copyright © StyleRoom 2007–2025

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons