Jag har nyligen fått nycklarna till min hyresrätt och vet verkligen inte vad jag ska göra med detta hemska utrymme som är ovanför kolfilterfläkten och till höger om den? För just nu ser det bara tomt och allmänt fult ut.
Luckorna ska bli vita, så ska ej ha kvar den bruna färgen.
Men vad kan man göra med det lilla utrymmet som är? Jag har verkligen inga idéer alls. Inte nog med att fläkten är ful, den är dessutom snett upphängd..
Verkligen alla idéer är uppskattade! Hoppas någon har lite bättre fantasi än vad jag har..
shandi, 2012-01-24
Du kan kanske inte skruva upp ett par hyllor att ha kanske kryddor eller kokböcker på? Lite ljus och så kanske också blir fint :) Alternativt att du sätter upp någon snygg kökstavla! om du får upp gardiner vid dörren eller fönstret där på sidan, tror jag inte att du kommer störa dig speciellt mycket på just det utrymmet mot den väggen :)
jennei, 2012-01-24
Jag hade nog kört på antingen ett par hyllor som shandi redan har skrivit, annars hade jag förmodligen satt upp en tavellist som man både kan ha t.ex. kryddor på samt nån grön växt eller liknande som hängde ner så det blev lite assymetriskt. Lycka till!
niccyyy, 2012-01-24
Håller med dom nedanför, varför inte ett "svävande" hylla att ha någon fin grön växt på eller kanske ett fint passande väggord? :D
Sabinaa, 2012-01-25
Tack för svaren! Det knepiga blir att den är ganska djup. Har inte tagit några exakta mått men har funderat på om det kommer se muppigt ut med hyllor ovanför för att de kanske hamnar för långt in?
Planen är att ha ljusa färger i hela köket. och kryddor på hyllan tycker jag är supersnyggt för att "fylla ut" lite. Men dagens kryddburkar från santamaria och alla dessa märken är ju gräsligt fula.
Några tips på vart det finns snygga små burkar för kryddorna? Avskyr Ikea's.
lazlo, 2012-01-25
byt ut fläkten till en rostfri fläktkåpa,och anslut den till frånluftsventilen ovanför.Ta först bort
listen ovanför kaklet,och fortsätt med kaklet upp till överkant överskåp. Bygg en låda
från överkant överskåp upp til tak,då döljer man anslutningen av fläktkåpan till ventilen.
:)
shandi, 2012-01-25
Jo det är sant, men om du väljer djupa hyllor istället för tavellister? Och har tex någon växt och andra fina grejor på :) Då ser det nog inte så muppigt ut :)
Haha ja dom är verkligen superfula, vad har du för stil? Ska det vara gammeldags eller stilrent? Kan själv tycka att vanliga lite snyggare små glasburkar kan vara söta, alternativt vita i porslin.. problemet blir ju att man kanske inte vet vad som är i ;)
Sabinaa, 2012-01-29
Det är en hyresrätt så jag får tyvärr inte byta fläkt.
Sabinaa, 2012-01-29
ja iofs, så skulle man ju kunna göra. Kanske kan bli snyggt!
Jag gillar den mer gammeldags stilen, så är främst ute efter vita porslinsburkar till kryddorna. Men är som sagt inte det lättaste att hitta några snygga. Man kan ju knyta fast små etiketter/självhäftande etiketter på burkarna kanske. Eller om det finns som det redan står på. Så man har de "vanligaste" kryddorna framme och de andra i skåpet bredvid kanske. Hmm, börjar få lite idéer! Tack!
Stina_L, 2012-01-30
Jag vet inte vad du vill lägga på köket eftersom det är hyresrätt, men det vore ju snyggast att riva bort kaklet och sedan kakla hela vägen upp med exempelvis avlånga plattor. Sedan en snygg fläkt, rakt monterad, och hyllor med snygga prylar på. Man kan få tillstånd att byta saker eller bygga om även i hyresrätter, fast sedan kan de vilja ha tillbaka originalfläkten när/ om du flyttar. Lyckas du få dit någon hyresvärd som tittar, så fattar de säkert att det höjer värdet om du gör om, så då kanske du får tillåtelse. Annars tycker jag att de åtminstone kan ordna någon som monterar fläkten rakt. Har du tänkt bo kvar så kan det vara värt att lägga ut lite pengar för att få det fint tycker jag. Men rakt moterad fläkt och hyllor med snygga saker skulle ju pigga upp en del i alla fall.
oma, 2012-02-09
kanske en liten tavelvägg? För du kanske kan placera saker på fläkten med? eller kanske någon/några växter. Örter? Finns det inte brukar/krukor man kan fästa krokar på väggen bara?