Jag börjar planera en köksrenovering i mitt lilla kök. I köket finns idag två fasta väggar (en vid det höga skafferiet längst in i rummet och en mellan spis och kylskåp) som ska tas ner.
På golvet ska klinkers, men blir det för mörkt med grått om köket ska ha blanksvarta luckor?
Vilken färg ska kaklet mellan skåpet bli? Jag vill gärna ha in en stark färg i köket, men vill inte riskera att bli trött på kaklet för snabbt.
Vad tror ni om att måla väggen runt fönstret i en röd färg?
Lillan1960, 2012-01-26
Hej!
Jag skulle inte rekommendera skåp framför elementet eftersom det kommer att bli iskallt i köket på vintrarna. Istället skulle jag välja högskåp för att utöka motsvarande yta som skåpen har. Det ser ut att vara vattenburna element och de har kraftiga rör, vill du flytta elementet måste en rörmokare anlitas, är det dessutom hyreslägenhet krävs värdens tillstånd. OM du mot förmodan får flytta elementet skulle jag råda dig att flytta det till väggen mitt emot spis och skåp. Därefter sätter du in skåp under fönstret. Köket är litet, väljer du då en stark accentfärg som den röda får det köket att kännas ännu mindre. Jag föreslår ett färgat kakel istället, gärna liggande eller i mindre storlekar då det förstorar och förlänger intrycket.
Lycka till! =)
Lillan1960, 2012-01-26
Sorry, jag missade att du köpt lägenheten, dock krävs ändå tillstånd att flytta vattenburna element vad jag vet, men jag kan förhoppningsvis ha fel :)
Lillan1960, 2012-01-26
Jag fick en idé och googlade lite. Det finns snygga höga vattenburna element som är väldigt dekorativa. Kanske det kan vara något om du flyttar elementet? https://www.e-badrum.se/en/shop/prodList.asp?idCategory=62 Man kan också "klä in" sidor och så på befintliga element och sedan måla det i accentfärg, kanske med en hylla att ställa ljus eller annat på.
saras, 2012-01-27
Även om jag har köpt lägenheten så kommer vi nog inte att flytta elementet. Mest för att jag vill hålla kostnaderna nere.
Var tänkte du placera högskåpet? Jag har själv inte lagt in något sådant, då jag tror att köket blir ännu mindre då, och mycket bänkutrymme skulle försvinna. Tipsa gärna om du har en bra idé :)
Jag vill inte kakla i en stark färg, då jag är rädd jag blir trött på det för fort. Men eventuellt en tapet bakom glasskiva, som är rätt enkelt att byta, skulle kunna vara en idé.
Linska, 2012-01-27
Hjälper dig gärna! Är hobbyköksplanerare som hjälpt att rita kök åt vänner och bekanta. Har börjat rita på ett kök åt dig men behöver de korrekta måtten.
saras, 2012-01-28
Låter bra! Jag lägger in en till bild med kökets mått. Fönstret är 70cm från golvet.
Linska, 2012-01-28
Ett första förslag:
http://www.styleroom.se/album/30594
malinbee, 2012-01-30
Jag skulle inte ha skåp under fönstret, som andra redan påpekat. Jag är även rätt säker på att du inte får ha diskhon precis bredvid ugn/häll, men flytta dem ett snäpp åt vänster så är det ju lugnt. Det är även bra att ha en arbetsyta mellan ho och spis. Jag skulle även överväga att välja att minska ner ett av de stora underskåpen så att du kan ha en större ho, tror du kommer ångra dig att välja en så pass liten då det är klurigt att diska stora stekpannor och bakplåtar i den (skulle välja att minska ner skåpet för grejer, inte skafferiskåpet som jag skriver om lite längre ner).
Jag tror inte heller du behöver något högskåp, för du har redan en hel del förvaring (jag har mycket mindre och får plats med en jädra massa skit ;) )
Det du kan göra är att använda ett av de där underskåpen som skafferi och ha såna där djupa lådor som IKEA har för just det ändamålet (så du slipper ställa dig på knä och gräva fram det du ska ha). Det andra är till större grejer (kastruller, stekpannor, maskiner osv).
Jag skulle nog välja en fläkt som man kan bygga in skåpet över hällen för att utnyttja all yta maximalt.
Om du känner att du inte har tillräckligt med plats för prylar du inte använder så ofta, så kan du ju alltid sätta lägre skåp (finns ju massor med olika slags väggskåp på IKEA; Bestå som är för vardagsrum t ex) högst upp under taket på motsatta väggen. Det tänker man inte så mycket på :)
saras, 2012-01-30
Tack!!
Jag har inte tänkt på att INTE ha en bänkskiva framför fönstret. Jag ska absolut fundera på det! Problemet med det du ritat är att jag inte kan flytta vattnet, alltså diskhon måste vara där den är på min bild. (Självklart kan jag flytta den, men jag har bestämt att inte göra det, så kostnaderna hålls nere.)
saras, 2012-01-30
Tack för tipsen!!
Som jag skrev i kommentaren nedan, så kan jag inte flytta diskhon. Bra tanke det där med storleken på diskhon.