Nu är det dags att vi byggen om våra baksida. Som ni kan se i bilden så lutar våra tomt och vi vill nu plana ut då det är näst intill omöjligt att göra något på våra gräsmatta.. det vi har fått veta är att nivå skillnaden skulle bli ca 1m.. så vi funderar nu om vi ska bygga i etapper för att att de ska vara lättare att bygga mur eller om vi ska plana ut rakt ut och bygga en mur på 1m.. sen måste vi ju ha en trappa.. vart ska vi ha trappan? Ska vi ha buske som tomtgräns eller ska vi ha staket istället? Tips och förslag tas tacksamt emot! Bygg etappen ska troligtvis ske under påskveckan, så tacksam för snabb respons!
leroy, 2012-03-19
Är det en sten eller ett berg?
de kan vara svårt att ta bort den. kanske bättre att använda den?
öppna upp rakt ut och planera blommor runt den?
Lutar tomten mkt?
tummenmittihanden, 2012-03-19
De e sten och det är på föreningens mark, så vi får inte använda den till våra fördel.. men ev. får ta bort den för de blir en säkerhetsrisk till barnen då det är lekplats precis utanför våra tomt..
Jo den lutar så pass att om man börjar plana ut från altanen så vid buskarna kommer det bli en nivåskillnad på 1m uppskattade grävaren som var tittade på marken..
elliniora, 2012-03-29
Ett träd dricker väldigt mycket vatten. Eftersom det finns problem med marklutningen kan det vara bäst att det står kvar. Jag skulle anlita någon som är riktigt kunnig och ta till mig dennes råd eftersom det är knepigt om man gör fel. Man kan ställa till det så att antingen man själv eller grannen får in vatten om det kommer ett skyfall. Undersök närmare och anlita kunnigt folk är mitt råd.
elliniora, 2012-03-29
PS. Stenen kan vara hur stor som helst neråt precis som någon annan skrivit. Jag har en gång i tiden varit med och hjälpt till att få bort en sten som var bara en tiondel så stor som det som syns och det var ett tufft jobb.
tummenmittihanden, 2012-04-03
Vi har fått veta att de är inte en sten utan ett berg.. så nu åter står frågan om bergen går även under våra tomt :( enda sättet att få veta är att börja gräva först och sen bestämma om hur muren blir.. lär bli så att vi börjar gräva från altanen och sen får vi se hur långt vi kan jämna.. lär nog blir något med etappar och blomplantering. Vi gör inte det här själv, utan har en firma får hjälpa oss med de här!