Jag tycker vårt vardagsrum är för tråkigt! Både sambon och jag tycker om våra Billy ekmöbler och nu har vi fått in ett stort skrivbord med vita ben och en masiv ekskiva på. Men han tycker inte det gör något att vägarna är latte färgade men jag tycker att rummet blir för tråkigt. Det händer inget. Allt smälter ihop. Visst kan man piffa till det med färggranna textilier och sådant men jag vill ha en annan tapet, så att det blir lite struktur och att möblerna framhävs. Vi har inhandlat en sandfärgad divan bäddsoffa. Jag ville ha en mörkgrå eller svart men då hittade vi ingen modell vi båda tyckte om så då gick jag med på denna, ända felet är att den är sandfärgad. (OBS. Det är inte den soffan som är med på bilden)
Men då undrar jag vad för tapet som skulle va snygg? Kanske en fondvägg där soffan står? Jag gillar svala färger. Har ni några förslag får ni gärna dela med er av dem :) Tack på förhand.
Prixi, 2012-04-22
Hej!
Instämmer med det du skriver, ljusare väggar gör susen, men ha gärna en fondvägg (ev. mörkviolett eller luciferrött), som ger rummet karaktär. Antingen fönsterväggen eller den mittemot. Sedan kan du kombinera med kuddar, gardiner och andra artefakter som går i samma färg.
En annan bra effekt är att sänka den vita färgen från taket ner på väggarna, ca 15 cm. Man får en känsla av att taket är högre än den egentligen är.
Det var en hel del saker som du ville ha kvar, finns det en möjlighet att kombinera pluggbordet och där du har symaskinen? Det som kan göra ett rum stelt är att rada upp saker utmed väggarna. finns det utrymme att ha något som sticker ut från väggen?
Mynnar dörröppningarna ut i samma rum? Måste ni använda båda? Om inte, ställ bokhyllan framför den ena öppningen.
Bara att hänga tv:n på väggen mittemot brukar skapa en ny känsla.
Lycka till!
Marsipanpinglan, 2012-04-23
Tack för svar :)
Få se hur det blir med fondväggen men kan tänka mig att det kan bli snyggt!
Ja, tänkte ha ett skrivbord till symaskin/plugg/dator. Vill ha ett skrivbord med låda/hurts så kan man stoppa undan laptopen och böckerna i den...
Som jag skrev så behöver möblerna inte stå uppradade mot väggarna :)
Det svåra är att veta från vilken vägg det kan sticka ut :)
Sambon tycker inte att tv:n ska sitta på väggen.. så vi har enats om att den får stå på tv-bänken.
HannaA, 2012-04-23
Hej hej!
Jag är ganska rak i vad jag tycker. Jag kanske är rent av taskig nu men jag skriver i välmening, så ta det inte som att jag dissar ditt hem nu!
Till att börja med så släng ut takfläkten! Ganska så skönt fast den snor allt för mycket uppmärksamhet och "sänker takhöjden"! Sen tycker jag personligen att det är rätt mycket 90-tal...
När du ändå är i farten så släng ut både fåtöljen och golvlampan åxå!
Håller med Prixi med att om ni kan så flytta höga Billy hyllan så den täcker sovrumsdörren!
Sätt ett skriv bord längs med hela den vägger där skänken som ska bort och datorn står nu. Asså ett vitt vanligt enkelt men längs heeeela väggen. Du får gott om utrymme både till dator, symaskin och plugghörna. Typ som detta http://www.styleroom.se/album/13951
Poppa upp väggen där med någon schyst väggmålning istället för att ha så många hyllor typ http://www.styleroom.se/album/4900.
Och sedan med två av dessa stolar i grått http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20064623/
Du spenderar förmodligen en hel del tid i denna hörna så lägg en slant på den och låt den få ta plats!
Där Höga Billy står idag får du kanske plats till akvariumet?! Fast lite mer åt TVn till. Så man kan sitta i soffan och titta både på TVn och samtidigt kunna se fiskarna! :D
Sen tycker inte jag att ni ska göra något med "TV-hörnan" Jag tycker att den är bra placerad som det är
Men framför allt tycker jag att du ska tänka på att man får ett ganska rörigt intryck... Det är väldigt mycket grejjer som är framme! Plocka bort 80% av alla saker som är framme! Jag menar ljusstakar, skålar, lådor ovan på hyllorna m.m. (och även i bokhyllan) och behåll bara det som du verkligen tycker är jätte fint och byt ut emellanåt istället.
Hoppas det ger dig lite inspiration och lägg gärna upp bilder på hur de blev!
Lycka till
Hanna
Trendstyling, 2012-04-24
Hej,
Håller med nedanstående.. tyvärr.. ser alldeles för 80-90 tal ut och väldans mörkt. Tillsätt en vit, lång arbetsbänk till syhörna, arbetsplats osv..
Om man gillar mörka möbler så måste man ljusa upp väggarna. Du säger att du vill ha det ljust och fräscht? Tillsätt då ljusa möbler, alt måla upp möblerna vitt. Alltså den lilla skänken, bokvitrinskåpet, tv-bänken och hyllor. Det är väldigt enkelt att måla dom (om man inte har pengar till att köpa nytt) Annars kan man göra riktiga fynd på blocket.
Om man har grunderna tex vitt & grått eller vitt & beige så kan man istället tillsätta precis vilka färger man vill i kuddar, gardiner, plädar, ljusstakar o annan rekvisita. Se ex i mitt vardagsum
http://www.styleroom.se/album/22492
Om möjligt, När man kliver in i ett vardagsrum så är det trevligt att först se soffan och inte Tv´n. Finns möjlighet till att byta plats på dessa två möbelgrupper?
Att hänga tavla ovanför Tv´n är inte att rekommendera, Tavel-lister är ok med lite/några saker på tex värmeljus, någon vas, mindre fotoramar osv.
Matta under soffbord inger värme och får en inbjudande mys-känsla.
Återkom gärna hur du planerar göra så kan jag sedan om du vill hjälpa dig vidare i möblering/inredning :)
Varma hälsningar
Natalie
Marsipanpinglan, 2012-04-25
Tack så mycket! Måste säga att du har det väldigt fint :) Tycker om er soffa, ungefär en sån grå nyans vill jag också ha, ev något uns mörkare..
Ja, jag tänkte skapa ett nytt album till Vardagsrummet senare i sommar när jag ska börja fixa. Det ska bli så roligt att hugga tag i det!
Vänliga hälsningar
Anna
Trendstyling, 2012-04-26
Kul, det ska bli spännande och se :))
Stort lycka till!
Vänligen
Natalie
Marsipanpinglan, 2013-02-07
Jag tar inte alls illa upp. Det mesta tycker jag lika som dig :) Har försökt övertala mannen att göra oss av med takfläkten för den tycker jag är såå ful!.. men det går inge vidare. Han vill ha fläktens funktion. Tycker det är ett dåligt argument men konversationen slutar där typ... Det här är en lampa som vi båda har fastnat för: http://www.ellos.se/ellos-home/golvlampa/241606?N=1z141utZ1z141ll&Nao=2 men det blir aldrig av att vi köper den. Har gått över 1 år nu vi sa att vi skulle skaffa den.
Om bokhyllorna och dörren... Ifrån hallen finns det en dörr til sovrummet men då måste man gå igenom klk och det vill jag helst inte, annars skulle jag ha gjort på det viset med bokhyllorna.
Nu har vi ett skrivbord där skänken stod som vi köpte från våra kompisar. Men nu när vi har det där tycker jag inte det passar, det tar för mycket plats (den är för djup)
Akvariet behöver vi inte längre så då är det en mindre sak...
Tack så mycket för tipsen! :)