Nu har vi tagit bort all slipers och har börjat gräva bort massa av den gamla jorden. Som ni ser på bilden så är det två "hack" om man kan säga så med tanke för växter. Jag skulle bara vilja ha ett "hack" för växter och sen natursten i sluttningarna. Men nu säger min sambo att de kanske inte går för då kommer vi ta en del av gräsmattan & de vill jag inte. hur ska jag gå till väga för att göra de så snyggt som möjligt?? HJÄLP!!!
Nattviolen, 2012-05-11
Ska ni inte ha någon mur alls? Jag skulle gräva bort nerifrån så att gräsytan på "nedre" delen fick någon meter extra. En låg mur av något slag och i slänten natursten/kullersten med hål för växter så det inte bara blir sten.
Över slänten skulle det vara fint med en låg klippt häck av något vintergrönt t.ex thuja. Den behöver bara vara typ 50 cm. hög eller nåt.
En trappa som förbinder nedre och övre delen, inte mitt i utan mer så att den hamnar mot grinden till som finns däruppe. (Om ni nu ska ha den kvar) Något litet dvärgträd eller buske som ger karaktär och form.
Det är skönt på vintern att ha något som fortfarande är grönt, speciellt om man ser slänten inifrån där man ofta tittar ut!
Ossian, 2012-05-12
Vi har en slänt på ca 25 meter lång och 2 meter hög vilket påminner om hur du har det. Vi valde att lägga kullersten/natursten i slänten i olika formationer och lämnade plats för rabatter. Vi byggde även en trappa i sten (vi byggde den med djupa stenplattor 70x70 cm tror jag att de var) som fungerar som en liten uteplats där man kan sitta och fika/sola/läsa eller vad man nu vill =)
Tessan26, 2012-05-13
Tack så mycket för tipsen. Har du någon bild på hur detta ser ut?
Tessan26, 2012-05-13
Tack för tipsen!!