Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Hjälp mig inreda mitt fantasilösa kök!

xkelah

xkelah SE

Publicerat för about 13 years sen
Följ

Jag flyttade in i min nya lägenhet i Oktober förra året. Jag trivs bra, men alla rum är fruktansvårt svåra att inreda snyggt känner jag. Jag vantrivs i köket och tycker att det är fruktansvärt tråkigt och fult. Nästa år har jag tänkt måla om, byta knoppar och köpa nya köksmöbler vilket säkert kommer att kunna förbättra det lite (även om jag hade velat byta ut hela skåpluckorna mot vitrindörrar).

Jag skulle gärna vilja ha lite billiga tips och ideér som jag kan utföra redan nu :) för max 1000kr ungefär. Jag har en ganska så lantlig stil, men gillar inte när det bara är ljust och vitt utan blandar gärna in lite trä och någon pastellig färg på väggarna.

Mitt kök är gult och har typ beige/gult/aprikos färgat golv, det ser helt fruktansvärt ut, men eftersom det är en hyresrätt får jag inte göra riktigt som jag vill.

Men ja, som sagt :) Lite små tips som kan göra mycket för köket som det är i nuläget?

gult,mysigt,omgjort,före och efter,föreefter
caroline.skoldqvist

caroline.skoldqvist, 2012-06-06

Hej!

Jag skulle ha bytt ut panellängderna mot gardiner med mer tyg och mer lantlig stil, t. ex. http://www.ellos.se/d/Hem-Gardiner-Hanklangder/Jotex/_/N-1z141ugZ1z141ayZ1z141ll?Nr=337417 eller http://www.ellos.se/d/Hem-Gardiner-Veckbandslangder/_/N-1z141u4Z1z141ll?Nr=263313.

På bordet skulle det passa med en vit eller naturfärgad linneduk, t.ex. http://www.hm.com/se/product/66742?article=66742-H#article=66742-D. I fönstret skulle jag ha satt större, mer prunkande växter linkande den på din inspirationsbild.

En matta under matgruppen skulle kunna hjälpa till att "rama in" den lite och göra den mysigare. Ett exempel: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20086489/#/00086490. Jag skulle även ha satt upp en stor mysig lampa ovanför.

På väggen skulle jag antingen ha satt upp vägghyllor och ställt fina glasburkar fyllda med mjöl, gryns osv eller ett par tavellister att ha fina kokböcker på.

Hoppas mina tips var till någon hjälp och att länkarna fungerar. Lycka till!

ansen

ansen, 2012-06-06

Har du 1000 kr i budget så hade jag helt klart lagt det på färg till väggarna.

Affärer som Bauhaus och Hornbach har billigare färg. Du får 10 liter färg från sadolin på Hornbach för 500 kr och de bryter den åt dig och det är riktigt bra färg. (går du till en vanlig färgaffär för du betala dubbelt så mycket nästan) Du behöver ju inte 10 L så för dig blir det billigare skulle gissa 250-300 kr så...500 kr för färg och rollar, penslar och nåt att täcka golvet med.

Sen hade jag lagt resten av pengarna på nya gardiner...inte panelgardin utan något med mer tyg som faller fint och tagit bort bordstabletterna.

Sen tänkte jag att du kan möblera om lite i fönstret så det inte blir så symmetriskt. Kanske sätta båda blommorna på ena sidan och fönsterlampan på andra. Kanske köpa lite högre krukor. Finns billiga på blomsterlandet eller plantagen.

caroline.skoldqvist

caroline.skoldqvist, 2012-06-07

Tillägg: Missade att budgeten var på 1000 kronor, sorry! Men lite inspiration kanske det gav ändå... ;)

Ossian

Ossian, 2012-06-08

Tycker många av nedanstående kommentarer varit bra tips. Vet att jag såg någonstans någon som hatade sina köksluckor och helt sonika plockade bort dem och lät porslinet bli synligt. Kanske kunde vara något tills du har budgeten du behöver? Alt. kan man ju spänna upp ett fint tyg för skåpen ist.f. luckorna om man vill.

gluttarin

gluttarin, 2012-06-08

Hej
På fondväggen tror jag att en skitfin tapet skulle bli toppen....med mycket mönster. Du kan ta en färg ur den sedan och kombinera med gardinerna. Knoppar /handtag finns billiga på Ikea...inte så roligt att alla har dem ( jag me´) hi hi men vad gör det.? Kanske lite kakeldekor skulle sitta fint? Hoppas att du finner något dom du gillar. Jag söker lite (?) hjälp med min altan...har du några goda råd? LYCKA TILL! Det fixar du !!!!

FrkHansson

FrkHansson, 2012-06-08

Och jag tycker tvärtemot en del förslag du har fått: undvik svart, säger jag, om du vill ha en soft lantlig stil. Det blir väldigt hårt. Jag skulle köpa de randiga gardinerna du fick tips om av caroline och en gångmatta att lägga framför diskbänken. Kanske en beige o vit "Gåsöga" från Åhléns? Ta bort de svarta tabletterna och köp en billig löpare (Hemtex). Flytta blomkrukorna till ena sidan och sätt lampfot med vit tygskärm på andra sidan i fönstret.Har du råd så måla stolarna vita. Då kanske du behöver få upp tavellist, stor klocka, tavla eller något annat på stora väggen så det inte blir för färglöst. Det beige och vita är fint till brunt, mörkgrått eller ljusgrönt (vår) och jättefint till rött (jul!)

110kvadrat

110kvadrat, 2012-06-19

Håller med FrkHansson om detaljerna i fönstret. Blommorna på en sida och en lampa på andra sidan. MEN gärna något högre och större, annars ser det så tomt ut i fönstret. Gröna stora växter tycker jag är lättskött och väldigt vackert. Glöm inte en högre lampa.
Panelgardinerna tycker jag att du ska byta ut mot vanliga längder, det ger ett mjukare intryck. Gärna i ljusgrå linne.
Stolarna hade jag målat vita. Bordet ska vara tomt från textilier, sätt bara en vas med blommor och en kandelaber.
Under bordet hade jag lagt en matta, en naturvit ryamatta - Kanske?
På den stora väggen hade jag fyllt upp med tavlor.
Hör gärna av dig efter omstylingen :) LYCKA TILL!

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Produced by Rooms Media AB

Copyright © StyleRoom 2007–2025

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons