Här är vårt vardagsrum just nu. Jag är absolut inte nöjd med hur det ser ut. Inte för fem öre! Jag behöver hjälp av er då jag inte kan bestämma mig alls. Vi behöver ha ett skrivbord i v-rum, har inte plats i de andra rummen, vi ska köpa en ny soffa m.m. Dessutom har min sambo en son som kommer hit varannan helg och då behöver vi plats till en extra säng som vi fäller ut här i vardagsrummet så den skall också få plats.
Snälla hjälp mig att komma på något bra. För just nu kan jag inte alls slappna av i detta rum.
PrettyBanana, 2012-06-29
Hej! Jag skulle försöka binda ihop vardagsrumsdelen lite mer med skrivbordsdelen genom att flytta soffan närmare skrivbordet. Sedan skulle jag byta ut skrivbordsstolen med en fotölj som matchar soffan, och som man lätt kan vända så att den kan användas för tv-tittande m.m. Vid fönstret skulle jag placera ytterliggare en soffa - gärna en bit ut från väggen och med en smal sideboard eller liknande bakom för att ta bort intrycket av att alla möbler är upptryckta mot väggarna. Sedan skulle jag köpa en större matta för att binda ihop rummet ytterliggare. Eftersom du vill ha vita möbler tycker jag att du ska satsa på lite detaljer i någon starkare färg du gillar. T.ex. skulle du på hyllorna du vill sätta upp ovanför skrivbordet kunna ha ett par lådor att ha papper i i en viss färg, och sedan låta den färgen gå igen i soffkuddarna och några ljus på soffbordet eller i en tavla eller liknande för att skapa ett större sammanhang i rummet. Lycka till!
EmelieSvensson, 2012-06-30
Har ni köpt någon ny soffa? Annars kan jag tipsa om att IKEAs soffserie Ektorp har snygga och bekväma soffor i olika storlekar, dom har också en bäddsoffa, det kanske är smart att ha som extrasäng? (finns även bäddfåtöljer och en pall som man kan vika ut till en säng har jag sett på varuhuset)
Jag har själv en liten ektorpsoffa (som jag köpt begagnat) och köpte ett snyggt grått tyg. Satsa på en soffa i en färg som håller länge och går att förnya lätt med textilier som kuddar och plädar.
Kanske någon bokhylla (om ni läser böcker) på samma vägg ni har tvn så den väggen inte blir så tom.
En fondvägg brukar lämpa sig bäst där det inte finns en tv, det kan lätt bli rörigt annars (om man nu inte väljer en väldigt enkel fondvägg utan massa mönster som stör)
MaryCaroline, 2012-07-02
Jag hade satsat på en större U-soffa. De är snygga, de fyller upp en del plats, de är bekväma att sitta i, många får plats att sitta och man får även plats att sova i en sådan soffa. Det är faktiskt superbekvämt att sova i en sådan soffa. Jag kan rekommendera denna: http://www.trademax.se/inomhus/vardagsrum/soffor/ocean-u-soffa-vanster-u-soffa Sen kan jag tycka att man inte ska ha en för liten soffa i ett så stort vardagsrum...
Sen skulle jag nog också satsa på en väldigt stor matta, gärna i någon färg, och kanske en lite större "modern" bokhylla. Jag tänker mig en sådan där med många större fack i, för både böcker, pärmarna och prydnadssaker (om man har några). Den skulle jag ställa antingen vid samma vägg som TVn eller där skrivbordet står nu och flytta skrivbordet till TV-väggen. Kanske lite kuddar till soffan och lite större tavlor. Mattan, kuddarna och tavlorna får gärna matcha varandra lite grann så det inte spretar för mycket åt olika håll :)
MaryCaroline, 2012-07-02
Jag hade satsat på en större U-soffa. De är snygga, de fyller upp en del plats, de är bekväma att sitta i, många får plats att sitta och man får även plats att sova i en sådan soffa. Det är faktiskt superbekvämt att sova i en sådan soffa. Jag kan rekommendera denna: http://www.trademax.se/inomhus/vardagsrum/soffor/ocean-u-soffa-vanster-u-soffa Sen kan jag tycka att man inte ska ha en för liten soffa i ett så stort vardagsrum...
Sen skulle jag nog också satsa på en väldigt stor matta, gärna i någon färg, och kanske en lite större "modern" bokhylla. Jag tänker mig en sådan där med många större fack i, för både böcker, pärmarna och prydnadssaker (om man har några). Den skulle jag ställa antingen vid samma vägg som TVn eller där skrivbordet står nu och flytta skrivbordet till TV-väggen. Kanske lite kuddar till soffan och lite större tavlor. Mattan, kuddarna och tavlorna får gärna matcha varandra lite grann så det inte spretar för mycket åt olika håll :)
ronjaa, 2012-07-02
Ja, det är faktiskt tänkt att vi ska köpa den soffan, eller en liknande. Den soffan vi har nu är bara tillfällig nämligen, sen håller jag dessutom med om att den är för liten i storlek till rummet.
Sambon är lite inne på en expedit hylla från IKEA. Den med 5 fack åt varje håll. Det kanske skulle vart något. Tusen tack för alla tips! :)
ronjaa, 2012-07-02
Tusen tack för tipsen! Vi har inte köpt någon soffa än, men vi kikar runt på olika. Visst är det smidigt med en ektorps soffa från IKEA då man kan byta tyget och dessutom har de ju rea just nu. Hehe, nej men alltså. Jag är lite orolig att IKEAs soffor är obekväma och lite "hårda" att sitta i. Det är vad jag fått för uppfattning av andra som köpt soffa där. Visserligen var det för ett bra tag sedan, men hur tycker du att själva soffan är? Är det mjuk att sitta i eller?! :D
ronjaa, 2012-07-02
Tack för tipsen! Jag gjorde faktiskt så att jag flyttade soffan lite nämre och jisses vilket bättre resultat bara där liksom. :)
EmelieSvensson, 2012-07-02
Jag har haft min ett år, men köpte den av en kompis som haft den i 5 år innan det. Jag tycker den är mjuk och bekväm och ett stort plus att kunna tvätta överdraget själv i tvättmaskinen, och byta ut tyget om man tröttnar.
Men som MaryCaroline skrev med u-soffan så tror jag det kan bli snyggt just för att "skärma av" mot datorhörnan.
EmelieSofia, 2012-07-02
Hmm. Ja, någon form av hörn - eller usoffa skulle vara fint, med en stor fin matta och en stor tavla bakom! Om jag skulle satt en fondvägg hade jag nog gjort det vid dörr öppningen och skrivbordet. Hyllor över skrivbordet och teven hade varit fint, så du får upp höjden lite.
Golvlampa bredvid tevebänken mot balkongen. Istället för extra säng så kanske en dagbädd vore något? Det kan ju även bli en riktig myshörna med böcker och sånt.