Jag avskyr mitt vardagsrum. Vi köpte möbler som passade in i vår tvåa och sedan köpte vi hus och ställde bara in sakerna och nu har de stått där i ett par år. Efter att vår dotter lärde sig gå flyttade saker så sakteliga upp ett snäpp och numera står inget där det ska (alla våra ljushållare står exempelvis numera uppe på skåpet). Vi spenderar nästan all vaken tid i det här rummet och jag är så leds på att det är så fult. Det är främst soff- och tv-delen jag behöver hjälp med men lägger upp bilder på hela rummet så att ni får en känsla av hur det ser ut. OBS! Matsalsdelen är den enda matplats vi har så det går inte att ta bort det bordet.
Vad jag inte gillar med rummet: Soffbordet, tv-bänken, färgen på väggarna (mer beige än bilderna visar), rörigheten, tomheten på väggarna, stereon, stort rum men ändå trångt, valvet in till köket (ska bort så småningom).
Vad jag gillar med rummet: Soffan (trots att den är för liten), mina böcker, farmors gamla högskåp, färgen på de stickade soffkuddarna och gardinerna, tavlan ovanför soffan.
Vad jag vill ha i rummet:
*En soff- och tv-hörna där vi får plats med många gäster. Soffan är alldeles för liten. Ska man köpa ny helt, var ska den stå, ska man behålla den vi har och komplettera med en till/fåtöljer? Tips på soffbord och tv-bänk.
* En lekhörna till min dotter (och kommande lillasyster/-bror). Den hon har nu räcker gott (kanske vill komplettera med ett litet bord och stolar) så den vill vi inte byta ut men finns det ett bättre ställe för den?
* Färgtips till väggarna. Vi kanske inte kan måla om just nu men vill gärna ha en färg i tanken när vi fixar allt annat.
Jag gillar: Färger, mysiga och ombonade rum, bekväma möbler som inte är jättefula. Mörkt trä. IKEA eller second hand spelar ingen roll.
Jag gillar inte: Vitt, vitt, vitt, stilrent och avskalat. Shabby chick. Väggord.
MaryCaroline, 2012-07-15
Nu är det himla svårt att se rent storleksmässigt vad som får plats. Men rent spontant känner jag att jag skulle vilja börja med att byta plats på matsalsdelen och TV- och soffhörnan...
• Alltså, matsalen in i delen där ni nu har soffa och TV. Upp med fler lampor så det inte blir så mörkt vid middagsdags!
• Skulle man kunna ha TV:n vid väggen i bild 5 där skåpet står idag och även flytta in skåpet till nya matsalsdelen?
• Kanske ha en större U-soffa vid fönstren och väggen i hörnet i bild 6? (Jag rekommenderar U-soffa från Trademax).
• Angående färger skulle man kanske kunna få in mer gröna och lila färger, det tycker jag är mysiga och snygga färger.
• Lekhörnan känns tyvärr väldigt svårplacerad...
Sallematte, 2012-07-15
Hej!
Om jag var du skulle jag behålla matplatsen där den är, med tanke på närheten till köket. Men jag skulle vända bordet åt andra hållet och ta bort extraskivan. Den är bra att ha vid behov, men gör bordet onödigt stort och "omysigt" till vardags... Prova att flytta det fina skåpet till väggen vid matplatsen där hyllorna är nu..En rejält stor matta (så stor att stolarna får plats i utdraget läge) gör matrummet till ett eget "rum i rummet". Hittar du inte nån tillräckligt stor kan du lägga ihop två mindre...
Sen skulle jag måla om väggarna i tv-delen i en härligt djup blågrön nyans (petrol) Snyggt mot den beiga tonen i matrumsdelen och mot de bruna möblerna..
Dra ut soffan mitt i rummet, när du har vänt matbordet borde det få plats att göra så. Dra den långt bak vid valvet (mot hallen?) så att den inte står i vägen när man går in i rummet. Kolla där soffan är köpt om det går att få tag i en fotpall i samma tyg. Den kan dels ställas så att det blir en u-soffa, dels användas som extra sittplats när det behövs. Ett mindre soffbord behöver ni, även om det inte blir nån fotpall/sittpuff.
Då hamnar tv-bänken mot kortväggen istället. Där kommer den att se mindre hoptryckt ut. Gör en annan lösning för högtalarna, tex stativ, eller vägghållare, så att en lampa får plats bredvid tv-n. En stor matta även här dämpar ljud och skapar "rum i rummet".
Flytta ner hyllorna uppe vid taket och sätt dem på väggen där skåpet står nu. Den första ganska långt ner så kan den användas till barnens grejjer. Prova om det får plats ett litet barnbord och stolar mot väggen under den lägsta hyllan, så kan barnen sitta där och leka. Måla gärna för att få en enhetlig liten hörna.
Låt många smålampor,ljuslyktor och växter skapa myset..
Flytta inte undan saker, barnen lär sig att låta prylarna vara, och det blir lättare när ni kommer hem till andra, för då blir det inte så intressant med alla deras prylar heller... =0)
Hoppas det här funkar för precis som MaryCaroline skriver så är det svårt att veta hur stort rummet är, längden på väggar osv..men det är ett jättefint rum, med stora möjligheter, helt klart. Lycka till!!!
Sallematte, 2012-07-15
...måste lägga till lite på mitt förslag...
Går det att flytta schäslongdelen till andra sidan av soffan? Brukar vara möjligt med den här typen av soffa.
jag ser nu att det inte blir så mycket plats kvar för soffbord om man gör en u-soffa med hjälp av en fotpall, iså fall får den inte vara så bred.. om plats finns och om soffan är byggbar kanske ni kan beställa en en-sitsmodul till för att förlänga den? Det kan skilja lite i färgnyans när man efterbeställer, men det kan man" lura bort" med kuddar och plädar.
Ett litet satsbord kan vara lagom som soffbord, alt ett litet runt, ca 60 cm ø, med hylla under att lägga tidningar och annat på.
Amariea, 2012-07-15
Tack för svaret! Har också funderat på att byta plats på det hela eftersom det är större där matbordet står men samtidigt känns det ologiskt eftersom köket ligger precis bredvid matplatsen nu. Vi planerar också senare att ev. bygga ut köksbänken lite när vi har rivit valvet men det ligger ett tag i framtiden.
Soffa från Trademax har vi funderat på. Kul att fler rekommenderar den! :)
Amariea, 2012-07-15
Tack för ditt svar! Blev inspirerad så jag har spenderat kvällen med att möblera om. Känns jättebra, ska se om jag får till några bilder. Tror att det blev ungefär så som du beskrev. Känns som att vi får plats med nya sittmöbler på båda sidorna av soffan nu. Antagligen en tvåsitssoffa samt en fåtölj. Måste bara hitta något som passar. Ska leta efter ett nytt soffbord också, tror som du säger att ett runt skulle passa bra.
Bordet har vi haft helt utfällt eftersom det såg så tomt ut annars, nu ser det väldigt mysigt och fint ut när jag vände på det och tog bort skivorna.
Angående att flytta upp saker så är du inte den första som säger det. ;) Vi trodde också att det skulle funka att göra så. Dottern lärde sig att krypa och ställa sig upp mot möbler vid sex månader och vi lät saker stå framme. Men efter att ha sagt "ajaj"/ flyttat runt henne/ ignorerat o.s.v. i flera månader så gav vi upp. Man orkar inte flytta ungen från sakerna tjugo gånger i timmen hela dagarna till slut...
Som sagt, ska se om jag kan fixa bilder imorgon så får ni gärna fortsätta att tipsa!
Sallematte, 2012-07-15
Åh vad glad jag blev att du gillade förslaget! Roligt!
Vad det gäller" pilliga" barn, så kanske jag hade tur med mina.. =0)
Väntar med spänning på bilder....
pinkfriday, 2012-07-15
Ni kommer få till det jätte fint, tänkte bara att de kan nog va bra att få ijn mera ljuskällor, tex lampa i taket vid soffgruppen eller nån på väggen jämnte. Sen brukar mer växter och textil vara bra grejer om man vill öka mys känslan. Om ni gillar lila som ni har på era gardiner ta den kulören och måla en fond med de, blir jätte fint med petrol blått och rosa till det och även gröna nyanser. sen skaffa gammla fina träramar på loppis och sätt i mixade bilder och sätt på den tomma väggen. belys. :)
Amariea, 2012-07-16
Ja, fler ljuskällor behövs verkligen. Eftersom vi har solen på framsidan på kvällen så blir det väldigt mörkt i vardagsrummet. Har alltid tänkt att jag ska ta tag i det sen, när vi ska ordna ordentligt. Sen blir ju dock aldrig av. ;) Som några kanske noterat har jag gjort det hemska stilmisstaget och har plastblommor i fönstrena. Jag resonerade helt enkelt så att plastblommor är finare än döda blommor. ;) Jag har alltså inga gröna fingrar alls... Kul att ni nämner petrol eftersom det är en av mina favoritfärger. Har målat hela vårt gästrum i den färgen. :)
Amariea, 2012-07-16
Nu har det kommit upp nya bilder. Ursäkta att det inte är helt undanplockat att att det ligger en del sladdar och så framme. Är lite småfix kvar innan allt är där det ska. Kaninen är bara en tillfällig sommargäst. ;)
Det jag tänker att jag behöver hjälp med nu är:
* Fler sittplatser vid soffhörnan, vad passar? Ska soffan stå på något annat sätt?
* Funderar på att ta bort tältet och sätta barnbord + stolar där istället, vad tror ni? Finns det något jag kan göra ovanför lekhörnan för att få det finare? Skulle det se jättekonstigt att sätta hyllorna som satt vid matbordet förut ovanför? Anledningen till att lekhörnan är i vitt och resten i mörkt trä är för att möblerna i dotterns rum är vita och tanken är att allt ska flytta upp sen när hon kan gå i trappen.
Amariea, 2012-07-16
Såklart får ni ge andra tips (tar gärna emot tips från alla men kan bara svara på kommentarer inte lägga in egna så det fick bli här under Sallemattes kommentar). :)