Här är tre bilder på vardagsrummet för att visa färgkaoset som råder just nu. I rummet så är det vissa lila detaljer, mycket vitt och mycket svart.
Jag behöver hjälp. Möblera om soffan och tv-bänken går ej, men jag vill hitta en färg som passar de "omålade" möblerna, samt eventuellt den svarta tv-bänken.
Svart drar åt sig så f*rbannat med damm och högblankt vitt blir smutsigt av små kattassar. Hjälp!
Inredningsstilen som jag har valt på albumet är det jag tycker om helt enkelt.
sessis, 2012-08-07
Tycker definitivt du ska satsa på vitt när så mycket av det andra är mörkt, högblankt är snyggt men som du säger, lite känsligt kanske. Du kanske kan måla om i en halvblank färg?. Det ljusar upp rummet och gör sig jäkligt snyggt mot den svarta väggen :)
Har själv ett vardagsrum väldigt likt ditt, avlångt med gråsvart fondvägg (samt vita och lite lila detaljer :P) och ångrar idag att jag inte valde vit tv-bänk.
josefins, 2012-08-07
Tack för tipset!
MamsellZ, 2012-08-08
Vitt ljusar upp så jag håller med sessis. Passar på att fråga var tapeten är köpt : )
josefins, 2012-08-08
Jag har nog bestämt mig för lila detaljer och sedan så målas eventuellt det andra till vitt, men har inte bestämt mig. Tycker det är ltie tråkigt med vitt ^^
Tapeterna kommer ifrån ecco, men det var ca 4 år sedan. :)
eea, 2012-08-09
Hej! Jag har lite tips och sådant :)
Bilden längst ner:
Den röda stora leopardgrejen på väggen skär sig väldigt till det lila.
Matchande filt och kudde i fåtöljen som går ihop med allt annat.
Istället för att ha allt på det lilla bordet/förvaringskorgen kan du väl lägga sakerna inuti den?Lampan kan stå framme, men mer än så behövs ju inte.
En tavla på en tätmönstrad fondvägg gör det lätt väldigt rörigt.
Tips! Köp en vit sprayfärg och spraya bordet och blomkrukan.
Bilden i mitten:
Väldigt plottrigt i fönstret, två meldelstora blommor och en fin fönsterlampa räcker gott och väl. Är det brunaktiga gardiner? Jag hade valt ljusare gråa eller vita. Det blir så osammanhängande.
På vardagsrumsbordet känns det opraktiskt med en blomma och en större prydnad, låt fönstret ta hand om dom sakerna istället. Två små fina ljuslyktor eller liknande passar bra på bordet.
Första bilden:
Till den bruna skänken skulle man billigt kunna köpa förvaringslådor på IKEA så att man kan gömma lite saker.
För mig ser den väldigt i vägen ut, skulle du inte bara kunna plocka bort den så att rummet kan andas lite?
Det känns som att du bara har ställt saker lite här och där utan tanke, men var inte rädd för att plocka bort saker. Ha kvar grejerna du riktigt tycker om och ta bort det andra. Det är finare med mindre grejer! Less is more ;)
Sen blir det bäst om du väljer en och samma färg på bänkarna och borden, vitt skulle bli skitsnyggt eftersom att du har en sån mörk vägg och soffa. Testa att alltid ha en sprayflaska i närheten och spruta på katten när den hoppar upp på möbeln så kommer den förhoppningsvis att lära sig efter ett tag :)
Hoppas att du fick lite hjälp och idéer åtminstone! :)
josefins, 2012-08-09
Hej!
Bild 3: Den grå krukan? Det letade jag efter länge, eftersom vita stora krukor är riktigt fult och det fanns det massor av. Vi hade nämligen en sådan inann. Ryser när jag tänker på den.
Har du något tips på vad man kan ha på fondväggen? Är trött på skiten och tycker det är tråkigt, men kan inte måla om eftersom att det är bostadsrätt.
Bild 2
Fönstret är inget problem, jag behöver tips och råd om färg på möbler.
Gardinerna skall vara lila =) Bordet är nu bytt till ett svart runt bord, skall man ha duk på det? Vilken form? Vad för prydnad på? Det tycker jag är svårt! =P
Bild 1:
Vi har ingen stans att ha all skit, därför satte vi in den skänken, plus att utan den ser det tomt ut och ekar! =P
Katten får vara på borden, hon äter mat på köksbänken så det våre grymt att fya henne för att gå på andra bord. Hon tigger inte och har inte för vana att sova på borden, så det är lungt.
Vattenflaskan kommer fram när hundf*n börjar jaga kissen eller kissen försöker rymma ut på balkongen ;P
Tack för tips! =D
josefins, 2012-08-09
(Förresten, ser du en STOR VIT FYRKANTIG fläck mitt i den vinröda bilden på leopard/panter på?).... Det är inte ljuset som speglas, det är spackel på ett stort hål i den svarta väggen -.-
hahaha!
Novila, 2012-08-09
Får ni inte måla i en bostadsrätt? Menar du att det är en hyresrätt kanske? Och någon måste ju ha målat dit leaopardena, så borde det inte vara okej för er att måla över dem om ni vill det? :)
Novila, 2012-08-09
Dessutom skulle jag tipsa om att byta ut skänken mot en hylla som är lite mer väggnära, inte lika bred, men lite högre. Det skulle lufta upp rummet lite, utan att ni blir av med förvaring :)
josefins, 2012-08-09
Det är såklart en hyresrätt, vi letar bostadsrätt så blandade ihop termerna ^^. Leoparderna är inte målat, det är ett tyg... Inget skall köpas in eller bytas ut. Handlade enbart om tips på färg till möblerna. Men jag har redan "renoverat" vardagsrummet klart nu. Måla möblerna för bli en annan gång :)
Taclk för tipsen ändå :)