Bor i en förstahand i Stockholm. Mestadels IKEA-inredd och det funkar men nu vill jag göra det till MITT personliga hem :-) Får dessvärre inte tapetsera eller måla om vilket försvårar det hela... Hade velat ha vita väggar och nån fondvägg men får hitta andra lösningar. Behöver alla budgettips jag kan få för att enkelt göra det mysigare hemma!
Min inredningsstil har varit väldigt schizofren fram till nu! Upptäckte precis efter långt sökande på bl a "glamour" på Google att min inredningsstil kallas Hollywood Regance!
Jag gillar jag vitt och fräscht, lite mot shabby chic fast inte så gulligt lantligt. Tänker mer grundtoner, mer silver, lyxkänsla "hotellsvit". Jobbar som dansare och är ganska dramatisk, tänker mig långa draperade tyger, sammet, siden, glitter, glamour (utan att det blir kitchigt), svartvita foton... Tänker "loge" med glödlampor kring en spegel..... Osv!
Har också börjat intressera mig för loppisprylar och vill hellre förnya gammalt konsumera massa nytt! Köpt vit och silversprayfärg att budgetfixa med!
Går detta fixa trots fula tapeter och liten yta?!
Vill börja NU! :-) Om ni har tips är det så värdefullt! Alla tips mottages med glädje!
UPPDATERING okt 2012
Efter att jag köpte min loppiskista har min inredningsstil fått mer feeling för att göra hemmet personligt. Det går sakta men säkert men vill nu mer mixa allt med det jag hittar i inredningsväg. Allt som andas mitt liv och det jag gillar ska passa in i mitt rum. Hotellkänslan jag pratat om tidigare finns fortf kvar lite men behöver inte vara så strikt i den stilen längre. Spännande att man utvecklas! Har blivit riktigt inredningsgalen det sista, önskar jag hade mer pengar bara!
MamsellZ, 2012-08-18
Du kan ju ha en fotovägg ovanför soffan? Eller ha det i hallen och tavelväggen ovanför soffan om du inte r i behov av just hyllor där. Alt tavlor/foton ovanför tv:n.
Jag har gjort en egen skohylla/avlastningsbänk i hallen, men vet inte om du får plats med det, iaf så här gjorde jag: Jag köpte en billig lagerhylla (Gorm fr Ikea) och sågade av hyllbenen i lagom höjd (110 cm för min del) satte dit hyllplanen och krysstaget bak, sen tog jag en träskiva, lite bredare och djupare än själva hyllan, laserad i brunt, men du kan ju ha den vit eller vad du vill. (Hyllan kan också målas men jag orkade inte) träskivan satte jag som topp så det blev ett bord typ. Det får plats minst 3 par skor på varje hyllplan och jag har nedersta hyllplanet med stort mellanrum för att få plats med stövlar. Har du lust och plats kan du använda hela hyllans höjd och få in massor med skor. Ev kan du här hat ett snyggt tyg som draperi så ser du inte skorna.
Alla pokaler kan du, om du orkar att damma..., ha på en hylla som går över hela väggen i något rum, högt uppe under taket, lämna lite 'luft' ovanför den högsta pokalen när du mäter var hyllan ska sitta. Ikea har billiga konsoler i vitt (plast men förvånansvärt stadiga) annars har biltema krusidulliga om du gillar det. Som hyllplan kan man ta en bräda/planka i lagom bredd och måla, brukar bli billigast och den behöver ju inte vara så djup.
Annars kan du ta en stor tavelram och göra ett tittskåp åt pokalerna. Sen kan du sätta upp det hela ovanför tv:n, soffan eller i hallen = )
MamsellZ, 2012-08-18
Just det, ang det fula proppskåpet i hallen, det går utmärkt att hitta ett lagom stort skåp och ta bort ryggen = )
Natlii, 2012-08-18
Tack snälla för dina tips, vad glad jag blir! Kommer nog göra en sån pokalhylla som följer hela väggen, då får man en sån där skön "inramning" i rummet också. Var inne och kikade efter din skohylla bland dina bilder men hittade inget, hittade massa annat fint dock. Inspirerande album! :) D kommer lätt bli ett skåp som täcker elskåpet i hallen också, nu när jag fått bekräftat att d funkar ;) tack!
FrkHansson, 2012-08-19
Tycker ändå du hade en hyfsat stor hall. Jag hade nog valt att införskaffa ytterligare en likadan vit Malmbyrå och satt bredvid den första. Du får massor av avställningsyta och det skulle vara jättefint med en stor spegel ovanför detta. In & Finn och Jysk har lite "vampiga" stora speglar för en rimlig peng! Du kan ju ha både väskor, halsdukar o t o m skor i byrå "nr 2". Hade lämnat vitrinskåpet med pokalerna som det är - tänker på dammandet.... och sååå hemskt är det inte alls. Härligt att ha alla dessa priser att vara stolt över! Ställ en metall eller vit bordslampa bredvid TV:n och smäll upp din tavelvägg där. Till soffhörnan föreslår jag att du helt börjar om med textilierna: enfärgade kuddar i t ex djup mörklila uppblandade med lite fina mönstrade från t ex Indiska. Det finns kanske ljus, tidningar eller något annat som fångar upp den maffigaste färgen, sätt dessa på soffbordet. Eller en lila orkidé bara...? Kolla annonser efter äkta mattor (om du gillar det). Det ger tyngd och blir en fin combo med lite personlighet och lyx till det vita. Kanske det skulle passa din stil med sammetsgardiner? Man behöver ju inte välja de mörkaste, säkert jättesnyggt med silvergrå eller annan ljus färg. Kan väl finnas på Åhlens, Ellos, Hemtex eller Ikea. Tja, det var vad jag kom på sådär direkt...
aofv, 2012-08-21
Om du inte redan gjort det borde du kolla in Sindahl här på styleroom's album. Sanslöst snyggt och tror verkligen det skulle falla dig i smaken inspirationsmässigt. FrkHanssons tips om att köpa en till byrå för mer yta och en stor silverfärgad krusidulig spegel över. En stor vas med antingen fejk eller riktiga snittblommor kan se lyxigt ut ovanpå. Om jag var du skulle jag ta ner hatthyllan, ställa dit en billig bokhylla (typ Ikeas "Billy", kolla Blocket.se!), sätta dit ett hyllplan på lagom höjd där uppe för mössor etc, lämna ett tomrum där krokar kan skruvas fast för jackor och sedan längst ner sätta in två hyllplan för skoförvaring. En utdragbar gardinstång kan skruvas fast högst upp i hyllan och ett draperi i något glansigt tyg med lyxkänsla kan hängas upp. Tror det skulle kunna bli mycket lyckat!
Natlii, 2012-09-07
Tack så jättemycket för dina tips! Hade glömt bort In & Finn och du har rätt där finns precis som du säger större vampspeglar ;) Gillar också att du föreslår att jag börjar om med kuddarna, funkar ju bra nu att rensa lite med gott samvete iom att hösten kommer och det är mysigt med lite murrigare färger. Så kan jag plocka fram dom till våren igen om jag får feeling! Är lite splittrad till Indiskas grejer... Kanske måste leta noggrannare, men kan tycka att det är lite väl orientaliskt för min smak. Men man kan ju hitta silvriga grejer, ljus och annat som inte har det där typiska mönstret jag tänker mig. Ska in och kika! Sammetsgardiner kan jag definitivt tänka mig! Har en känsla av att jag måste få till grunden i form av kuddar, möbler, ljus och annat innan jag kan få till rätt lyxkänsla med gardinerna. Tänker jag in sammetsgardiner här nu ser det bara mörkt, tungt och billigt ut! Det är som du säger även där att det är bra att börja om lite. Silvergrå låter som ett bra alternativ när det blir aktuellt. Tack igen!
Natlii, 2012-09-07
Tack för tipset! Jag HAR kollat in Sindahls tidigare och du har rätt, det är verkligen i min smak! Bokhylletipset i hallen låter ju jättetrevligt! Har du nåt liknande hemma eller kom det direkt ur din kreativa hjärna? ;)
xolma, 2012-09-15
Om du inte är så förtjust i Indiska så kan jag tipsa om att Mio har lite större prydnadskuddar i lite glansigt tyg, finns i många färger som nog skulle passa hos dig. Såg att de nu var nedsatta till 199 kr/st. Annars har jag faktiskt hitta fina kuddar på Ica Maxi av alla ställen, så jag tipsar om att kolla på de mest oväntade ställen!
Stina_L, 2012-11-12
Vad roligt, jag tänkte också föreslå en Billybokhylla med krokar och lyxigt draperi. :) Det går ju att inreda billigt och lyxigt, bara man tänker sig för.... Även om det såklart är enklare om man kan använda sidendraperier och dyra saker. En spegel men bred silverram vore perfekt i ditt hem tror jag, och även att sätta en till byrå i hallen. Då kan du kanske pressa fast en stor skiva mot väggen, bakom byråerna. Den skivan kan du ju måla eller tapetsera som du vill, och sedan sätta tavlor på. Det finns jättefina färger i exempelvis rosametallic. Du väljer en metallicton som du tycker om. Det är tufft om du vill göra det lite glamouröst. Du kan säkert måla det på någon stor kruka, en stor skiva som du sätter på väggen, en stol, eller liknande. Det vore tufft även på din kista, tycker jag. Jag tror du kan hitta inspiration och sedan fixa massor själv. För inspiration föreslår jag: Indori som ligger i Sickla, Lamphotellet i Norrköping, Bohem i Stockholm, och min favoritbutik Cazami på söder. Även om du bara kommer hem med en plym så kan du hitta massor av inspiration. Exempelvis så säljer de fina plädar dekorerade med fjädrar och pärlor. Det kan man ju lätt fixa själv på en pläd för ett par hundra. Pure som ligger intill, vid Mariatorget, kan du besöka för att se hur fint det kan vara att bara använda ett par sofistikerade färger tillsammans (rosa och beige brukar de ha). Tänk sidendraperier i de tonerna hemma hos dig! Om du köper en rulle riktigt cool och lyxig tapet som matchar så kan du använda den till massor av saker. Klå in lådor, gör bordstabletter, rama in en bit, tapetsera en cylinder och ha som golvvas osv
Stina_L, 2012-11-12
Du kanske ska undvika att klå lådorna... Det blir nog bättre om du klär dem. ;)