Just nu har vi en stor hall vilket är väldigt skönt. Men tyvärr måste vi nu sätta upp en vägg där och göra ett rum till eftersom vår 18 månaders måste få ett eget rum. Tanken är att vi vuxna ska ha vårt sovrum i det nya rummet eftersom vi vill ha kvar spegelgarderoberna. Sovrummet har vi nu där ni ser glasdörren, vår dotter ska få det rummet.
Vi har gjort en grovingång, så vi går sällan in genom den ytterdörren. Den är mer till gäster och kompisar som kommer. Men hjälp mig, hur ska vi tänka färgmässigt, praktiskt, snyggt och framförallt billigt då vi inte har sån bra ekonomi? Antagligen kommer dörren in till det nya rummet att sitta närmare ytterdörren. Bakom trappan in till höger går till ett teverum, datarum och vår grovingång.
Just nu ligger det klinkers med golvvärme i hela hallen, ska vi ta bort detta? Eller funkar det att det ligger kvar? Vi ska måla taket vitt och helst skulle vi vilja måla trappan vit också, men det kanske får bli senare.....
Snälla ge mig lite ideér, hur det kan blir bra med en sån liten hall med tex hallmöbler etc
Cola, 2012-08-28
Hej, om det är så att ni bor i ett sutteränghus så borde ni behålla golvet pågrund av eventuell fukt. Men ni kan ju köpa en heltäcknigsmatta till sovrummet som läggs ovanför detta golv. Jag tycker oxå att ni skall tänka vitt i hallen då den uppfattas som ganska mörk. En stor spegel på väggen mot sovrummet samt smart skoförvaring i från Ikea, typ lådor som sätts på väggen med ett djup på ca 15cm. vad sägs om den det där snygga trädet som sätts på väggen för jackorna? tänk även på belysningen spots eller riktbar armatur.
Lycka till!
MamsellZ, 2012-08-28
Behåll golvet, har för mig att det ska finnas en slags reglar som spänns mellan golv och tak.
Kanske en större matta i sovrummet? Eller på vardera sidan om sängen?
Ljusa färger i hallen är helt rätt tänk när det blir mindre. Randigt på tvären lurar också ögat, samt stora speglar.
För att få in mer ljus kan ni ju om ni vill ha öppet/små fönster i överkant av den nya väggen.
Sen så undrar jag var den underbara gula tapeten kommer ifrån : D
terre78, 2012-08-29
Tack för tipsen. Har faktiskt funderat på små fönster i överkant på den nya väggen :-)
terre78, 2012-08-29
Tack så mycket för tipsen! Vi har golvvärme i hela hallen, hur funkar det att sätta upp en ny vägg då? Går det bra? Och kan man ha heltäckningsmatta ovanför klinkers då?
terre78, 2012-08-29
Glömde visst, har ingen aningn om vart tapeten är från då den satt där när vi flyttade in och jag gillade den så mycket att den fick vara kvar :-)
Cola, 2012-08-30
Jag är inte säker men tror det går bra. fråga i en fackhandel de vet säkert.