Jag & sambon har precis köpt hus. Ett urmysigt timrat hus med två sovrum, kök, vardagsrum & badrum.
Rummen är ganska småa, speciellt köket. Därför måste vardagsrummet användas som både vardagsrum, matrum & hall.
Jag har ögonmåttat storleken och ska ge er en hum.
Badrummet är kanske 5x2m.
Köket 4x2m.
Det mindre sovrummet är nog 3x3m och det större 5x3m.
Vardagsrummet är nog 12x8m.
Har ritat upp en ungefärlig bild i paint på planlösningen.
Mitt största problem är egentligen furu & förvaring. ALLT, precis ALLT i huset är furu. Alla golv är heltäckningsmattor med furu imitation, alla väggar har furupanel (som gör att väggarna ser timrade ut), alla dörrar är furu, likaså tak, fönsterkarmar & lister.
Har bara varit dit snabbt och inte kollat så jätte noga på alla lister osv, men så vitt jag kan se så är väggarna endast oljade, lister osv är helt obehandlade.
Problemet är att även badrummet är furupanel, samt ovanför diskbänk & spis. Hur ska jag åtgärda detta?
Vi vill inte lägga ner en förmögenhet på renovering. Men badrummet måste bli "vattentätt", likaså ovanför diskbänken. Eftersom det är "timrad" furupanel så går det inte att lägga matta direkt på eller kakla utan isf måste man först sätta gipsskiva eller någon form av platt vägg.
Detta är mitt första hus som jag renoverar. Har tapetserat osv tidigare, men inte projekt som dessa.
Finns det någon form av badrums-/våtrumsfärg man kan använda i badrum & kök? Blir nog billigast isf.
Känns väldigt osäkert duscha osv och så är fönsterlister osv obehandlade, samt inte en mm silicon runt lysknappar, kabelhål osv.
Hela huset är väldigt litet. Det är såklart vinterbonat, men de som bott där har använt de som sommarstuga mestadels. Men vi har tänkt bo där året om. De har t ex haft teven i ena sovrummet & haft våningssäng, men jag & sambon vill ju självklart sova bredvid varandra i vår säng som är 160cm bred och då får inte vardagsrummet också plats i sovrummet.
Ska sammanfatta mina problem:
- Vi behöver en matplats för minst 4 personer ifall gäster skall komma.
- Vi behöver en vardagsrumsdel med plats för soffa, tvbänk osv. Ingenting får dock stå för nära kaminen.
- Vi behöver någon form av hall så man inte hänger av sig kläder och ställer leriga skor direkt i vardagsrummet. Så någon form av avskiljare.
- Vi behöver mer bänkyta i köket. Just nu finns EN bänkyta och där ska vår bänkdiskmaskin stå. Som ni ser på bilden så är toadörren i köket så väggen mittemot de övriga köksskåpen går ej att använda.
- Vi måste hitta någon form av tätningslösning för badrum & kök.
Snälla kom med tips!
Takhöjden är ganska låg, kanske 220cm ungefär.
emmersson88, 2012-09-04
Hej! Grattis till husköpet!
Själv är jag inte speciellt förtjust i furu, men jag tycker att det kan bli fint om man vitmålar det. Se bara till att göra grundarbetet ordentligt!
Att ha toadörren i köket var ju lite konstigt, går den att flytta så att ingången blir från det andra rummet?
Sen med bänkytorna, vad tror du om att göra om diskho-delen till en större köksö som både kan användas till yta och matplats?
Lycka till!
Belinder, 2012-09-14
Spännande projekt! Kan nog bli väldigt mysigt.
Första spontana tanken är att man kanske kan göra någon form av slag/klaffhylla för att förlänga köksbänken ut mot det hållet som ingången är. Så får man arbetsyta men kan fälla ner den om man vill.
Om ni målar väggar och tak så glöm inte att lacka kvistarna med shellack eller kvistlack! Annars slår de igenom och ni får gula prickar överallt. ;-)