Jag behöver råd hur jag på bästa sätt kan måla kritvitt på en mörk tapet samt fond (ej struktur) utan att det ser plottrigt ut.
Hur gör jag för att få bort skarvar på bästa sätt och vilken färg kan ni tipsa om?
Fråga nummer två. I sovrummet har den tidigare ägaren satt upp en tapet som bord. Måste jag riva ner rummet och tapetsera eller kommer det på något vis göra det osynligt så det inte syns under målning.
Att måla känna som en billig lösning då alla sparpengar gick just åt lägenhet och möbler. Men frågan är hur gör jag det för att det blir bäst?
lantislygdman, 2012-09-22
Halloj! Måla på tapet är min favoritsysselsättning :-) Jag har målat om alla rum på nedervåningen i vårt hus. Men, man ska tänka på att alla "skavanker" syns även sen man målat. Jag har inte varit så noga, fast om man vill kan man slipa ner skarvarna på tapeten så blir det bättre resultat. Jag har nån gång försökt att spackla lite, men då blir den spacklade ytan alldeles slät så då syns det med....
Jag har använt mig både av färg köpt i färghandel och Rustas färg. Skillnaden är att Rustas är mycket vattningare, alltså sämre täckförmåga. Köp alltid mer färg än vad som rekomenderas. Det fattas alltid :)) Det är inga problem att måla över en mörk vägg. Har gjort det flera gånger, det behövs många varv bara.
Väggen med boarden vet jag inte vad som blir bäst. Helt frågan på hur bra resultat du vill ha. Jag hade slipat kanterna på boarden lite å sen kört på!
Lycka till/Linda
emiliej, 2012-09-25
Hej! Det finns ens speciell tapetskarv-hyvel att köpa, inte så dyr. Tycker du ska hyvla bort kanterna på tapeten och sen lägga på ett tunt lager spackel. Sen slipar du noga och efter det kan du måla! Verkar tapeten sitta ordentligt? Om den sitter dåligt/löst är det risk att den blåsar sig när du målar. Gör likadant med skarvarna i sovrummet + bården . Köp färg i en riktig färgaffär, helt klart värt pengarna! Lycka till :-)
Larssonsplace, 2012-09-25
Hej! Låt tapet skarvarna vara, se bara till att de sitter ordentligt och inte
Glipar. Om du tar bort skarvarna och spacklar bör du tapetsera ovanpå,
Annars får du olika struktur under när du målar och det brukar sällan
Bli bra. Bården är samma sak, låt den sitta kvar och du får som en
Bred rand!
beyond0rdinary, 2012-09-29
Hyvla ner kanterna, spackla, slipa. Iaf på bården, en bred rand kommer inte bli snyggt.
Måla en gång med grund/täckfärg, sen två till tre gånger med den färg du skall ha.
Alternativt är ju att bredspackla hela väggen :)