Hej alla duktiga heminredare!
Vi har precis renoverat om vårat vardagsrum, Och nu har vi kommit till inredningen, men jag har ingen aning om hur jag ska kunna få till det!
Jag har massa olika idéer i mitt huvud men det blir aldrig som jag tänkt mig. Alla har det så fint hemma här på styleroom.
Så jag hade velat ha era råd och tips på hur ni hade inrett mitt vardagsrum? :)
Och det svåraste är, Ska man ha svarta eller vita möbler?
Soffan kommer tyvärr vara kvar ett tag tills vi får råd att köpa ny, men allt annat ska köpas nytt!..
Soffbord, tv-bänk, matta, lampa, gardiner.. allt :)
Jag gillar verkligen alla stilar! Modernt, lantligt, rustiskt, lyxigt, romantiskt. jaa det mesta. Men det går ju tyvärr inte att blanda ihop alla till en röra :)
Funderar kanske på att göra ett soffbord i betong.
Är super tacksam för svar! För detta gör mig tokig
niccyyy, 2012-10-01
Tycker du ska köra svart/vit inredning med olika accentfärger... =)
Och tycker du ska satsa på ikeas bestå tvbänkar, någon utav de högblank vita! =)
Och en lite större lurvig matta i någon färg du kanske vill köra, som t.ex rött.. :) Vita fönsterbrädor & stora vita krukor med gröna växter! :) lycka till.
Jonnaas, 2012-10-02
Lite tips, något som kanske passar dig, eller lite inspiration.
Skulle som niccyyy säger köpa en tvbänk ur bestås serie. Då kan du köpa den stomme som känns bäst i storlek och lägga till flera för att få rätt längd, och sedan köpa till högblanka dörrar.
Tycker att soffan är fin, köp kuddar i den eller de accentfärger du valt. Sedan skulle det va fint med ljuslyktor även dessa i en accentfärg på soffbordet.
Älskar fiskbensparketten! Men en stor ryamatta vid soffan under soffbordet ger en mysig känsla. Skulle nog köra på antingen en matta i en fin färg eller en mer neutral matta som grå eller svart beroende på vilket soffbord du ska ha (lättare att bara byta ut accentfärgerna om du kör på en neutral matta).
Sedan skulle jag välja att ha gardinlängder antingen som dessa vita http://www.styleroom.se/album/181 för att släppa in mer ljus eller ett par mörka liknande dessa http://www.styleroom.se/album/29284 (de gröna syfta jag på) i antingen färg/grått eller svart om du vill få det mysigt eller för att få in färg
Sedan skulle jag sätta upp antingen en tavellist med tavlor och lite annat eller sätta upp en tavelvägg, svarta ramar med personliga foton.
Kanske något som lockar, lycka till! :)
Teeresaa, 2012-10-03
Vad roligt att du tycker jag ska ha vit bestå högblank, för de har jag tänkt på jätte länge men varit osäker! Då har jag en sak jag är helt säker på.
Och det blir nog lite svarta hyllor och små grejer som du säger :) En lurvig matta låter mysigt, få inte lite mer liv i rummet. Har inte bestämt om jag vågar köpa matta i färg ifall man skulle vilja byta accentfärger på småprylar och sånt.
Tack så mycket! =)
Teeresaa, 2012-10-03
Tack så mycket, jag gillar också golvet :) Jag har varit inne på de spåret i inredning som du beskriver, nu börjar jag känna mig säker. Då blir de nog att köpa någon gosig matta som du säger, i en enkel färg eftersom man oftast inte byter matta lika ofta som man kanske byter gardiner och andra småprylar som kan sätta färg.
Gardinerna du visar är toppen! Gillar dom gröna super mycket, lite "tunga" så, de är snyggt. Frågade min sambo vad han tyckte och han tyckte att dom gröna va fina eller liknade i kanske mörkblått :) Vi får väl se.
Allt låter jätte bra! Det underlättar mycket när man får höra vad andra tycker.
Jag är helt 100% säker på att de blir vit ikea bestå bänk nu :)
Nu Känns det som att saker och ting kommer falla på plats. Tack för hjälpen! :)
FrkHansson, 2012-10-09
Du skulle kunna ställa soffan framför andra fönstret istället så kanske den hamnar mer symmetriskt mitt framför fönstret. Du får närmare till TV:n då också om den flyttas till väggen mittemot soffan (alltså "nedanför" dörröppningen på din teckning). En matta behövs som går en liten bit in under soffan också eftersom det skär sig lite mot den kraftiga färgen på parketten. En ljus matta kanske, benvit och lite lurvig? Ett vitt sidebord med snygg bordslampa på framför fönstret där soffan står nu. Måla väggarna vita utom fondväggen som verkar passa in rätt bra färgmässigt. Tavlor eller foton i vita, kraftiga ramar på fondväggen och en halvhög förvaringsmöbel eller hylla med rena linjer, i vitt, längs hela den väggen. Köp en udda fåtölj och ställ snett bredvid soffan. Hellånga gardiner, kanske i samma färg som en pläd i soffan?