Kom att tänka på en grej i ett snack med petran angående hur man "planerar" inför ett kommade husköp/lägehtesköp. Styleroom inspirerar ju verkligen.
Många här inne drömmer om att ha det "si och så" inför sitt blivande hus -eller lägenhetsköp. Punkter som: "Det" golvet, "den" färgen, "det" köket, "det" kaklet, "den" lampan, "den" soffan, "dessa" matsalsmöbler osv. Mycket spelar verkligen in och man tror man är SÅÅÅ säker på vad man vill ha, innan man verkligen känt efter ordentligt, och INNAN man ens satt foten i sitt blivande boende.
Jag tänkte dela med mig lite utav mina/våra erfarenheter och hoppas ni vill dela med er utav era.
Vi har bott i vårt hus i 15 månader snart och jag har hunnit med att göra om hallen snart tre gånger, bytit fond i sovrummet två gånger, köpt nya möbler lite varstans och valt en bänkskiva till köket vi inte riiiktigt var säkra på skulle passa oss osv. Inte förens efterhand, när man tänker tillbaka och inser hur jäkla korkad man var, så fattar man HUR mycket pengar och energi det har gått åt i onödan. Men jag har lärt mig av mina misstag faktiskt. Dock skall detta inte missuppfattas: Jag ÄLSKAR mitt hem och har ALDRIG tvekat på DET, men kanske på mig själv som "inredare".
Det STÖRSTA problemet vi hade, var att vi kanske skulle "bott in oss" x-antal månader FÖRST, innan vi bestämde oss för hur vi skulle ha det och vad vi skulle köpa. Att verkligen känna efter vad man ville ha. Var rädd för att det skulle bli mycket impulsköp på bla IKEA, vilket det blev i början, (jag älskar ikea!!!!!!), men det är inte ikea's grejer jag egentligen vill fylla hela mitt hem med, även fast det är bra och billigt.
I dagsläget har man fått köpa nya grejer och gjort om allt det där på det sätt man skulle ha gjort "från början" i efterhand. Tror med stor sannolikhet INTE att jag är ensam om detta. Tycker det är ett ganska roligt ämne att diskutera, då jag utan tvekan tror många känner samma sak. Så dela gärna med er, vad tycker ni? Håller ni med om att man bör "bo in sig" ett BRA tag innan man hittar "det" man verkligen gillar.
Här inne på SR ser ALLT bra ut i alla olika hemmiljöer. Man vill ofta ha något som någon annan har hemma. Men ju mer man inspireras, iallafall jag själv, ju oftare ställer jag mig frågan: "Passar det/den/dessa verkligen hos mig och är det värt det, EGENTLIGEN?"
TÄNK efter på hur du v e r k l i g e n vill ha det när du köper hus eller lägenhet. Det kostar som sagt både energi och pengar att ångra sig! :)
Troja, 2008-12-07
Så där gör man ju alltid, det hör till ;=) Man kan helt enkelt inte vänta på den där "rätta" möbeln eller saken utan man sticker till IKEA för man är otålig. Så är det för mig i alla fall. Dessutom så är det ju skitsvårt att veta innan hur man vill ha. Man måste ju prova sig fram såvida man inte är utbildad inredare. Dom verkar ju ha hela bilden framför sig redan innan! Dessutom kanske man inte har råd med den där dyra soffan man egentligen vill ha utan köper en billigare sämre så länge... Också går man och är lite missnöjd fast det man egentligen skulle ha gjort är att ta tid på sig att spara ihop till soffan man egentligen ville ha...