Hej!
Jag har precis byggt ett köksbord av en gammal ekbänkskiva som jag satt furuben på. Jag vill få en gråtonad färg på bänkskivan, där träets ådring syns igenom. Tänker mig att det ska bli som utemöbler som stått ute länge, som en järnvitriolbehandlad vägg, som drivved eller nått åt det hållet. Då jag har besökt tre olika färgbutiker, gogglat mycket och gjort en massa tester utan att riktigt uppnå resultatet jag vill så söker jag nu hjälp på denna sidan.
Skickar med en bild på mitt bord och en bild på en byrå hur det skulle kunna se ut och hoppas att någon har provat på detta och fått till det som jag tänkte.
Bästa hälsningar Daniel
anna.emanuelsson, 2012-12-02
tycker det är fint som det är :)
DanielE, 2012-12-02
Tack du! :) Jo det är snyggt att olja in det med. Men det passar inte riktigt in hos mig och så vill jag inte ha det som de flesta andra ;)
Nattviolen, 2012-12-03
Jotun har trälasyrer i olika kulörer, det finns flera olika grå nyanser som järnvitrolgrå, stålgrå mm. Skrolla ner till lasyrer "vinter":
http://www.jotun.se/jotun/corp/20020022.nsf/viewunid/F5AA7ACF79BBD22EC125716B0043AEA4/$file/Utomhusf%C3%A4rger+broschyr+06.pdf
Det är väl egentligen husfärg men det kanske funkar. Annars kan nog färgaffären bryta kulören i annan passande lasyr.
Backen, 2012-12-03
Måla med blaskvatten. Alltså en klutt gråfärg + mycket vatten. Vill du ha det mörkare kör flera varv med torktid emellan. Ev. slipa lite lätt också.
(använd vattenbaserad färg)
DanielE, 2012-12-03
Det låter som att jag får gå tillbaka till färgbutiken och skaffa lite prover från Jotun. Ser bra ut. Tack!
DanielE, 2012-12-03
Detta är ju väldigt enkelt att prova så det ska jag göra! Tack så mycket!
linda044, 2012-12-03
Hej Daniel!
Om du lägger svinto i en burk med vinäger och låter det stå ett dygn åtminstone.
sedan kan du pensla bordet med det. Du kan se i mitt vardagsrums album ett par bord som jag gjort så med.
Jag har även dragit några penseldrag med vit färg utspädd för att ljus upp lite.
Billigt & bra!