Vi är 2 ungdomar som bor ensamma i en 3:a och behöver hjälp med att inreda vardagsrummet som hade en orientalisk stil innan. Rummet är kvadratiskt och har ett stort fönster som gör att det blir väldigt ljust. Vi vill gärna ha ett mysigt vardagsrum med en varm belysning.
Vi har noll koll angående inredning och behöver verkligen hjälp.
Dynastar, 2012-12-08
Jag bara gissar att ni kanske har en ganska liten budget och då är mitt tips till er att kolla på blocket eller i second hand affärer efter möbler som ni kan måla om. Välj en färg som ni målar allt i så spelar det mindre roll att det är lite udda möbler, försök också att tänka hur de passar ihop och framför allt vad ni har behov av. Mediaförvaring, böcker, osv.Soffan är ju i en neutral färg så där skulle jag satsat på att köpa kuddar, filtar, gardiner och matta i lite mer spännande färger, välg ut några färger ni vill jobba med och håll ögonen öppna. Om ni har bara minsta lilla sykunskap skulle jag rekomendera er att åka till en tygaffär och sy egna kuddfodral utbudet blir så mycket större. Kuddar går att köpa begagnade och de blir som nya med nytt tyg. Stoff & Stil är en affär som har mycket man inspireras av om man vill sy lite själv.
amiraalbazi, 2012-12-08
Du har helt rätt! Vi har en ganska liten budget och tänkte köra det mesta från IKEA. Vad för färger rekomenderar du om man vill ha det mörkt/mysigt ?
Vad tror du om den här gardinen ? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60238867/
Dynastar, 2012-12-08
Hur gamla är ni, är ni två tjejer, ett par? Anledningen till att jag frågar är för att jag vet av egen erfarenhet att det lätt blir några flyttar och att det man hade i sitt förra hem kanske inte passar i nästa. bor man med en kompis är det ju högst troligt att man ska flytta isär och då står man där med hälften av ett bohag, kanske har man köpt några möbler var eller så delar man upp det man köpt tillsammans. Det är därför jag råder er att satsa på billiga möbler, köp begagnade IKEA möbler om ni vill då kostar det nästan ingenting och det är ingen större förlust om det blir slitet i flytt eller inte passar längre. Om ni satsar på vita möbler så kan ni experimentera med textilerna och lätt byta ut när man vill förnya sitt hem. Om ni vill ha mörka färger så kanske olika nyanser av grått eller brunt, beige och grått funkar alltid. Om ni väljer någon av de kombinationerna så går de oftast att matcha ihop med andra färger, lite rött till jul, grönt till sommaren eller lila toner till hösten tex.
amiraalbazi, 2012-12-09
Vi är två killar som är bröder som har noll koll på inredning och hur färger ska sättas ihop. Vi kommer köra på mörka färger. Det kommer bli troligtvis en svart ikea soffbord och en svart tv-bänk. Vad ska man ha för färger på gardiner,matta och kuddar ?
shandi, 2012-12-09
Tycker att ni ska köra på de mörka i basfärger, soffa, soffbord, tvbänk, ja ni förstår, sedan kan ni variera färger på mattor, gardiner, dukar, kuddar, ljus, osv osv. Hade jag varit ni hade jag kört lila (mörkare) eller limegrönt som accent.. Kanske orange? Men vad jag vet brukar inte killar vara så förtjusta i orange! ;)
Vet inte om jag skulle satsa på panelgardiner till det stora fönstret, isf kanske hällängder istället. Tjockare tyg kanske.
Införskaffa en ryamatta i mörklila eller limegrönt. Annars hade en kohud varit rätt cool.
Gröna växter, garderobsblommor är fina, i fönstren. Hyllor på väggarna ovanför soffa eller tv med fina ljuslyktor på. Finns superbilliga men fina på ikea. Ersätt gamla tavlan men en färgklick till tavla! Fina finns på gallerix eller ikea :)
Lycka till!!
amiraalbazi, 2012-12-09
Hahaha som alla andra killar så har jag väldigt svårt med sånna färger men tack för tipset. Finns det några "regler" man ska följa när det gäller belysning o sånt ?
Dynastar, 2012-12-09
Svarta möbler låter perfekt för er, blanda det med gardiner, kuddar och mattor i svart och vitt mönstrade gardiner, kuddar och filtar, randigt, rutigt prickigt vadsomhelst i svartvitt och så rött, kan inte bli fel! Lycka till och lägg gärna upp bilder.