Jag har målat och möblerat om mitt rum flera gånger och är äntligen nöjd med väggarna och den mesta inredningen, men nu skulle jag vilja få rummet lite mysigare. Om du har några tips och idéer får du gärna dela med dig!
Just nu är det svårt att möblera om rummet då jag har satt upp hyllor i ena hörnet och sängen är "uppbyggd" (går att ta bort). Det största problemet är garderoben som står mitt i rummet. Har flyttat runt på den flera gånger men hittar ingen bra plats, tips på vad man kan göra åt den?
Edin-Dzanic, 2012-12-12
Tycker det är bra redan, men du skulle kunna hänga upp tv.n, istället för förvaringen som du har nu kan du köpa skåp så att förvaringen är stängd, och sängbottnet ser lite konstigt ut, kanske köpa ben bara och skruva på?
Ejra, 2012-12-12
Hej! Gillar många saker med ditt rum, färgerna är härliga och fåtöljen och byrån får gärna flytta hem till mig=)
Jag tror att sängen kan bli jättemysig på den stommen du har byggt. Är det tänkt att det ska vara förvaring under? I vilket fall som hellst tycker jag att du ska fixa framsidan som steg ett. Allt blir mysigare när det är färdigt! Sen föreslår jag ett madrassfodral i något annat material än froté. Borde vara lätt att sy ett fodral i något annat tyg. Gärna någon fin färg!
En liten huvudgavel skulle också tillföra mycket. Det räcker med en bit skulm som du klär med tyg (kanske samma som madrassen) och klämmer fast mellan väggen och madrassen. det brukar finnas billiga skummadrasser på secondhand. Vissa är riktigt sunkiga, men det finns ju fina också, köp en sån och klipp en lagom bit.
Sen kan du överväga att stoppa in garderoben i byråns hörn igen. Håller med im att hörnet ser mysigt ut nu, men är det värt det om du har en klomp mitt i rummet?
Det var lite tips från mig det, nu ska jag sluta fly tentaplugget...
Ejra, 2012-12-12
Hjälp vad mycket stavfel... Sorry!
FrkHansson, 2012-12-13
Rent spontant skulle jag vilja vända sängen ett kvarts varv så du har huvudänden under lilla fönstret. Känns symmetriskt rätt... Behåll TV:n där den är men offra absolut "fina" hörnet och tryck in garderoben där. Byrån kommer inte till sin rätt ändå där, tycker jag. Byt plats på byrå och garderob helt enkelt! Ställ en kul/fin bordslampa på byrån - blir bra bakgrundsbelysning bredvid TV:n också. Sedan drar du upp trasmattan en liiiten bit bara så den ligger på diagonalem "från" byrån "till" sängen. Fåtöljen kan väl stå kvar där den står eller kanske bredvid byrån då? Hoppas du fick någon idé.
Frallan, 2012-12-13
Hej,
Tycker du har en bra grund att starta med. Jag hade nog också flyttat in den stora garderoben där den gula byrån står, för att få lite mera rymd.
Sen kanske du kan sätta upp den vita spegeln (liggande) över den gula byrån som du flyttat dit som garderoben står idag. Jag skulle satsa på lite mjukare belysning för att inte behöva ha det så ljust när man skall softa :) Kanske en ljusslinga runt den vita spegeln om du hänger den över den gula byrån? En mysig växt hade vart fin på byrån också.
Kanske kan du sätta några fina vinyldekorationer på den ena spegeldörren på garderoben så att det inte blir så platt? Eller helt enkelt använda den ena dörren som ett inspirations kollage där du sätter upp fina foton, fina utklipp ur inredningstidningar eller så.
Ett alternativ skulle kanske vara att ställa sängen i "det fina hörnet" där den gula byrån står för att liksom få bort den lite och sova lite mer ostört. Då kan du göra som en lite mer vardagsrumsdel eller umgängesdel under fönstren och placera den gula byrån under fönstren och fåtöljen och kanske en mysig golvkudde samt det coola bordet framför byrån.
Lycka till!
jennei, 2012-12-13
Jag skulle först och främst ställa in garderoben i hörnet så den försvinner ''in i väggen'' istället för att den ska vara ivägen i rummet. Sänggrejen förstår jag inte riktigt hur den ska vara, hade annars köpt en riktig sängstomme eller gavel för en mysigare känsla. Ställ huvudändan av sängen mot fönstret så den vrids mot dörren och sängbordet bredvid. Upp med tvn på väggen, vill du ha hyllorna under så ha gömd förvaring i t.ex. korgar eller något. Jag hade satt upp skor på understa hyllan vid dörren och gömt alla småprylar i lådor eller korgar. Sätt ett par likadana krukor med likadana växter i det större fönstret. Jag hade satt en skena i taket och hängt upp lätta tyger för en mer ombonad känsla.
Hoppas du fick någon bra idé. Lycka till. /j.
Nattviolen, 2012-12-18
Om det varit mitt rum hade jag vänt och bytt plats på nästa allting =)
Sängen hade jag placerat med huvudänden under lilla fönstret. På så vis skulle det kunna agera soffa vid kompisbesök och TV-n kan vara kvar på samma vägg som nu.
Det coola sängbordet blir kombinerat sängbord/"soff"bord. OM du ska ha kvar sängramen så sätt en sockel på kanten så att man inte ser in under.
Garderoben är superbra dold förvaring och dessutom med speglar så den skulle jag behålla, MEN ställa den direkt innanför dörren där du idag har öppen hyllförvaring. Den öppna hyllan med en massa saker känns rörig och stökig och frågan är om den egentligen fyller någon funktion?
Tavlorna som står där kan du istället hänga upp på väggen, det som förvaras i lådorna kan säkert få plats någon annanstans.
Spegeln som står på golvet skulle jag placera liggande på väggen längs med sängen och en tavellist under med ljushållare i gult och grönt för att ta upp färgerna i byrå och fåtölj.
Byrån skulle jag ställa där garderoben står idag med tavelcollaget på väggen ovanför.
I hörnet där byrån stod skulle jag ställa in Crosstrainern lite snett riktad utåt så att du tränar "inåt" rummet. På väggsnutten runt hörnet skulle jag sätta några snygga stora krokar att hänga av sig kläder på.
Fåtöljen kan stå mellan byrån och TV-n eller mitt i rummet när man kollar tv.
Jag skulle även satsa på en betydligt större matta för att få det mer ombonat. en stor matta 140x200 som ligger utmed sängen och gör den delen till en "rumsdel" mer.
Ett överkast eller pläd att lägga över sängen också som håller ihop färgerna.
ceciliakrantz, 2012-12-28
Jag hade nog vänt på sängen så huvudänden är under lilla fönstret, som personen under mig skrev. Sedan hade jag satt tvbänken vid fotändan, och kanske ett draperi, så det blir som en liten rumsavdelare.
Tavlorna som står i hyllorna hade jag hängt upp på den vita väggen, och ha den biten av väggen som en fotovägg. Kanske framkalla lite fler bilder och fylla ut väggen med.
Sen hade jag satt garderoben där byrån står just nu, om den får plats. Byrån hade jag satt där garderoben står nu, och satt upp spegeln liggandes på väggen ovanför byrån. Sedan kan du sätta dit två likadana blommor i likadana krukor kanske och någon ljuslykta på byrån för lite mysigare stämning.
Ställ sängbordet jämte sängen och fotöljen vid sidan om sängbordet. Och om det finns plats, så kan du kanske sätta träningsmaskinen i hörnet vid det lite större fönstret.
Ryamatta hade jag köpt också. Kanske en grön eller något. Det är nog allt jag kan komma på just nu :) Plus lite mer ordning i hyllorna ;)
elinbjrklund, 2013-10-12
jag skulle satt dit lite jus och mycke kudar i sängen som att ha som bedning och vänt på sengen