Jag och min pojkvän flyttade till en ny lägenhet för två månader sedan, jag har kört fast i inredningen. Det jag vill ha hjälp med är att få det mer mysigt utan att det blir för mycket. Gardiner är på ingång...:) jag älskar vitt och just nu har jag tänkt att blanda det med lite ljusrosa.. Men som sagt, hjälp!!
LussieB, 2012-12-29
Jag hade köpt ett par lite mörkare, omönstrade gardiner att ha i fönstret. Om du vill ha mysfaktor är det bra med något som bryter av från det vita.
Ilini, 2012-12-29
Håller med LussieB, kör på ett par mörka gardiner! Jag hade nog lagt in en stoooor matta vit eller svart under soffborden :) en spegel ovanför byrån tycker inte jag blir för mycket iallafall :)
Vart har du köpt soffborden förresten? Väldigt fina.
Bellz, 2012-12-30
Mysighet förknippar jag med mattor, filtar och blomsterarrangemang. Flera ljuskällor (alltså från flera håll), gärna någon som går att dämpa litet. Inredningen får gärna inte vara för symmetrisk (som resterande vardag är - låt hjärnan koppla av lite :)).
Jag hade nog gärna siktat på "stora" detaljer. Då behöver man inte fylla på med småsaker som ger ett kanske lite väl plottrigt intryck. Tavlor på väggarna! Torkade blommor hängda på väggen är en favvis hos mig (i måttlig mängd, förstås), men vad jag förstått så är det olika för olika människor. Spegeln funkar nog ovanför byrån, dock hade jag nog snarare siktat på en ljus, fin tavla. Men det beror ju helt på vad du har för avsikt med byrån, och hur ni planerat resten av er lägenhet :) Tavlor målar man antingen själv, eller ber en vän måla, eller köper billigt på någon second hand (eller på nätet, kanske en affisch att rama in?).
Du verkar vilja ha en ganska sjyst, lite nätt och klassisk look - men låt inte idén slukas av rädsla för att fylla ut! Håller med om stor matta - gärna en någorlunda fluffig sådan. ;)
shandi, 2012-12-30
om inte pojkvännen har alldeles för stor åsikt i de hela skulle jag köra mycket babyrosa och pasteller!
Tvärt om mot vad de andra tycker hade jag försökt fått tag på ett ganska par tjocka gardiner, typ ikeas LILL i pastellrosa, eller vita som går ihop med filten.
Tillsammans med den hade jag haft en stor ljusgrå eller vit ryamatta under soffbordet. Jag har en smo är vit och grårutig, köpt på rusta. Väldigt ljusa nyanser men jättefin!
En stor fin tavla på en vit tavelram, alternativt en tavelram med olika ljuslyktor på ovanför soffan. Det hade blivit jättefint.
Du har jättefina prylar redan! Lycka till!
pubes, 2012-12-30
kolla in mitt vardagsrum http://www.styleroom.se/album/28193 (hoppas länken funkar, annars får du klicka dig in hos mig). jag tror det skulle vara fint hos er också; lång tvbänk efter nästan hela väggen som bryts av med en bokhylla, vitrinskåp eller liknande.
spegel ovanför (den sjukt snygga) byrån/skänken tror jag absolut skulle funka!
som någon annan tipsat om - stor matta under vardagsrumsbordet!
har ni barn eller är gifta så tycker jag att stora tavlor på er/barnet ska upp ovanför soffan. annars tror jag på 2 enkla hyllplan i ojämn höjd med varandra.
sen tror jag att elementskydd vore en snygg detalj hos er. bara att söka här på styleroom efter inspiration :)
Linska, 2012-12-31
Jag hade bytt plats på soffan och tv-bänken! Dels ser det mer välkomnande ut att mötas av en soffa när man kommer in i rummet, dels har jag personligen väldigt svårt för att sitta med ryggen mot en dörröppning (eller i ert fall dörröppningarna)
Den urfina lampan skulle göra sig bra bredvid soffan och en bonus är att ni då även får en läslampa. Ovanför soffan skulle tre stora tavlor få hänga och gärna då med tavelbelysning.
Golvljusstaken får flytta och stå bredvid tv-bänken
Sedan skulle jag monterat belysning (japp, jag gillar belysning ;)) i skänken med vitrindörrar och stoppat in några av de mindre sakerna som står där. En spegel ovanför skulle bli kalas! Skulle dock välja en som inte är så krusidullig för att det inte ska bli för mycket av det goda.
Ovanför tv-bänken skulle det vara fint med tex tre tavlor som är typ lika breda som lådorna.
Till fönstren tror jag att det skulle vara fint med en gardinlängd i varje hörn (häng dem gärna högt) och plussa gärna på med hissgardiner eller roll-upvarianter för att det inte ska kännas så naket i mitten.
Lycka till!
AndreaViva, 2013-01-01
Jag håller med "Linska" om att du bör byta plats på soffan och tv-bänken.
En stor ljus matta skulle platsa fint. En stor matta binder ihop rummet. En liten matta gör att det ser plottrigt ut.
Speglar (med diskreta ramar) kan man aldrig få för mycket utav - gör även rummet ännu större.
Stoppa in de små prydnadssakerna bakom glasdörrarna i skänken. Nu ser det för plottrigt ut.
Ljusrosa!!!! Vad säger pojkvännen???
Jag skulle satsa på en kraftig turkos färg. Du kan blanda upp det med några få rosa detaljer här och där.
Lycka till!
jullangullan, 2013-01-01
Jag gillade ditt svar, dock har jag provat att byta plats på det och det fungerade inte alls faktiskt - tyvärr! Divanen förstörde för antingen skänken eller balkongdörren... Men jag kanske får prova en gång till :)
jullangullan, 2013-01-01
Tack för svaret! Kan bara tillägga att soffborden måste bytas ut innan en matta kan komma in, de är sjukt instabila!
jullangullan, 2013-01-01
Tack :)