Jag känner inte att jag får till det med vårt vardagsrum!
Det syns att jag inte riktigt vet vilken stil jag vill ha, det ser lite "plåttrigt".
Det som är kvar i rummet är att få till inredning, belysning och att måla väggar.
Jag vill ha en mysigt och trivsamt rum. Gillar det lantliga men även lite mot industristilen. Gillar turkost, vitt och pastellfärger. Det får inte bli mer brunt i rummet (ska det höga skåpet målas vitt??).
Har ni några tips?
Jag vill ha en matta under matbordet och två taklampor över.
Jag är också lite sugen på att ha en liten fondvägg och då gillar jag piptapeten med fåglar och fågelburar på. De andra väggarna ska målas i en ljus, varm färg. Nu är det tippexvitt!
Alla tips mottages tacksamt :)
Wilmaz, 2013-01-12
Hej! Jättefint rum och kanonfina möbler. Du vill ha ljust men inte vitt, Jag tor det kan vara snyggt med en ljusgråturkos färg till dina möbler. Bild 1 och 3 , den är snygg med de bruna möblerna också. Och nej jag tycker inte du ska måla skåpet vitt, den passar fint med dina fåtöljer.
På andra sidan portalen tycker jag att du ska ha en ljusbeige varm färg, typ creme. Skulle göra sig snyggt till dina turkosa detaljer. Med den neutrala beige färgen kan du vräka på färg vid dukning i form av servetter, blommor, dukar och ändå få ett harmoniskt intryck.
Du kan ju ha beige (creme) i hela rummet men kanske lite tråkigt, även om du väljer turkos kan du ha en fondtapet fast jag hade nog hoppat det och satsat på mönsrade gardiner som man kan byta ut. (Men det låter väldigt snyggt den som du beskriver, vilken vägg skulle du välja som fond?) Lägg in en bild igen när du är klar!!
annielund, 2013-01-12
Jag tycker inte att du ska måla skåpet. Det är jätte snyggt som det är och det kan vara bra att ha en annan färg än vitt.
Vad jag skulle göra eftersom båda "rummen" är väldigt stora är att använd två olika färger, de ska matcha men inte gå ton i ton om du förstår vad jag menar.
Jag älskar också turkost men det är en färg som är svår för den finns i så många olika nyanser. Om du ändå vill ha det så skulle jag välja att ha det som inslag i gardiner, mattor, kuddar osv.
Jag skulle vända matsalsbordet och ställa det mot väggen under tavlan. Ta bort de stolar du inte behöver. Om du känner att du måste flytta det ofta för att ni behöver båda hörnen av bordet ställ det på en snygg matta så glider det lätt och bra.
MamsellZ, 2013-01-14
Måla väggarna i samma turkos som du har på bordsduken och detaljerna i det andra rummet.
FrkHansson, 2013-01-14
Instämmer med alla nedan - måla INTE skåpet! Tycker du fått till det supercoolt i matsalen, Tror dock att det behövs en matta under matbordet, gärna en mönstrad - kelim eller bomullsmatta - så blir stilen komplett. I vardagsrummet skulel jag nog ta bort den vita gungstolen och ställa den t ex där golvlampan står i matsalen istället. Se till så att gardinerna blir "fylligare", kanske gardiner i lite grövre tyg än dessa supertunna? Att måla vardagsrummet i en mild gråturkos låter jättesnyggt till dina möbler! Skulle också tagit bort smidesgrejen (ljusstake?) på bild 3 och petat in den i matsalen (passar ju till takkronan). Ställ en spegel eller tavla på golvet mot väggen bredvid fönstret, eller kanske bara ett par höga staplar med fina tidningsmagasin/böcker.
NattTroll, 2013-01-14
Jag är inte så mycket för det vita lantliga eller vad det nu kallas som du vill ha så svårt å ge bra tips inom den stilen men jag tror att ett stort problem är att du har för små möbler och för stor yta. Försök med större mattor, stort bord, någon stor ljusstake kanske, stor tavla osv. ja tänk större:) och samla fina saker tillsammans istället för å sprida ut det så mycket.
niinah, 2013-01-14
Där sa du nåt! Det blir ju tyvärr så när man flyttar från en liten lägenhet till ett stort hus. Men vi ska absolut tänka större framöver :)
niinah, 2013-01-14
Då litar jag på er, det får förbli träfärgat :)
Kul att du gillar matsalen. En matta tror jag skulle göra susen. Men vart tusan hittar man stora, fina mattor till rimliga priser?!
Grövre tyg som gardiner är en bra idé! Det har jag inte tänkt på!
Jag måste googla på gråturkost :) Många som röstar för det!
Tack för att du tog dig tid!
niinah, 2013-01-14
Hej! Jag vill ha en ljus, varm färg. Tror det skulle bli för starkt och att man skulle tröttna fort!
niinah, 2013-01-14
Det blir ingen målning av skåpet, ni har fått mig att ändra mig :)
Det hade nog varit fint med två olika färger som går ton i ton. Frågan är bara vilka...
Att vända bordet har jag inte haft en tanke på. Jag tror dock att det går för långt ut så att det är i vägen när man går in i rummet. Men jag ska nog testa bara för att se.
Tack för att du tog dig tid :)
niinah, 2013-01-14
Hej! Vad roligt att höra!
Jag kommer inte att måla skåpet, ni har övertygat mig ;)
Cremefärg har jag tänkt på, typ den som är i botten av fjärilstavlan fast lite ljusare.
Jättesvårt att välja vilken vägg som skulle bli fondvägg. Jag vill faktiskt bara ha en liten fondvägg. Funderar på om man kunde ha fondvägg bara bakom sideboardet/skåpet med jordgloben på. Eller bakom tv:n som ni inte ser (där den rosa pallen är på bild två).
Jag vill få ett lugnare, mysiga intryck. Nu gillar jag alla saker i rummet men dom hänger liksom inte ihop...