Vi bor i en nybyggd tvåplansvilla och har bott här sen november 2011. Det har varit mycket som blivit prioriterat framför inredning så nu behöver jag en spark i arslet så vi får lite hemtrevligt här!
Jag gillar det enkla, ljusa och gärna inte allt för dyra :) (mammapenningen räcker inte så långt då).
Kom gärna med tips!
ninor, 2013-01-30
Jag skulle rekommendera lite gröna växter och någon/några tavlor för att få det lite mer hemtrevligt. Och kanske en ordentlig lampa ovanför matbordet?
FruganK, 2013-01-30
Tavlor (kort) är på gång, lampa likaså. Det är fönstrena som är mitt stora problem. Vad för växter ska man satsa på då? Det får ju inte se för smått ut, och jag vill inte ha något som blir väldigt vildvuxet. Plus att fönsterbrädan bara är ca 20 cm djup så det kan ju inte vara så stora krukor...
berlina, 2013-01-30
Jag skulle hänga gardinstången högre, den borde hänga åtminstone i mitten mellan fönsterkarm och tak. Gardinstången borde vara längre också. (minst 50cm utanför fönsterramen) så förstorar du fönster väggen och måste inte skuffa ihop gardinerna så. Altandörren på tapetväggen skulle jag låta vara utan gardin, fönstret samma kappor som du redan har. Mycket snyggt är gardinskenor i taket.
En golvlampa i hörnet bredvid tv:n och fönstret.
FruganK, 2013-01-31
Hm, tycker redan att fönstrena är hela rummet, vill inte göra dom ännu mer "centrala". Jag vill ha något i fönstrena, men kan inte komma på vad som skulle vara snyggt.
Lampa till hörnet köpte jag igår.
FrkHansson, 2013-01-31
Jag tycker du ska ta bort lilla Expedithyllan bredvid TV:n. Väggen ser ännu mer "övergiven" ut med för små möbler. Kanske den går att ha uppe vid matbordet som avlastning - bortom lilla fönstret (i hörnet vid fondväggen alltså). Kanske du också kan flytta de två extrastolarna så de får stå tillsammans mot någon vägg, de ser också lite spretiga ut där de står en och en. Håller med om att en stor taklampa skulle vara snyggt ovanför matbordet och likadana gardiner som vid stora fönstret, så det blir ett sammanhang. Ett annat föslag: vänd på hela baletten! Vrid matbordet ett kvarts varv och ställ det fritt i mitten av rummet framför det underbart vackra stora fönstret. Stor matta under. Vänd soffan åt motsatt håll och sätt TV:n vid/på fondväggen utan annat runtomkring. Skaffa skänk eller sideboard och ställ mot väggen vid matbordet (där TV:n är nu) med en bordslampa på (eller lampetter). Tavlor eller foton eller stor spegel ovanför.Dina två vita extrastolar på varsin sida om sideboardet.
Virosus, 2013-01-31
Jag håller med FrkHansson med att byta plats på soffa och matbord.
I fönstren vore det snyggt med smala, höga runda vaser med tex. Orkideér eller tulpaner som bilden visar http://www.flowerdesign.se/bdh_pics/142043.jpg
Lycka till - ser framemot att se resultatet.
FruganK, 2013-01-31
Tack för alla tips, i dagsläget kommer vi inte byta håll på allt, men vi har tänkt att det ju går att göra, och då skulle vi också ta bort TVn och ha "socialsoffor" istället.
Men mitt stora problem var fortfarande fönstrena :).
FruganK, 2013-01-31
Du är nog den första som svarat på det jag behöver hjälp med :). Såna vaser vore superfint, vet du vart såna finns att köpa?
FruganK, 2013-01-31
Stolarna ska inte vara där alls, hade gäster och har inte orkat flytta upp dom på övervåningen igen :).
najaden, 2013-01-31
Ikea har denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/#/50122198 som är 65 cm hög. Finns även 45 cm. Denna är också 65 cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20113633/