Hej, jag ska flytta in i denna lägenhet i Maj 2013 och funderar på färgval med denna tegelvägg. Skulle gärna höra allas tankar och se inspirerande bilder om ni sett något i stil med det ni tänker.
Vilken karaktär det ger rummet och vilka möjligheter!
Skulle lätt vilja ha en vägg i sten/tegel.
Jag tror att det är snyggt att hålla sig till ljusa jordnära färger: vitt, brunt, kankse något grönt?
Det första jag la märke till på bilderna var lådan som används som nattduksbord - personligt, nytänkande och återvinning är något som jag tycker är skit snyggt och passar många.
Hittade en del bilder som visar lite hur jag tänker och jag tror att det skulle vara grymt snyggt hos dig.
Det var verkligen fint att se dina inputs, det kommer säkerligen att påverka mig i mina val.
Lustigt att du säger grönt som var min första spontana tanke även om inte grönt är min favourit färg och mitt rum i senaste lägenheten var just grönt :)
Jag får se om jag lyckas undkomma färgen :P
Tackar för tipsen, verkligen uppskattat och är det någon mer som vill kicka in en vinkel eller två så kör hårt.
Det enda tråkiga med tegelväggen är att den är lite för "ren", det ger mer karraktär när teglet är riktigt slitet. Men med rätt grejer i rummet löser det sig!
Är inte helt säker på vad jag skulle göra, men det jag INTE skulle göra är att lägga upp tavlor eller foton på tegelväggen. Dels för att det blit svårt att verkligen se motiven och dels för att det förstör "snyggheten" och ideen med väggen. Jag hade satsat på någonslags svarta "ljusstakar" på tegelväggen. Skenet från små ljus kan bli spännande då väggen inte är slät. Kanske en stor växt i en stor snygg kruka framför väggen om den blir för tom. Alternativt en spegel om teglet blir för dominerande. Men foton och diverse prydnader hade jag absolut hållit borta helt och placerat nån annanstans.
Min tanke är att hålla väggen ren, men som du säger. Den får inte se stor och tom ut. Så kommer det ju bero på hur håll från fästen och sådan har blivit från den förra ägaren. Växter är inte min specialité men jag kan tänka mig att det skulle vara snyggt att få in något mer levande i rummet. Gillar iden med ljus som kan kasta skuggor över väggen.
Virosus, 2013-02-15
Vilken karaktär det ger rummet och vilka möjligheter!
Skulle lätt vilja ha en vägg i sten/tegel.
Jag tror att det är snyggt att hålla sig till ljusa jordnära färger: vitt, brunt, kankse något grönt?
Det första jag la märke till på bilderna var lådan som används som nattduksbord - personligt, nytänkande och återvinning är något som jag tycker är skit snyggt och passar många.
Hittade en del bilder som visar lite hur jag tänker och jag tror att det skulle vara grymt snyggt hos dig.
Lagom avskalat och rent är alltid snyggt.
http://www.hemnet.se/inspiration/bilder/11632 - Trärent och fräscht.
http://www.hemnet.se/inspiration/bilder/25750 - Bordet och ressigörs-stilarna är supersnygga och en snygg kontrast till skinnsoffan - som håller genom alla tider!
http://blogg.st.nu/vaningochvilla/files/2012/04/Hot.jpg - Låt väggen synas och satsa på på som här; gamla stora bokstävet ist för många småsaker.
Jag skulle hålla mig till trä, stål, skinn - naturliga och levande material för att förstärka den råa-känslan.
Kontraster är alltid snyggt - varför inte låta en skön fotölj i varm utstickande färg mot det i övrigt jordnära och natuliga.
http://1.bp.blogspot.com/-HdEzxh-opn0/UJozNYaZJ7I/AAAAAAAAHZs/tzaqbiIY6Mw/s640/horn+kopiera.jpg
http://www.alltihemmet.se/InternalFiles/OmAlltiHemmet/1206/100_2.jpg - inte den bästa bilden men vill visa med den hur snmyggt det är att hålla det enfärgat/toniton och ta in en färgchock - som den gula barmstolen i detta fallet.
Lycka till!
jag ser framemot att få se bilder på resultatet!
john54, 2013-02-16
Tack Virosus
Det var verkligen fint att se dina inputs, det kommer säkerligen att påverka mig i mina val.
Lustigt att du säger grönt som var min första spontana tanke även om inte grönt är min favourit färg och mitt rum i senaste lägenheten var just grönt :)
Jag får se om jag lyckas undkomma färgen :P
Tackar för tipsen, verkligen uppskattat och är det någon mer som vill kicka in en vinkel eller två så kör hårt.
Fasonblog, 2013-02-17
Det enda tråkiga med tegelväggen är att den är lite för "ren", det ger mer karraktär när teglet är riktigt slitet. Men med rätt grejer i rummet löser det sig!
Jag säger bara Artwood. Där har du inredningsstilen som matchar väggen. Här är bara ett exempel, men i deras katalog (särskilt från 2012) finns massor av inspiration: http://artwood.se/wp-content/uploads/2012/05/lifestyle2.jpg
Nyckelorden här är vintageläder, metall och jordnära färger. Maskulint men med någon liten blomma som lättar upp. Lycka till!
Lycka till!
john54, 2013-02-17
Tack LaDg, artwood ska jag browsa runt på mer :)
Jordnära färger?? du pratar med en nybörjare :P
john54, 2013-02-17
Vitt, brunt och kanske grönt har iof Virosus skrivit som jordnära :)
Cis-i, 2013-02-18
Vitt rakt igenom, få möbler, stilrent, kraftiga accenter (både färg och storleksmässigt)
Kolla på den övre bilden. Jag tycker att det är enda som känns rätt mot trägolvet och tegelväggen är den vita stolen.
Trisen, 2013-02-23
Är inte helt säker på vad jag skulle göra, men det jag INTE skulle göra är att lägga upp tavlor eller foton på tegelväggen. Dels för att det blit svårt att verkligen se motiven och dels för att det förstör "snyggheten" och ideen med väggen. Jag hade satsat på någonslags svarta "ljusstakar" på tegelväggen. Skenet från små ljus kan bli spännande då väggen inte är slät. Kanske en stor växt i en stor snygg kruka framför väggen om den blir för tom. Alternativt en spegel om teglet blir för dominerande. Men foton och diverse prydnader hade jag absolut hållit borta helt och placerat nån annanstans.
john54, 2013-02-23
Min tanke är att hålla väggen ren, men som du säger. Den får inte se stor och tom ut. Så kommer det ju bero på hur håll från fästen och sådan har blivit från den förra ägaren. Växter är inte min specialité men jag kan tänka mig att det skulle vara snyggt att få in något mer levande i rummet. Gillar iden med ljus som kan kasta skuggor över väggen.