Fick ärva en gammal skinnsoffa i gul/beige/senaps färg och vet inte hur jag ska få ett trivsamt och fräscht vardagsrum?
Tips på hur man kan möblera? Tips på vad man kan ha för färger? Måste tyvärr ha en säng i något hörn, är detta okej? eller helt fel?
Vill ha lite hyllor, förvaring, nytt soffbord, kuddar, gardiner, tavlor? Tips på inköp?
ninor, 2013-02-26
Jag skulle förmodligen ha gjort mig av med en av fåtöljerna. Då blir luftigare i rummet och bättre plats för sängen.
minnaj33, 2013-02-26
Tack! Okej, ska prova med det och se hur det ser ut då!
JosefinKling, 2013-02-26
Hej! Mitt förslag: Ställ sängen där träningsredskapen står och ta bort dem helt. Du kan då välja förvaring i det fria hörnet bakom fåtöljen. Jag skulle välja en väggfast hylla att lägga tidningar/fina böcker på (ex living från Mio) samt en stor växt i fin kruka på golvet som piggar upp. Du kan också ställa sängen under fönstret och skjuta hela möblemanget mot dörren. Ta gärna bort en fåtölj. Köp soffbord med förvarigsmöjligheter. Kan du tapetsera om? Kanske fondvägg bakom soffan? Sofforna är ju maffiga, så det är väl lika bra att köra på den stilen färgmässigt också. Brunt/koppar/guld? Metaller är ju väldigt inne nu, och det finns massvis med läckra tapeter och tyger att välja mellan. Ställ lite roliga saker i grupp i fönstret. Tänk inte par utan grupp med udda antal. Köp definitivt en matta för att "binda ihop" rummet. jag tänker mig en mysig ryamatta, ganska stor och gärna ljus. Jag får en känsla av nu att hela rummet "hänger nedåt" Ljusa upp det underifrån och balansera som sagt med tapet och gardin i färg. Ovanför soffan kan du ju också med fördel sätta upp en hylla. Har du många småsaker, så köp några vackra askar/lådor och lägg sakerna i dem. Varva askar, saker och vaser med levande blommor i, kanske en spegel, men låt det inte bli för mycket. Luft måste finnas. Glöm inte att bädda sängen snyggt och gör den till en extra liten soffa. Eftersom den ändå måste finnas och kommer vara svår att dölja tycker jag snarare att du ska framhäva den och göra den till något extra. Under och över den kan man ju också tänka förvaring, beroende förstås var den står. Ja, det var lite tips från mig som nu läser till inredare:-)
Anordna, 2013-02-26
Jag skulle också har flyttat ut fåtöljerna.. känns lite övermöblerat! Men eg skulle jag kanske skaffat mig en bäddsoffa. Vi har i vår lilla lgh skapat en själva genom att vi rullar in bäddmadrassen i ett överkast (vi har alltså två överkast - ett som rullas in och ett som ligger kvar på sängen). Det blir som en soffa med ryggstöd och det blir även supersnabbt en säng. Men om du absolut vill behålla sofforna så tycker jag iaf att du ska ta bort fåtöljerna. Sen gömma sängen lite - så känns det även lite mysigare, tex hänga draperier för. Sen behövs lite personlighet. Pröva även att ta bort de lösa kuddarna och lägg dit många i nån kontrastfärg, typ lila. (testa med nåt lilla som du har - kanske en scarf eller så -så kan du känna in hur du gillar det). Jag tror lite att det är kombinationen av att allt känns lite "omodernt" som är lite av problemet..förstå mig rätt men det att du kör med både kristallkrona, tavlor i guldram och ser ut som tv-bänken även den är äldre och att sofforna känns lite som överdådiga bakelser.. så skulle nåt supermodernt funka bra till. (Skulle bytt ut kristallkronan till typ nån i svart plast eller nåt annat "galet") För då skulle allt tillsammans kännas som en lite "crazy" grej - inte bara "omodernt" om du fattar..utan mer "tänkt". Skulle satsa på att att matcha gardinerna med kuddarna i -som sagt typ lila, Lycka till! Du har ju påbörjat tanken med en modern lampa i hörnet.. synd att den inte hade lite mer färg bara. :-) lycka till!
Anordna, 2013-02-26
ps. jag håller även med Josefin Kling i allt hon sagt. :-)
minnaj33, 2013-02-27
Tack för ditt svar! Jätte många bra tips! Ska absolut sätta igång i helgen och försöka få ordning på rummet!
minnaj33, 2013-02-27
Hej! Tack för dina tips, jag vet att det verkar lite omodernt, tavlorna hänger där bara "för skojs skull" skulle testa men insåg att det inte passar in. Ska prova att ta bort fåtöljerna! Tack...
Chocolover, 2013-02-27
Om jag var du skulle jag ta bort en av fåtöljerna för det blir helt enkelt för fullt med en soffa, två fåtöljer och en säng i det rummet. Sedan skulle jag måla soffbordet vitt och även tv-bänken eller köpa nytt, behålla dom vita kuddarna men kanske skaffa två till mera fyrkantiga kuddar i cremefärgat, köpa en vit filt att hänga över armstödet till stolen och skaffa en cremefärgad matta. Gällande förvaring så skulle jag skaffa vita vägghyllor. Om du vill få sängen lite mera avskärmad från allt det andra kunde du skaffa en sänghimmel till den.