Här har jag lagt ut bilder på hur mitt kök ser ut, en bild från varje håll. Jag skulle vilja ha ett lantligt, typ franskt mysigt café-tema, men jag är urkass på att hitta inredningslösningar och behöver eran hjälp! Hur skulle ni inreda, tapetsera och måla för att få det snyggt?! Haken är den att det ska vara superbilliga lösningar och gärna secondhand :)
KOM IGEN! Låt fantasin flöda och hjälp mig att göra mitt kök ljust och luftigt. Självklart kommer jag uppdatera med nya bilder och projekt :)
Fiffelina, 2013-02-28
Det finns ju många lösningar med kaklet, kakeldekor är ju rättså dyrt, jag skulle nog ha målat det vitt! Men om du tycker att kaklet är Okej så tror jag att det skulle bli stor skillnad om du bara fräschade upp fogarna med vit fogpenna :) Sen skulle jag byta ut knopparna till svarta eller gråa. I den lilla "gluggen" under bänken skulle jag nog ha satt ett litet gulligt draperi. Jag skulle ha målat fönster & dörrkarmarna vita. Sen nån fin tapet till det :)
FrkHansson, 2013-02-28
Tycker du kan behålla furubordet och måla det och stolarna vita. Måla även fönsterkarm/bräda/spröjs i vitt (om du kan och får...).Vitrinskåpet kan du ju också behålla - rätt stil men fel färg bara... Kanske är kul att måla det i en avvikande och lite charmig färg, blå kanske, eller gul? Det finns tunna lister att köpa billigt per meter, gör stor skillnad om du klistrar på dem på skåpluckorna, målar vitt och sedan även byter till knoppar i mörk metall. En större korg (från Granit t ex) behöver inte vara så himla dyrt - sätt in i gluggen och samla tompavor eller tidningar i. Byt ut taklampan mot en med tygskärm, blir soft och lantligt. Annars finns det flera snygga (inte bara i tyg) som skulle passa hos dig på www.ellos.se. Tycker inte du behöver ge dig på att klä om bänkskivorna. Sätt fina vita och blåvita burkar och krukor på så ser det fint ut som det är. En murgröna på bänken och en ovanpå vitrinskåpet.... Och så en trasmatta eller bomullsmatta på golvet. Voila!
FrkHansson, 2013-02-28
Kom på en grej till: har man tråkigt kakel kan man luta ett par brickor mot väggen som liksom fångar blicken istället. Sedan sätter du någonting framför så de inte halkar ner på bänken, typ brödkorg eller något.
Idaeeeee, 2013-02-28
Tack så väldigt mycket för kommentarerna! Tack Tack :)
Idaeeeee, 2013-02-28
Folk här är verkligen så ambitiösa och rara :) Tack så hemskt mycket för kommentaren!
MamsellZ, 2013-03-01
Du kan ju byta ut glaset i vitrinskåpet till hönsnät också om du vill. Annars är det måla vitt, behåll gärna bordet och stolarna, byta knoppar och något på kaklet. Köper man dekorplast på metervara blir det billigare men pilligare. Sen kan man kolla här också, blir ganska dyrt, men du kan ta bort och ta med dig om du flyttar. http://www.adhocsweden.se/kakeldekor/
Mellmine har en de l också men de går nog inte att ta bort och ta med sig sen.
MamsellZ, 2013-03-01
Jag googlade på franska kök och fick upp detta:
http://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1466&bih=789&q=franska+k%C3%B6k&oq=franska+k%C3%B6k&gs_l=img.3..0l2j0i24l8.1006.6080.0.6251.19.15.4.0.0.0.147.1334.9j6.15.0...0.0...1ac.1.5.img.yQT7ZhE29vk
Nelya, 2013-03-01
Du har fått många bra tips redan men jag tycker inte heller att du behöver klä om bänkskivan, den är fin som den är. I gluggen kan du spänna upp ett fint tyg på en lina för att täcka den och få ett mer lantligt intryck.
Idaeeeee, 2013-03-16
Jag ska kolla om det där med lister på skåpsluckorna för de är ju extremt tråkiga :) En trasmatta ska jag verkligen leta efter!
Tack för alla tips. Så otroligt tacksam.
Ha det fint!
Idaeeeee, 2013-03-16
Tack för tipset! Jag letar för fullt efter ett passande tyg. Jättebra idé :)