Har fått den här jätte coola soffan men av flera anledningar vill jag klä om den. 1. Den är nu i sammet vilket gör att den samlar en massa katthår från min långhåriga katt som älskar att ligga i den, därför vill jag inte att den ska vara i sammet mer.
2. Färgen passar inte i övriga hemmet som går i vitt, rosa och retro möbler.
Min fråga är då: Vilken färg/tyg ska jag klä den i? Funderar på om det kan bli lite mycket med rosa eftersom min klippan soffa mitt emot går i rosa? Ska jag måla stommen vit eller inte?
Hjälp mig!
FrkHansson, 2013-03-15
Mitt tips är att du byter plats på sofforna så den med låg rygg står framför fönstret. Men tyvärr tycker jag färgen och sammeten är skitläckert till ditt övriga rosa! Synd att klä om... Eventuellt att den kanske kan vinna på att bli vitmålad (bara för att stämma med övriga inredningen) men då kanske du ska satsa på ett mönstrat tyg - bredrandigt t ex?
Itsmyparty, 2013-03-15
Tack för bra tips! Har bytt plats på sofforna nu och det blev mycket bättre! Kanske målar om det och skaffar en fejk skinn och lägger på som katten kan håra på istället :)
idabeng, 2013-03-17
Jag tycker absolut du ska satsa på att måla stommen vit :)
Fasonblog, 2013-03-17
Hej,
jag tycker att du ska bryta av ordentlig mot det rosa. Den lite svulstiga ramen tycker jag inte att man ska tona ner mot vitt, utan istället måla svart och sen klä soffan med ett bredrandigt svart/vitt tyg. Det skulle bli en riktigt läcker kontrast mot det vita / rosa och matcha hello kitty-grejerna du har i dina album. Nåt sånt här:
http://3.bp.blogspot.com/-c8aRaEF-p6A/TqEX9BJX4BI/AAAAAAAABKo/Sxm6GQoW6Co/s1600/DSC07745-1.JPG
eller http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/zhwl/2/511280-v2-koffert.jpg
MamsellZ, 2013-03-19
I rest my case, LaDg har ett superläckert förslag : ) Alt, om du inte vill bryta av så, då kan du måla stommen rosa och ha tyget i någon annan färg.
L-m, 2013-03-20
Jag skulle måla stommen svart, och köra vitt/svart bred randigt tyg av bra kvalitee, eller möjligtvis ett hundtands mönstrat tyg. Jag skulle inte köra rosa på själva stommen. (...eftersom jag, av erfarenhet stått där med ilsket röda fåtöljer...som nu står i förrådet helt oanvändbara, p.g.a den svårinredda kulören......)
paulinaglender, 2013-03-22
vilken fin antik soffa ...
Jag hade målat stommen svart och bytt ut emot min favorit färg.
men annars så vitt, eller eventuellt måla stommen i silver & vit klädsel går alltid hem.