En etta på 44kvm med stor sovalkov och stoooooor balkong. Kruxet är ju att jag inte har något stort kök. Det är i princip en vägg med spis, diskho, kys och bänk. Sedan är det en meter till väggen mitt emot. Det finns alltså inte plats för en matplats, inte ens en liten. Nu äter ju jag allt som oftast vid vardagsrumsbordet men vill ändå ha någon form av matplats. Så nu fnular jag på ett lite mindre väggfast barbord. Vill sitta med näsan mot väggen och plats för 2-3 personer. Men jag har inte allt för mycket pengar att lägga ut så vill bygga ett själv. Mycket för att jag vill ha det vitt eller mörk bets. Så, hur gör djur? Jag funderar på om man ska göra ett väggfast med ett stödben längst ut. Helst av allt vill jag ha tre-fyra plankor som yta då det är så snyggt med de små små mellanrum som blir. Men hur gör jag helt praktiskt? Tips och förslag?
I övrigt kan jag visa planritningen. Alkoven kommer att ramas in med ett vitt draperi, tvn stå mot väggen till höger (efter alkoven eller hur man ska säga), soffan längs efter lång väggen. Så det blir ju en bra bit vägg kvar på både soffväggen och väggen mot badrummet. Men väggen mot badrummet kommer nog att få bli byrå och sminkhörna och ett barbord blir efter långväggen. Eller tvärt om. Förslag? Högerklicka, ta hem bilden och rita gärna på den och maila till mig!
Vardagsrummet är nyrenoverat för 3 år sedan. Vita väggar med svarta stora mönster, alkoven likaså förutom väggen längst in, den är vagt grå/svart-randig. Temat i alkoven blir grått, svart, lila och djutmönster. Temat i övriga lägenheten blir mer romantiskt med gammaldags stil och gärna då i vitt och mörkt trä. Kommer att gå i pastellrosa och pastellgrönt.
I köket blir det inget speciellt, är vita luckor och vit bänkskiva. Ska försöka få tag på en lämplig hurts att ha underr fönstret där man kan förvara brödrost, micro och lite annat.
Badrummet kan jag inte göra något åt. Det är smalt och avlångt med skogsgrön våtrumsmatta och ljusgröna våtrumstapeter med stora blommor.
Jag har också lite funderingar på hur jag ska göra med balkonen. Den är så stor! 5x2 meter lite drygt. Vill i alla fall ha en bänk med odling av lite örter, kryddor och sånt. Men sittmässigt, känns så tråkigt med plastbord och stolar..
Albumet kommer att uppdateras löpande med bilder både i tomt läge, före och efter.
TIPS montages varmt!
Thegreenhouse, 2013-03-28
Jag skulle ha satt ett bort i vardagsrummet. Typ ett klaffbord eller ett med i läggs skiva. Då kan du göra bordet lite mindre i yta. För jag tror det är mysigare att sitta där med gäster, än trångt i köket.
I kökek kan du istället skaffa en skänk att ha under fönstret. Du kanske kommer att behöva mera skåpsutrymmen. Plus att du får yta ovanpå.
Jag håller med dig att plasmöbler är tråkigt. Om det blir smalt/trångt skulle du kunna ha en bänk ( som skuts in under bordet när den ej används) och stolar.. Själv skulle jag satsat på rotting eller trä.
Lycka till !
MamsellZ, 2013-03-30
Ställ ett runt bord utanför alkoven. När du är själv kan det stå mer mot väggen och dras ut när du har gäster. Alt ett fyrkantigt med klaffar, kika på Ikea, de har många lsmå ösningar som kan göras större. Vid soffan kan du ha antingen en skänk eller grunda hyllor med lådor i eller dörrar så ser det mer ordnat ut. En stor spegel ovanför och fina korgar på för förvaring av sånt du använder ofta.
Balkongen kan du göra tex så här med: http://www.styleroom.se/album/19668
Även pysseliten har gjort soffa av lastpallar.
Charliesmom, 2013-04-23
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80091713/ detta väggmonterade klaffbordet hadejag och vart väldit nöjd med det,