Vi ska bli tre i familjen, vilket ställer nya krav på boendet. Vi behöver t.ex. kunna få in en vagga/bebissäng intill vår säng. Vi vill dessutom gärna ha tips på bra förvaring i sovrummet där garderoberna redan är fyllda till bredden och allt utrymme under sängen överutnyttjat eftersom vi saknar vinds-/källarförråd.
Till saken hör också att hyresrätten har gipsväggar som man ogärna vill borra i så vägghängd förvaring är dessvärre uteslutet för vi vill inte ha mer hål i väggarna (jag är dessutom osäker på om gipset klarar av att bära någon större tyngd).
Vad gäller möblering så känns rummet ganska förutbestämt men det kanske bara är vi som kört fast i gamla hjulspår? Vi behöver hjälp att tänka nytt och kreativt helt enkelt.
Ett alternativ- om det nu funkar med måtten - är att flytta sängen längre till höger, ta ned huvudändstyget och ersätta det med en sänggavel med förvaring, typ Malm från Ikea, men jag är egentligen inte överförtjust i Ikeastilen med laminat och fanér.
Har du några bra och smarta idéer? Dela med dig vettja!
berlina, 2013-04-03
Ställ spjälsängen där byrån står nu, ta bort sängbordet och putta in sängen mot spjälsängen. Spjälsängar kan öppnas på sidan mot dig så att du lätt kan amma bebisen på natten. Om byrån får plats på andra sidan sängen i stället för sängbordet kan jag inte bedömma av bilderna. Ta bort fotöljen den tar bort värdefull plats. Lycka till!
najaden, 2013-04-03
Om ni tar bort dörrarna på garderoberna och ersätter med draperier i ett snyggt tyg, så blir det ju mer plats på den sidan sängen. Då får säkert byrån plats där och spälsängen på andra sidan.
sandis_terran, 2013-04-06
Hej,
Grattis till den kommande tillökningen! Vad kul!
Titta på den här inspirationssidan från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/roomset/20132_bero06a/
Sänggaveln som finns på sidan skulle passa perfekt för då kan ni göra er av med sängborden men ändå få förvaringen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80228711/#/80228711
Och den är inte i träfanér, till ett bra pris, och du kan måla den eller klä den med tapet/tyg för att få den mer personlig, ;)
Håller med najaden om att draperi för garderoberna sparar plats till vänster, då får du också in mer textilier i rummet.
Lycka till! :)
Mvh
Terese, sandis_terran