Bytte rum med min bror förra veckan, till ett mycket mindre rum numera. Liten yta och sådär. Vet inte vad jag ska göra av rummet riktigt. Vill gärna ha in en bokhylla i mitt rum, inte säker var dock. Inte säker vad jag ska göra av rummet för att få mer liv i det, och få det mer personligt.....
Thegreenhouse, 2013-04-13
Kan du inte köpa några skåp på ikea och sätta under sängen. Dels kommer sängen upp och du får plats med böcker där.
Skrivbordet såg lite litet ut. Köp en lång skrivbords skiva på tex ikea, för att ha på hela fönster väggen.
Om du inte kan ta bort plastgolvet, köp en stor och go matta. Det förhöjer mysfaktorn.
Lycka till !
jossefine, 2013-04-13
Jag håller med Thegreenhouse om att en mysig matta som täcker mer eller mindre hela rummet skulle lyfta intrycket och ge myskänsla. Likaså några gardinlängder. Jag skulle också vilja föreslå att du ställer sängen med huvudändan där skrivbordet står nu. Detta för att man ofta vill ha överblick över en dörr när man ligger i sängen. Det ökar trygghetskänslan. Då skulle du kunna ställa skrivbordet borta vid dörren. Idén med lite skåp under sängen är inte heller fel om du vill ha mer förvaring.
Belysningen är ju också viktig för stämningen i rummet - satsa på flera små ljuskällor! T ex en sänglampa för läsning i sägen, en mysig golvlama i ett hörn, en bordslampa på skrivbordet. På den länga väggen till vänster från dörren sett kanske du kan ha en inte så djup bokhylla. Ikeas Bestå-serie har någon vet jag, lagom till pocketböcker (har själv en sån). Eller kanske några vägghängda hyllor?
Och så några gröna krukväxter som är tåliga i fönstret, tycker jag. Typ ampelliljor eller fredskalla!
Hoppas du snart bor in dig!
norrlandshobbit, 2013-04-13
Är orolig dock. Svårt att hitta skåp som funkar med 120-sängar, sängen min är lite för bred.....
norrlandshobbit, 2013-04-13
Hade gärna haft sängen mot andra väggen men den ryms inte. Sängen är 120, skrivbordet är ca 100. Det är precis så att skrivbordet ryms.... Är lite inne på att skaffa en hög bokhylla, då jag har otroligt mycket böcker jag vill ha in i mitt rum. Det känns så opersonligt just nu.
Har en sänglampa men tänkte jag väntar att sätta dit den, tills jag höjt upp sängen (allt för att undvika fula skruvhål).
Ska fundera lite på hur jag ska få det att funka. Får använda det lilla utrymme jag har....
Nattviolen, 2013-04-16
Först av allt skulle jag måla alla väggar vita, det går snabbt och är billigt och rummet känns genast större.
Håller med föregående om att ha en lång skiva utmed fönsterväggen istället för det lilla skrivbordet. Trots att det är större kommer det att se luftigare ut, det lilla skrivbordet ser ihoptryckt och inträngt ut och man får inte plats att göra något vid det.
En lång vit skiva på 2 m. finns på IKEA, med ben kostar den ca. 400 kr.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69929643/
Själva arbetsplatsen med stolen kan då vara framför fönstret, det känns fritt att kunna se ut istället för att ha en vägg framför sig.
På högra sidan kan du ha en lådhurts för småförvaring och på väggen kan du ha hyllor för förvaring alternativt en anslagstavla. En stång med hängförvaring som egentligen är avsett för kök: Bygel stång och burkar i olika färger piffar upp, perfekt att ha pennor, linjaler och småpryttlar i.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20219738/
Vilken stil är "din" stil, vilken färg tycker du om?
Kanske vill du spinna vidare på temat med Union Jack-flaggan och tavlorna? Jag skulle lägga in en stor grå matta som täckte stor del av golvet, inhandla två uppsättningar sängkläder som är enhetliga och passar in i färgskalan. En pläd i samma tema som ligger över fotändan i sängen då är det enkelt att bädda.
En röd rullgardin alt. hissgardin i fönstret istället för gardinkappa.
Grått/vitt/rött kan vara ett snyggt tema att ha i rummet. Det röda kan vara accentfärg som du byter ut när du känner för det.
En lång hylla (alltså flera små bredvid varandra) på konsoller utmed hela långväggen under snedtaket. Mät ut så att du får in en normal bok stående, större böcker lägger du med ryggen utåt.
Lycka till hur du än gör!
L-m, 2013-04-18
Jag skulle höja upp sängen, och har förvaring med lådor under den, alternativt "lägre loftsäng", och soffa under. På långsidan mittemot, skulle jag köra långa hyllor på väggen, möjligtvis Lack hyllan 1.90... vid fönstret skulle jag ha ett smalt skrivbort över hela kortsidan, men hurtsar på hjul under, för förvaring. Jag skulle inte använda någon gardin, då persienner finns. Går dörren att byta ut till en skjutdörr skulle det ta mindre utrymme. Jag kommer nart själv att behöva inreda ett liknande rum som detta, enda som skiljer är att istället för ett fönster, har vi en balkongdörr...
Angielica, 2013-05-13
Får sängen plats på andra ledden? Isåfall skulle jag ha fina hängande gardiner i fönstret. Ett smalt sängbord, med en rislampa på, i hörnet där skrivbordet står. En lampa just i ett hörn så bredvid sängen ger ett väldigt mysigt dubblerat ljus. Sedan sängen därefter, vända den 180 grader mot idag (fötterna blir då vid fönstret, huvudet nära hörnet där skrivbordet är idag under snedtaket). Måla väggarna vita och häfta upp ett tyg som sänggavel längs med sängens kortsida, tex. rött sammetsliknande tyg från IKEA. På samma sida skulle jag ställa skrivbordet och mitt emot två vita bokhyllor. Gärna en ryamatta framför sängens långsida. Ett sängöverkast och några dekorativa kuddar. Allt ska ha en färg gemensamt som ensam färg eller i mönster.
Alla bilder du ska ha i rummet skulle jag rama in i sånt där glas utan ram runt, med clips på baksidan. Du kan t.ex stryka och rama in flaggan och sedan välja rött som genomgående färg i tyger och mönster i gardiner, kuddar och sänggaveln. Men också så mycket vitt du kan. En ljusgrå golvfärg skulle också göra det fräschare och luftigare tror jag. Lycka till!