Behov av tips för vad jag ska plantera istället för de döda vinterväxter som står där idag. Vi har tänkt att bygga en upphöjd veranda där utemöblerna står idag. idag är det en gammal plattsättning och vi vill ha ett litet trädäck. De tre mittersta fönstren är en altandörr och två fönster.
MamsellZ, 2013-06-05
Om du vill ha buskar så tycker jag pärlbuske och rhododendron är fina.
Fasonblog, 2013-06-06
Hej, är det här den sidan på huset som ni håller till på när ni äter utemiddagar och umgås med vänner? Eller är det här den sidan där man sitter medan man väntar på att solen ska nå den "riktiga" altanen?
Om det här ska bli den "riktiga" altanen skulle jag utan att tveka bygga ett trädäck, kanske i två etage, längs med hela huset - inte bara där ni har sittgruppen nu. Då kan ni ha matgrupp på den ena delen och kanske en soffgrupp på den andra. Och i stället för att plantera buskar vid muren skulle jag fälla ner planteringsbäddar i trädäcket och sätta nåt snyggt prydnadsgräs i.
Inspiration till det finns det gott om här: http://www.styleroom.se/album/19330
Det är dock svårt att gissa sig till om det är en tätt trafikerad väg en meter utanför bild, i sånt fall är det kanske inte så trevligt att sitta på den här sidan av huset?
jeafu, 2013-09-30
Tack för tips! Huset ligger i ett villaområde i slutet på en tvärgata så det är ingen biltrafik men ändå ligger det ju precis mot gatan med ett hus mittemot oss. Så nej, tyvärr inte något vi utnyttjar jättemycket trots att det är här kvällssolen ligger.
jeafu, 2013-09-30
Tack för tips! Pärbuske vet jag inte vad det är. Kollar upp det.