Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Hjälp med lägenheten

zalando

zalando SE

Publicerat för nästan 9 år sen
Följ

Har en 1:a där jag och min 5 åring bor. Det ska få plats med många saker och så ska det se någorlunda städat ut.

Tapetserade för nån år sen MEN tapeten blev inte så snyggt som jag trodde. Det blev för mörkt då ALLA mina möbler är svarta utom soffan som är beige.

Ge mig tips och råd på hur jag gör en mer praktisk och ljus lägenhet

Angelica00

Angelica00, 2013-07-03

Hej!
Nu vet inte jag hur mycket du är villig att lägga ut på att piffa upp din lägenhet men jag utgår från IKEA eftersom de har bra priser och det krävs inte flera dagars arbete på att göra om.

# HALL
För det första så skulle jag byta ut lampan du har i hallen. Den är alldeles för "svag" för att ha i hallen. Byt ut den mot en sk plafond.
Sedan skulle jag köpa en hatt- och skohylla i samma färg. De är väldigt enkla att hänga upp! På hatthyllan kan du lägga två eller tre djupa lådor där du kan förvara mössor, kepsar, scarves och liknande.Där du har den svarta hyllan skulle jag hänga upp en spegel (en helbild ifall du tar bort helt den nuvarande svarta hyllan eller en "kortare" spegel ovanför hyllan för att ge effekten av öppnare hall.
Köp till färgglada värmeljushållare som du kan lägga på den svarta hyllan.
Avlång matta till hallen i någon glad färg eller en större dörrmatta, Rusta har sådana, prisvärda.

# SOVALKOV
Där skulle jag ta bort den nuvarande sängen och investera i en ny säng (en enkelsäng) till 5åringen.
Mellan sängen och rumsavdelaren skulle jag montera upp ett litet klädskåp där du kan förvara hennes kläder.

Jag skulle köpa till förvaringslådor som du kan lägga i rumsavdelaren och förvara hennes leksaker (genom att utnyttja alla nedre hyllorna i den)

# VARDAGSRUM
I vardagsrummet skulle jag inte ändra på så mycket. Byt färg på gardinerna och kuddarna i soffan till en början för att känna själv att du ändrat lite (turkos,vitt,rosa) Köp nya blommor till fönstret som inte kräver så mycket skötsel (fråga i affären, oftast är blommorna gröna med tjockare blad)

# TAPET
Det skulle jag inte ändra på eftersom de är vita och öppnar upp ytan. Häng upp på väggen ett inramat favoritcitat eller ett par större rosa/blåa/gula ramar med era familjefoton eller varför inte göra handavtryck i olika vattenfärger och rama in?

Hoppas att jag kunde ge dig en liten vind i ryggen... :)

Lycka till!

ha.a

ha.a, 2013-07-04

I hallen hade jag investerat i ett nytt skoställ och en ny hatthylla. Hade också hängt upp några vita galgar.
Sedan hade jag satt upp krokar i barnhöjd emellan vilket gör att det är enkelt att hänga upö jacka eller skolväska direkt när man kommer in. Jag hade även bytt ut taklampan mot en lampa med spottar.
Sedan hade jag målat om den lilla bänken du har och ställt den där den svarta expedithyllan står. Över den hade jag satt en spegel. Sedan hade jag satt en hög expedithylla bredvid
Allt som allt i hallen hade jag satsat på vita möbler och sedan kastat in lite färg. Starka färger på tyger och eventuellt tavlor

I sovrummet hade jag målat om sängen till någon ganska neutral färg eller eventuellt utgått från den blå färgen och inrett med vitblå tyger.
Jag hade köpt en vajer från ikea och köpt vitt tylltyg från ikea och fäst under översängen så att det skulle bli lite som en koja. Efter det hade jag ställt in den svarta expedithyllan från hallen i "kojan" och förvarat alla leksaker där inne.
Sedan hade jag ställt in någon byrå eller liknande. jag hade även satt upp lite krokar där det hade gått för att få bort lite saker från golvet.

Jag har försökt komma på så billiga alternativ som möjligt. Hör av dig om det är något du inte fattar och lycka till. Du kommer säkert få till det riktigt bra!

zalando

zalando, 2013-07-05

Tack för att du tog dig tid att svara. Det har hänt lite i hallen nu. Inte helt klart än men en bit på vägen. Ska ta ner hatthyllan och sätta upp en mindre. En pall kommer. En fråga... Alla mina väggar är av betong. Jag vill ha en fotovägg MEN det innebär STORA hål i väggen. Har du förslag på hur göra

zalando

zalando, 2013-07-05

Tack snälla för svar! Som jag skrev ovan så har jag gjort om lite i hallen. Ska leta upp en avlång matta. Frågar dig också hur jag gör med en massa tavlor som ska upp i betongvägg. Håller er uppdaterade

FrkHansson

FrkHansson, 2013-07-05

Tycker du ska satsa på hela garderober i hallen istället för de små plåttriga möblerna. Ta ner hatthyllan och bort med möblerna. Sätt dit tre st höga 50-garderober med spegelskjutdörrar, från Ikea. Det tror jag gör susen i din hall! Garderoben närmast ytterdörren blir säkert lämnad öppen för det mesta eftersom det antagligen är där ni hänger av er dagligen. Jag tror du dessutom får plats med en pall eller litet bord eller annan avställningsyta bredvid dessa tre garderober. Du får ju ut så oerhört mycket mer förvaring av den väggen då, och dessutom en ljusare hall tack vare spegeldörrarna.

ha.a

ha.a, 2013-07-05

Åh jag hatar betong, så svårt att sätta upp saker. Slagborr och spackel är tyvärr det enda jag kan säga.
Du skulle ju i och för sig kunna köpa sånna krokar med tre små spikar, i min förra lägenhet satt det sånna lote överallt och det funlade kanon.
Lägger du upp bilder när det är klart?

singthesorrow

singthesorrow, 2013-07-16

I hallen hade jag målat vitt, haft en spotlight i taket som går att rikta åt många håll för bästa ljus, bäst förvaring men också snyggast och mindre rörigt får du med en garderobvägg med skjutdörrar, och ja de kostar en del, men det är något du kan spara till och det kommer göra stooor skillnad. Satsa isåfall på en vit, jag hade haft så stor som möjligt, dock en grund variant som inte sticker så långt ut från väggen. Ikea har en jättebra i serien PAX. Den är bara 35 cm djup. En skjutdörr kan vara med spegel och den andra vit.

I sovalkoven hade jag målat din sons säng vit och satt upp ett vitt skynke under översängen för att skapa en koja (som någon redan nämnt, men det är en jättebra grej!). Väggarna i sovalkoven kan även målas i en härlig färg som din son gillar, men som ändå passar in i resten av rummet, kanske en väldigt ljus turkos eller ljus varm grön?
Expedithyllan hade jag antingen sålt och skitit i helt, eller målat vit. Men personligen tycker jag inte att de är snygga alls.

Satsa överlag på vita möbler, tyger som ger värme och ombonad känsla, tavlor, gröna växter, belysning. Har du matta vid soffan så se till att den är stor! för små mattor är inte särskilt fint.

Du nämner i en kommentar nedanför att du vill ha tips angående tavlor på betongvägg, dessa är gjorda just för det ändamålet; https://www.google.se/search?q=betongkrok&oq=betongkrok&aqs=chrome.0.69i57.3401j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2022

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons