Hej! Jag ska tapetsera i min innerhall. Tapeten jag ska sätta upp är Fiona Nordic Blossom 391011 så det är ju stora mönster i lodräta "rader" vilket kommer innebära mönsterpassning. Nu till mitt problem som jag fick när jag började mäta och tänka...
Vägg A/B är 2.23 meter lång. Tapetvåderna är 53 cm och sätts kant-i-kant. Här kommer det alltså få plats 4 våder och så blir det en decimeter kvar.
Vägg D/E är 2.02 meter och där kommer det få plats tre hela våder och nästan den fjärde med... Jag kommer ju här bli tvungen att kapa en våd lodrätt och därmed också kapa mönstret.
Lilla vägg C (33 cm) tänkte jag bara måla i samma färg som tapetens blåa botten.
Men vad tycker ni? Ska jag börja tapetsera vid A och sen bara fortsätta "varvet runt"? Eller börja likadant vid B och D och sen gå utåt mot där jag står med kameran? Då blir det ju "jämna rader" med tapetmönstret från dörren (där man ju faktiskt kommer in i hallen). Tror ni att det spelar någon roll med mönstret, kommer man att tänka på det? :) Borde jag även tapetsera vägg C?
Snälla hjälp mig med kloka tankar! Hoppas någon orkar sätta sig in i problemet och förstår vad jag menar :)
Tillägg då jag tapetserat klart (130720). Blev riktigt nöjd med tapeten! Började likadant från dörren och gick utåt, fick avsluta båda väggar med kapad tapet och det ser ändå bra ut! Det här var kul, jag trodde det skulle vara mycket svårare (obs, det är en easy-up tapet så man limmar på väggen, sätter upp tapeten och skär sen uppe och nere) men nu känns det som jag kan ge mig på att tapetsera fler väggar :)
FrkHansson, 2013-07-11
Orkade inte sätta mig in 100% i mått o s v men om du har ett så tydligt och dominant mönster så tror jag det är snyggast att det blir centrerat, och inte hamnar assymetriskt. Kanske du kan sätta dina våder så mönstret hamnar på mitten av väggarna och det som blir kvar på sidorna, i "utkanten", målar du i tapetens bottenfärg.
iamu, 2013-07-11
Tack för svaret! Ja, det känns ju bra trist att behöva kapa det stora mönstret. På AB-väggen så går det bra att göra som du säger men på DE-väggen så blir det ca 40 cm som blir bara målat/otapetserat... Känns mycket, 20 cm på varje sida... Humm... :)
FrkHansson, 2013-07-11
Kollade hur tapeten såg ut nu - fin!! Om du tänker att du sätter upp alla fyra våderna på D/E-väggen men kapar en "för stor bit" på varje sida då? Så att det blir 5-6 cm kvar att måla på. Då kanske tänket ser ut att vara detsamma som på vägg A/B liksom... Då skulle mönstret hamna i 4 rader men kapas lite i varje kant på vägg D/E.
Eller: så kapar du lite på alla våder - så mönster"pelarna" bara hamnar pyttelite tätare ihop. Räcker väl om du klipper/skär bort 3 cm på varje våd (1,5 cm på var sida). Eller räknar jag fel nu?
iamu, 2013-07-12
Ja, det kommer bli stor skillnad mot hur det ser ut nu :)
Att kapa varje våd på båda sidor för att få mönstret tätare är nog ett för avancerat projekt för mig. Det kommer helt säkert bli lite snett någonstans och då funkar det inte bra att sätta kant i kant längre...
Just nu tänker jag att jag ska börja likadant från punkt B och D (dörren) och liksom tapetsera mig utåt. Då blir det en kapad bit i slutet av D/E :( Men det kanske ändå är det bästa. Tapeterna kommer inte till butiken förrän på tisdag så jag har tid att ändra mig! ;) Men jag bör ju börja grundmåla nu i helgen... (har redan värmt upp pensel och roller genom att måla lilla hallen i GULD! :D )
FrkHansson, 2013-07-13
Mmmm, maffigt! Det blir nog coolt! Ja, du tänker nog rätt med tapeten här. När den väl är uppe ser det säkert HELT ok ut om du gör som du beskrev här nu. Lycka till :D
singthesorrow, 2013-07-16
Jag ska ju inte bestämma åt dig vad du ska göra med ditt hem, så ta det inte på det viset, men personligen tycker jag att tapeten är väldigt mörk för en så liten yta. Den är dock himla fin, men hade det varit min hall hade jag bara tapetserat ena väggen och lämnat den andra, alternativt målat den med en blå eller grå som matchar men som är betydligt ljusare.
Då hade jag isåfall satt tapeten på väggen med hyllorna, dock hade jag målat hyllorna vita.
iamu, 2013-07-16
Nejdå, bara intressant att höra vad andra tycker! :) Ja, det är en mörk tapet och först tänkte jag bara ha den på väggen där hatthyllan och skohyllan står men när jag väl funderade på hur jag skulle ha den motsatta väggen så kände jag att det skulle bli bäst att köra samma tapet där med för att hallen skulle kännas enhetlig. Jag tror dock inte att det blir FÖR mörkt, där jag står och fotar är ett stort vardagsrum/matplats med stort ljusinsläpp från hela sidan samt köket. Det är en ljus genomgångslägenhet :) Hatthyllan ska bort och skohyllan behåller jag men målar den nog vit, ska också sätta upp ett hyllplan och lite krokar till dotterns kläder. Och lampor såklart :)