Jag skulle behöva lite tips och hjälp med möbleringen i mitt vardagsrum. Jag skulle vilja köpa en liten soffa att ha istället för de två fåtöljerna men jag vet inte om jag kommer få plats och dessutom känns det tråkigt att sitta med ryggen mot fönstret. Men jag vet ingen annan lösning just nu. Jag skulle också vilja få lite hjälp med bra idéer på hur jag kan göra mitt vardagsrum mer mysigt och hemtrevligt i övrigt. Tacksam för alla sorters tips!
SannaS, 2013-09-06
Jag hade nog satsat på en soffa att ha på den väggen där väggordet är. Sen skulle jag köpt en ny lägre tv bänk, kanske i vitt, och ha den under fönstret där fåtöljerna står idag. Skulle även kanske försöka se om matsalsbordet passar att ställa framför det andra fönstret, med kortsidan mot fönstret, då skulle jag ställt skänken mot väggen där bordet står, och vitrinskåpet där hyllan med blomman står. Och kanske en fåtölj i det hörnet bredvid skänken? Någon mysig lampa ovanför köksbordet och någon större matta framför soffan och ett soffbord. Och mysiga kuddar. Växter/nya gardiner/tyg/kuddar gör mycket för mysfaktorn:) Hoppas du fick några tips?
FrkHansson, 2013-09-06
Håller med SannaS om matbordets placering. Blir säkert jättemysigt vid fönstret. Vad gäller soffa så tror jag att du får plats med en 2 till 2,5-sits längs med väggen där byrån/buffén står nu. Sätt två små fåtöljer (eller pallar eller låga stolar eller en lång, smal stoppad bänk) mittemot soffan (alltså med ryggen mot matbordsdelen). Dra TV:n ut från hörnet och placera den där väggorden är. Ställ byrån/buffén borta där spegeln hänger och ställ även vitrinskåpet där i krokarna. Matta under matbordet och matta under soffmöblemanget.
Ektopp, 2013-09-08
Och jag håller inte med de andra. Soffa framför fönstret fungerar fint, det har jag haft i en tidigare lägenhet. Där hade jag ställt den. Det är också det lugnaste stället i detta rum om man tänker feng shui, och jag tycker man ska ha en lugn plats för sin soffa. Satsa på en tvåsits eller möjligtvis 2,5-sits. Sen hade jag köpt en annan tv-bänk, som inte är en hörnmöbel, som jag ställt mittemot soffan. Dvs ungefär där den står nu men inte i hörnet. Du ska inte behöva vrida på nacken för att se teven när du sitter i soffan. Möblerar du på detta sätt kan du flytta byrån/skänken längre bort från fönstret, så får du mer plats för soffa.
Jag tycker inte heller att du ska ta in mer möbler i rummet än så. En del verkar vara rädda för fria ytor i sitt hem, jag tycker det ger luft och lugn (men det är klart att det kan bli för spartanskt också).
Beatrisan, 2013-09-29
Tack så mycket för hjälpen! :)
Beatrisan, 2013-09-29
Tack så mycket för hjälpen! :) Jag ska göra ett till album, så kan ni se hur det blev!
Beatrisan, 2013-09-29
Tack så mycket för hjälpen! :) Jag ska göra ett till album, så kan ni se hur det blev till slut!
SannaS, 2013-09-30
Ja, gör det! Hade varit kul att se förändringen!
SannaS, 2013-09-30
Ektopp- Jag är ingen Feng Shui expert, men jag har fått för mig att ställa en soffa framför ett fönster inte är det bästa ur Feng Shui aspekt. Då vill man väl ha "stöd i ryggen" och bra uppsikt över rummet, så att saker och ting inte händer bakom ens rygg. I det här fallet i fönstret, eller dörren som är mellan fönstrena. Nej, jag tycker att väggen med väggordet är den bästa platsen enligt Feng Shui. Då har man stöd i ryggen och uppsikt över allt som sker i rummet. Men rätta mig gärna om jag har fel:-)