Vi har bott i vårt sekelskifteshus nu i snart 4,5 år och har renoverat i princip hela huset. Vi gillar den lantliga, shabby chic stilen och har kört den genomgående i hela huset. Vardagsrummet är ganska fint idag, men det känns som om det skulle kunna bli bättre. Rummet bör rymma TV samt möbler för umgånge. Vi har en separat matsal idag, så matbord behövs inte. Halva vardagsrummet är original och halva är utbyggt på 90-talet. Rummet är ca 34 kvm stort. Problemen med vardagsrummet är:
1. Fönstrens placering. De är mitt emot varandra och inget fönster på väggen man möter när man går in i rummet. Detta gör att TV:n just nu är placerad i mitten av rummet, vilket gör att allt fokus hamnar på den, vilket är lite trist. Maken är inte så sugen på att sätta TV:n i någon hörna för då tycker han att rummet blir i obalans. Bör/kan man sätta in ett fönster på den fönsterlösa väggen eller blir det för mycket fönster? Var ska TV:n i så fall vara? Dessutom vet vi inte om vi ens kan/vill sätta in ett fönster där för det är ganska nära till grannarnas hus med tanke på bygglov och insyn etc.
2. Golvet. I ena halvan av rummet är golvet lagt åt ett håll och i andra delen av rummet (den tillbyggda) är golvet lagt åt andra hållet. Detta stör jag mig på. Tänker man mycket på det? Antar att detta gjordes för att passa balkarna under och då kan det bli svårt att ändra om man inte lägger om något över, men då minskar väl takhöjden istället? Bör man skaffa en jättestor matta som täcker allt detta eller skulle det se konstigt?
Förslag från er angående renovering (sätta in fönster?, bygga panel?, lägga om golv?, byta väggfärg/tapetsera? etc), möblering, nya möbler (skulle ett runt soffbord vara bättre?) osv mottages tacksamt.
fini, 2013-09-20
Ett tips är att skaffa ett tvskåp, ett linneskåp i den stilen ni har så tvn kommer undan och skåpet skulle bli ett vackert blickfång, så kan man ha fina saker ovanpå. Tycker inte golvet gör något och jag skulle personligen inte ändrat eller börjat bygga om.
NatalieG, 2013-09-21
Tycker det ser mysigt ut redan.
Tips kan vara att hänga upp en riktigt stor härlig, ljus lampa i mitten av rummet. Ni kan också köpa vackra fällar på Ikea så att det bli ännu lite mer fluff-känsla i soffan :)
Ta också bort tavlorna på "tv-väggen" och sätt dit "ribbor" med tavlor/fotografier på. Då kommer väggen inte kännas lika kal.
Lite tips, hoppas ni gillar något av det. Lycka till!
Sannajosefine, 2013-09-21
Jättecharmigt när golvet är lagt så, jag skulle låta de va:) håller med om att ett tv skåp skulle va fint:) väldigt mysigt förövrigt!!
inhouse, 2013-09-21
Hej! Fint vardagsrum! Har två förslag:
1. Vrid skänken ut mot kakelugnen och ställ tv:n mot/på baksidan av den istället. Kanske tvmöbeln inte passar men då blir tv:n inte i blickfånget och ni kan känna efter om ni ska platsbygga ev. en halvvägg sedan.
2. Kanske det skulle gå att hänga tvn på väggen där elementet är?
Lycka till! /Jenny
inhouse, 2013-09-21
Hej igen! Tycker absolut inte att ni ska göra något åt golvet, se som ett bra tillfälle att bygga "zoner" i rummet.
Såg också en till möjlighet att sätta/ställa tv:n och det är precis där golvet bryter mot elementhållet.
Fundera inte på nåt mer fönster, det kommer att kännas som korsdrag! Tänk att man gärna sitter med god uppsikt och ryggen fri. Mvh jenny
Anna_S, 2013-09-22
Tack för tipset, tyvärr vill inte min make ha ett TV-skåp.
Anna_S, 2013-09-22
Tack för tipsen. Lite mer lull-lull är aldrig fel. Vi ska se vad vi kan hitta på.
Anna_S, 2013-09-22
Tack för att du får mig att må bättre över golvet ; )
Som jag skrev precis nedan vill maken tyvärr inte ha TV-skåp.
Anna_S, 2013-09-22
Tack för tipsen.
1. Vi provade detta och det kändes lite mysko. Men däremot gav detta mig en idé att ställa skänken ut från väggen där spegeln är idag och ha TV:n bakom, dvs på motsatt sida som du föreslog. Vi får prova detta vid tillfälle.
2. Menar du väggen med skrivbord och tavla? Det är ganska långt ifrån där sofforna är och en liten soffa mittemot väggen skulle ev. bli lite för trång.
Anna_S, 2013-09-22
Tack igen. Maken blir nog glad över tipset att varken behöva göra något åt golvet eller sätta in något fönster ; )
Vi ska vid tillfälle prova oss fram och se var TVn skulle kunna stå.