Hej ni duktiga, kreativa inredningsmänniskor! Vi har just köpt nytt hus och jag vill gärna få in lite inspirerande idéer vad gäller accentfärger.
Har ni några tips, jag tänker mattor, kuddar, plädar i olika färger. Vilka kombinationer funkar, ger liv och är lätt utbytbara om man tröttnar? :) Vi vill ge huset lite mer liv, själ och mysighetsfaktor. (bilderna är tagna inför husvisningen med husets förra ägare)
Det är som ni ser en öppen planlösning, så det måste kännas som en röd tråd genom kök och vardagsrum.
Vi kommer att ha vita köksmöbler, med svarta skinnstolar och en grå u-formad soffa. Vi har inte heller bestämt oss för vad vi ska ha i den delen med fåtöljer ännu, någon som har tips även här? Tänker oss lite lounge stil...
elinholmqvist, 2013-10-17
Oj, vilket fint hus! Känns som att det är ganska mycket "kalla" väggar och material. Jag skulle satsa på dova pasteller, typ lila, petrol och så skulle jag kombinera det med gråa och vita nyanser. Jag tror att det kan passa bra till de kalla tonerna, mjuka upp dem lite och göra det mer ombonat. Vad gäller mattor så tycker jag att ni ska satsa på stora, mysiga mattor som är härliga att sätta fötterna på. Arbeta med kontraster och material men få dem att samspela i färgskalan.
Lulea, 2013-10-28
Håller med, himla fint hus! Håller också med om att det kanske skulle kunna mjukas upp lite. Du skriver också att du vill ha det mysigt. Mitt tips: Skippa ''jag ska ha allt i turkos i ett rum, och lila i ett annat'' som blivit poppis. Jag röstar för jordfärger dvs vitt, grått, svart, beige och brunt. Det blir oftast himla mysigt! Ett annat tips är lampor som lyser upp i hörn. Skulle också satsa på stora, mysiga mattor. Kanske en rund någonstans? Det ger enligt mig ett mjukare intryck! :)
FrkHansson, 2013-10-29
Och jag gillar att sätta gult (som du redan testat med fruktskålen!) och/eller orange till dina svartvita och grå toner. Det blir litet mjukare än det röda, men ger samma värme. Känns modernt med lite blågrönt också.... kan gå fint ihop det orangea och gula. Dessa toner tror jag skulle passa fint till färgen på trädetaljerna också. Jättefint hus!
Frokenbauer, 2013-11-03
Hej & vilket drömhus, grattis och va spännande att få börja inreda!
Om ni inte absolut måste ha alla väggar vita, så skulle jag börja med att bryta av färgen med lite ljusgrått. Bara den förändringen kommer att ge en mjukare känsla. Övriga accentfärger kommer då att få mer utrymme och inte bli en sån stark kontrast mot det kritvita.
Härligt med alla fönster! Precis som ngn annan sa skulle jag satsa mkt på bra ljuskällor på olika nivåer och mkt textilier. Jordtoner och olika varma nyanser av tex rökgrått och mycket inslag av trä. Just nu finns många fina kuddar, plädar och möbeltyger i en blågrå nyans som skulle smälta in fint. Använd olika material som fårfällar, stickade plädar och ulliga mattor! Klipp ut bilder ur tidningar och skapa en moodboard, så kommer din vision att ta form snabbare!
Ska bli spännande att följa förvandlingen :)
//Jeanette
bjorkvagen1, 2013-11-28
Håller med luleå om jordfärger.
Om det var mitt snygga hus skulle jag testa material. Ni har ett snyggt sten-golv, vackert trä-tak och trädetaljer. Utveckla genom att ta in fler trätyper/nyanser. Kanske lite varma metaller (koppar, mässing...)?
Förutom det kanske ta in naturen utanför m lite grönt (fast nu är det väl snarare grått)...
Berätta gärna hur det blir!
Tannis, 2013-12-16
Jättefint hus och en bra grund, tycker jag. Håller med flera ovan att mattor vore ett bra sätt att få in både färg och värme. Men tänk på att det ska vara REJÄLA mattor, särskilt i ert hus. De ska rama in och hålla ihop möblemang och skapa rum i rummet.
Sedan tänker jag växter. Även här rejäla doningar som golvväxter vilka ger både färg och liv (och bättre inomhusluft). Ställ dem på blomvagnar så skyddar du golvet och kan lätta flytta runt dem vid behov.