Behöver hjälp med hur vi möblerar dotterns, 9 år, rum. Rummet är under omvandling; det enda som är gjort hittills är att vi bytt golv. Rummet ska även tapetseras. Så grejerna som sitter på väggarna ska inte sitta på de platser de sitter på nu sedan.
Det vi behöver hjälp med är var vi ska placera möblerna. T ex ska vi behålla en billy bokhylla (hon hade två förut). Den hade jag tänkt mig mot väggen vid fotänden där fotot med hunden sitter, och där är en studsboll också. Dock kommer det då bli bara ett litet mellanrum mellan bokhylla och sänggavel, men jag vet inte om det gör så mycket?
Sedan tänkte vi oss ett skrivbord till höger om där byrån nu tillfälligt står. Men sedan vet vi inte var vi ska placera byrån? Kan den stå under anslagstavlan eller blir det för tätt med bokhyllan intill då?
Sängens placering är vi nöjda med, då det passar bra med uttag för lampa etc..
Behöver hjälp! :)
linaviolapersson, 2013-10-26
Bygg in byrån i skrivbordet :) (räcker ju att lägga en skiva på den behöver ju inte sitta fast) Antingen så man öppnar den framifrån eller från gaveln på skrivbordet. Sätt anslagstavlan över skrivbordet och sedan med nya hyllor över den. Och ställ bokhyllan där anslagstavlan är :)
FruZeta, 2013-10-26
Håller med, bra plats för sängen. Kanske ett nättare, inte alltför djupt skrivbord under fönstret? Lämnar större öppen yta och mer inbjudande. Kan samtidigt fungera som nattduksbord. Men som sagt, inte för djup för då får den motsatt effekt. Finns billiga fina att köpa på nätet auktionssiter som man kan fräscha till i önskad färg.
Billyhyllan låter bra där du tänkt den, får byrån plats bredvid närmast dörren? Kanske med en kul spegel över för att ge luftigare effekt?
Lycka till :-)
olivia04, 2013-10-26
Har också funderat på skrivbord under fönstret - men kan inte bestämma mig om det blir bra att ha det framför fönstret eller ej; men å andra sidan behöver hon ju, som du säger, inget nattduksbord då. Ja byrån får plats närmast dörren/under där anslagstavlan sitter idag - kanske blir bra ändå? Inte det lättaste att möblera ett mindre rum och samtidigt få det att kännas luftigt :)
olivia04, 2013-10-26
Ah du menar att helt sonika låta byrån fungera även som skrivbord? Smart idé, tål att tänka på :)
Lulea, 2013-10-26
Eftersom rummet är mindre skulle jag som tidigare nämnts, placera skrivbordet framför fönstret. Det ger ett bra ljus också. Dock tycker jag att ni ändå ska satsa på ett skrivbord som är så djupt att det inte blir trångt när man ska göra läxor exempelvis! Ett annat tips är att satsa på förvaring och ljusa färger (då rummet är mindre) lycka till!
olivia04, 2013-10-27
Förvaring ska vi verkligen satsa på nu, så att så lite grejor som möjligt är framme. Blir mer lättstädat också när man kan undvika damm. Tapeten blir också ljus.:)
olivia04, 2013-10-27
Skrivbordet till höger om där byrån står nu - har ingen av er "röstat" på ? :) Blir det fel att ha det där, om man vill få rummet att verka större? Jag har också funderat på skrivbordet under fönstret men tänker att det känns luftigare att ha fritt framför fönstret?
Lulea, 2013-10-28
Visst fungerar det att ha ett skrivbord vid byrån också. Det som kan hända är att rummet upplevs som ''långsmalt'' om du möblerar för mycket längs med väggarna.Men det bästa är att prova sig fram, alltid lättare att se i verkligheten :)
Kom på en sak, varför inte satsa på en loftsäng? (Vi gjorde det när vi hade ett mindre sovrum hemma, frigjorde mycket golvyta och brukar vara en höjdare för barnen.) Då skulle ni kunna ha ett skrivbord under loftsängen. Det är verkligen ett tips att bygga på höjden i mindre rum. Finns säkert fina på IKEA :)
Ett tips för förvaring, är IKEAs ''smala skåp'' som man kan köpa. De bygger alltså inte ut så mycket som frigör yta för lek. Men de rymmer konstigt nog ändå mycket :)
Hoppas du förstod. Lycka till!
olivia04, 2013-10-29
Vi har precis gjort oss av med den otympliga loftsängen! :) Just för att rummet kändes så litet. Det känns luftigare med en vanlig enkelsäng. Men det blir ett ikea-besök inom kort och då ska jag bl a inhandla lådor att ha under sängen :)
olivia04, 2013-10-31
Tror vi bestämt oss hur vi ska ha det nu :) Vi var till ikea igår och handlade en massa förvaringsprylar och lampor till rummet. Såg då ett skrivbord, Micke, som jag tror kan bli perfekt under fönstret. Då behöver hon heller inget sängbord. Det är 105 cm på bredden, 50 cm djup och 75 cm på höjden. Många lådor och hyllor rymmer den också så den kommer svälja en hel del av hennes pysselgrejer. Sen tänkte vi då Billy-hyllan vid sängslutet, där tavlan med hunden sitter nu. Byrån under där anslagstavlan sitter nu.
Då blir hela långsidan, till höger om där byrån står nu, tom. Ska vi ha den tom eller vad fyller man ut med där?