Vi ska renovera köket i vårt hus (har inte flyttat in än). Har bestämt oss för vita luckor (Fasett, Epoq), svart bänkskiva och rostfria vitvaror. Vi ska även köpa en ny matgrupp. Har hittat ett jättefint matbord med underrede i vitlack och skiva i oljad ek med tillhörande vita stolar. Har ej bestämt vilka tapeter vi ska ha i köket, men det kommer bli ljusa i alla fall.
Nu till min fråga, kommer det se konstigt ut med ett matbord med skiva i ek när bänkskivan är svart? Matbordet kommer stå ca 1,5-2 m från närmaste bänkskiva. Kommer inte ha något annat i ek i köket. Lampan över matbordet kommer troligtvis vara svart. Eller borde vi satsa på ett helvitt matbord? Matgruppen kommer köpas innan vi börjar renovera köket.
FrkHansson, 2014-01-13
Hej. Hade det varit mitt kök så tror jag att jag hade valt bänkskiva i ek istället. Då blir man mindre låst vad gäller övriga val och det blir lite mjukare kontraster. Det verkar som att ni vill ha en lite lantlig stil. Har ni även trägolv? Vilken färg är det på golvet? Om ni väljer en bänkskiva i trä så tycker jag det låter jättefint med det matbord/stolar ni valt! Dessutom kan ni ändå få in svart i övriga, mindre detaljer, t ex ljustakar, kökslampan, handdukar m m.
melonberry, 2014-01-15
Tack för svar! Tänkte inte på golvet, men ja, det blir trägolv. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en bänkskiva i ek, men min man vill ha svart... Jag kanske lyckas övertala honom...