Hej!
Finns det någon som har tips på hur man kan få mörka fönster att verka större utan att byta ut fönstren.
Vi har klassiska bruna 80-tals fönster i hela huset och vi funderar på att måla om dom vita. Ang. ovanstående. så är det framför allt i köket som vi skulle vilja få till en mycket ljusare känsla.
Alla tokiga förslag uppskattas :)
FruZeta, 2014-02-03
Ett bra sätt att fejka med fönster är att hänga på gardiner. MEN att hänga kappan en bra bit över fönstret så att den inte täcker för ljusinsläppet. Men ger en illusion om att fönstret är högre. Samma princip om du kör längder - häng längderna mestadels vid sidan om fönstret. Då verkar fönstret bredare.
Vita fönsterkarmar gör stor skillnad.
Att inte överdekorera på fönsterbrädan utan hålla sig till några få pynt ger också större ljusinsläpp men också en känsla av rymd. Hellre en eller två större grejer (lampor, lyktor, blommor...) än en massa smått.
Belysning dold bakom gardinlängder gör också susen. Behöver inte vara nåt avancerat, en ljusslinga hängandes på båda sidor räcker gott och väl (utom synhåll dock).
Ordentligt med belysning i rummet i övrigt gör såklart skillnad.
Finns säkert många bra tips. Mina var kanske inte så tokiga men tar också gärna del på ytterligare tips i temat.
Lycka till.
grankarlsson, 2014-02-04
Hej, tack för bra förslag..
Jag funderar på om man kan sätta upp speglar i kanterna av av fönstret. Men det kan se billigt ut.
Ljusslinga var en bra ide :) Får jag lura lite på.