Jag är en man och är 20 år gammal.. Jobbar hemifrån vid datorn och har aldrig varit intresserad utav heminredning tidigare men på senare tid har jag faktiskt börjat fattat ett litet intresse för det och kom då fram till att hela mitt hem är en total röra och väldigt ostrukturerad. Kanske behöver mer färg eller något på väggarna.. Mycket tråkigt som det är just nu..
Då jag besökt vänner och andra familjer brukar jag ofta tänka på hur fint dem har det och hur välplanerade deras ytor är.
Har inte någon större ekonomi så har inte råd att påbörja varken renoveringar eller att köpa dyr märkesinredning. Jag vill alltså ha ett budgethem som känns hemtrevligt helt enkelt! :)
Fler bilder:
http://i.imgur.com/0ow3vrM.jpg
http://i.imgur.com/ndqZX5z.jpg
http://i.imgur.com/tXpFOPt.jpg
mimmirnnqvist, 2014-01-31
Hej! Jag är fd springvikarie och nu mera student så jag vet hur hopplöst det kan kännas när allting är så väldigt dyrt. Dessutom är jag ingen superinredare men utan att egentligen byta ut några möbler så kan du kanske tänka på några saker:
Tavellister! Fantastisk lösning om man bor i hyreslägga och inte vill spika så hiskeligt mycket i väggarna. Man kan göra fina kollage med smågrejer, tavlor och bilder som man tycker om. Billiga ramar finns både i affärer och second hand. Jag har ställt upp allt möjligt skräp i mina, en leksaksmodell av våran bil, foton, en giraff, en av studentbjörnarna jag fick, en mini-rubiks kub, små askar...
Tavlor! Hitta en stor canvastavla som du tycker om eller ett antal små och häng all over. Det viktiga är inte att det är rakt eller regelrätt, det är att du tycker det är snyggt! Hör med en kompis/syskon/förälder eller spika så händerna glöder!
- Häng inte bara tavlor förresten! Jag har hängt upp min sambos gitarr, en gammal kamera som jag har målat om, typ 23121241 st klockor, ett lejonhuvud m.m.
Hyllor! Jag menar inte billybokhyllor eftersom att det enligt mig är det absolut fulaste på denna jord, men kolla på en second hand. Det finns galet fina gamla skåp med hyllor, vägghyllor och liknande. Skåp och byråer med hyllor ovanpå gör sjukt bra förvaring och dessutom kan man ställa fina saker i hyllorna.
Sideboard! En typ skänk av något slag är lätt att placera, sväljer mycket krimskrams och man kan ställa fina saker på den/hänga fina saker ovanpå, och du har ju hur mycket fri väggyta som helst!
Alla menar olika saker när man pratar om hemtrevlighet, men jag tycker om dova, härliga färger med "pikanta" inslag av mer klara kulörer. Mitt allra största problem är att jag har för många fina second hand möbler som jag har målat och pysslat om så jag har för lite plats! (Det slog mig precis att jag verkar bo i världens rörigaste lägenhet men det är en sorts kaotisk ordning mitt i allt, promise!)
Sen ger inte planeringen av ditt vardagsrum(som ser typ exakt ut som mitt) inte så många olika alternativ i möbleringen, men taaavlor, tavlor, tavlor!
Fasonblog, 2014-02-01
Mitt tips är att leta rätt på några bilder som ser ut så som du skulle vilja ha det. Det kan vara en bild på en läshörna, tv-delen eller ett kontor, osv.
Sen detaljsynar du bilderna för att identifiera de olika detaljerna som gör helheten. Sen börjar du leta. Det behöver inte vara exakt samma sak som på bilden, men liknande.
Blir det hemtrevligt på bilden för att det ligger en stapel med böcker bredvid en fåtölj? Stick då till t ex Erikshjälpen och köp en hög med böcker. Kolla samtidigt om de har en sjysst fåtölj ;-) Är det kuddar, plädar och ljusstakar i soffdelen av rummet - leta efter liknande. Alltså: kopiera så nära du kan. Var noga med detaljerna och färgskalan. Hitta ditt mål på fina bilder och härma skamlöst!
Sandgrens, 2014-02-01
Jag hade satsat på och göra det trevligt på den stora väggen du har tvn vid. Sätt upp tvn högre upp,
Antingen en snygg tvmöbel, eller så fixar man med hyllor.
Men definitivt göra det bredare på den väggen och uttnyttja den. Snygga lampor med skön belysning, kanske sätta någon färg, jag är en sucker för lila :)
Byta ut gardinerna till något livligare med mer personlighet, följa ditt färgtema som du väljer?!
På väggarna behöver man inte göra en hel vägg med färg, såkallad fondvägg. Köp lite färg o måla något kul istället, kanske rama in väggarna med mellanrum på fem cm och sen en board runt på en 20 cm?, kanske någon av de stora väggarna?
Vitt tycker jag annars väggarna ska vara då den färger är snygg fräch ljus o lyfter upp rummet. Men sätt definitivt till något häftig detalj.
Känns som om detta blev super komplicerat och kanske man bara förstår vad jag menar om man är i mitt huvud :/
Skruf, 2014-02-01
Tack för så många inspirerande svar! Igår köpte jag en hylla, ett par kuddar och lite smådetaljer. Jag får ta en vägg i taget antar jag.. Jag köpte också ett väggfäste fär TV'n så att den klumpiga tv-bänken kan försvinna!.
Gardiner är mitt nästa steg!
Återigen tack för alla idéer!
Tråkiga bilder med dålig kvalité.. hehe.
Tannis, 2014-02-09
Om du inte redan har fixat gardiner vill jag skicka med följande kardinalråd när det gäller textilier - snåla inte!
Det absolut vanligaste "felet" i rum som upplevs omysiga är för små mattor och ängsliga gardinlängder.
Så mitt tips är att byta ut gardinstången mot en skena i taket, från vägg till vägg. Och sedan längder i ett tyg som du gillar. Från golv till tak och minst två längder på varje sida om fönstret. Man kan också blanda. T.ex. tjocka, enfärgade längst ut och lite tunnare i avvikande färg/mönster. Då skulle jag rekommendera skena med två spår, så de tunna löper bakom.
Det kommer att göra jättemycket för känslan i rummet! Lycka till!
blomfluga, 2014-02-09
Kanske ett mindre databord mittemot fönstren istället? Tavlor i grupp? Dela av mellan data/soffa?!...nån stor växt kanske!. Blev snyggt m din nya hylla!
VillaVillakullen, 2014-02-10
Jag håller aboslut med Tannis idé med gardinerna!! Mycket textil från tak till golv ger en hemtrevlig och lyxig känsla. Låt den hänga bredvid fönstret för maximalt ljusinsläpp. På ex. Ikea eller Ellos kan då få många meter tyg för liten peng :)