Egentligen vill jag inte ha några gardiner i vår kolonistuga för jag gillar ljuset som blir utan. Men samtidigt känner jag att det vore bra att ha något att dra för på kvällarna och om man är som jag, som vaknar så fort det blir ljust ute. Så har ni några ideer hör gärna av er! :)
alexalex, 2014-03-14
Antingen monterar ni rullgardiner, eller så sätter ni en enda gardinstång ovanför båda fönstren med raka gardiner som hänger på sidan av fönstren när ni vill ha in ljuset. Däremot skulle det kanske se lite konstigt ut så jag skulle nog ha satt upp rullgardiner.
berlina, 2014-03-14
Vad du än bestämmer dig för, rull- eller gardin. Häng de så att de hänger på väggen vid sidan eller över fönstret och inte täcker fönstret alls. Häng garinerna från taket. På så sett verkar fönstrena större och inget ljus går förlorat. Hissgardin är också snyggt.
Linneasporty, 2014-03-15
En hemgjord rullgardin(ja eller hissgardin tänker jag nog på)i vitt tyg tror jag kan passa bra, vill du ha mindre ljus så ta ett mörkläggningstyg. Det ska finnas ljusa sådana också
Hissunen, 2014-03-24
Sängen ser väldigt stor och dominerande framför små fönstren, dom är inte i balans med varann, därför ser det inte bra ut och gardinerna ensam kan linte rädda läget.
Men om soffan kan ej plaseras någon annanstans, lägg en lång gardinstång så höght som möjligt och lägg två raka sidogardiner av mörkläggningstyp ( finns på Ikea i några färger) vid sidorna av fönstret, lätt att dran framför fönstret för natten.
Hissgardin täcker ljuset på dagtiden och är inte tillräckligt mörk för natten.
Några kuddar i var sitt hörna på sängen, gärna samma färgskala som gardinerna (men inte vita, hellre mörkare/mörka i färg att nå lite kontrast).
Om du gillar dekorationer, det finns en utmärkt plats för det i mitten, kan också hängas ner from gardinstången om du inte vill ha spikar på väggen.
arvid, 2014-03-24
Röstar på hissgardin, inte gardin på sidorna.
Lindadjo, 2014-03-27
Jag röstar på hissgardiner som fästes en bra bit ovanför fönstrena, så att de inte alls hänger över fönstret, utan tillåter ljuset att komma in, och så kan man vid behov dra ner de!