Finns det någon som har några idéer, tips eller bilder på olika varianter av golvbehandling? Försöker googla men överallt står det "du kan vaxa, olja, luta blablabla".. men hur ska jag kunna bestämma mig om jag inte får se bilder på hur det ser ut?? DESPERAT!
Det är förmodligen grangolv som vi har..
EwaL, 2014-05-28
Det här kan jag. Om du lutar golvet, så får du en ren trä känsla. Dvs det känns inte som det är behandlat. Oljar du golvet, blir det nästan samma sak, dock lite fetare yta. Lackar du golvet blir det mindre trä känsla. Oljad och lutade golv måste oljas minst 1 gång varje år, är ingen svår sak, man häller lite olja på golvet och kör runt med en bred tygmopp.Detta bara för att golvet behöver skydd, blir otroligt skitigt och sträv yta annars. Lackat golv rengörs bara med milt rengörningsmedel, ej ajax ellermr muscel, alldelse för starkt. Men tror du verkligen att det är gran? Gran är jättemjukt, blir märke i om man trycker med en nagel och lämnar kåda. Är det inte fur ?
Sjohaga, 2014-08-14
Vi har gamla trägolv som vi tagit tillvara i hela vårt hus, min man jobbar med golv så vi testade lite olika.
I de större rummen valde vi att vitpigmentera golven
Vi började med att slipa alla golv trärena därefter la vi på vitlut och sedan slutbehandlade golvet med vitolja
Jättevackra och levande golv som är sköna mjuka att gå på
Behöver man fixa till lite så är det bara att polera med lite vitolja.
( såg att det var en gammal tråd) .