Hej!
Vi har nyligen flyttat in i en lägenhet och behöver verkligen hjälp med vardagsrummet. Som ni ser är det för tillfället väldigt tomt med bara soffa, tv-bänk och matsalsbord. Ser så himla fina album på den här sidan, men ändå står det helt still i huvudet när det kommer till vårt vardagsrum... hur hade ni inrett?
Jag har tagit en sånhär panorama-bild med iphone, tänkte att den borde ge en ganska rättvis bild. Bilden är tagen från innerhallen. Till höger om fönstren finns en vägg som är 2,20 m, sedan kommer en öppning till köket och sedan fortsätter väggen där en tv-bänk står. Hela vardagsrummet är 8 m x 3,50 m.
Vore så tacksam för hjälp, just nu känns det som att vi bor i en lagerlokal utan möbler :P
lhagelberg, 2014-06-20
hade satt en vrålsnygg tavla bakom soffan och en mysig matta under soffbordet.
ViskesLopme, 2014-06-21
Jag tycker det är jätte snyggt med att ha gitarrställ på väggen!
Sen tipsar jag om en rätt stor matta i vit och svart. Sen väljer ni en färg som fungeraar lite som en röd tråd i inredning. T.ex. hemma hos mig har vi färgen grön i vardagsrummet till vit, svart och trä. Gröna stearinljus, gröna blommor i vita krukor och filt med grönt mönster.
Där längst till vänster hade jag haft en bokhylla (inte en hög, eller en svart vägghylla eller kanske två byråer.
Mitt tips är att välja 3 färger som inredningeen får utgå ifrån. Sen är det svårt att veta vilken stil ni gillar och om ni är pyssliga. Man kan bygga ihop bokhylla av gamla trälådor, göra en fotovägg av sprejmmålade secondhand ramar eller kanske måla själv på väggen!
Fia_s, 2014-06-22
Åh, tack för tipsen! Matta känns absolut aktuellt. Ska man ha en som går under soffan en bit eller bara under soffbordet?
Vi har en grön hall med grön byrå och fåtölj, borde man följa upp den färgen i vardagsrummet (vardagsrummet ligger i anslutning till hallen) eller ha en helt annan färg för att skilja rummen åt?
Vi har hyrt möblerat i andrahand i fem år så min inspiration & kreativitet är helt borta.. =)
ViskesLopme, 2014-06-22
Jag kan bara svara för hur jag själv tycker om att ha det. Vår matta är melllanstor och av praktiska skäll har jag in den en bit under soffan så den sitter fast.
Jag älskar att ha olika "teman" i varje rum (nu bor jag ju i hyresrätt med studentinkomst så möjligheterna är begränsade). T.ex. har vi star wars, svart och grått i hallen, köket är färgglatt och lantligt, vardagsrummeet är modernt med svart vit och grönt (grå soffa, svarta möbler), badrummet är vit, svart och trä/beige.
Sen är det kul med lite på väggarna. Vi har lp:skivor och hemmålade tavlor, Sen när det också jätte snyggt med roliga fotväggar tycker jag.
MsBlondy92, 2014-06-26
På väggen till vänster om soffan kan man ju hänga upp gitarrerna bredvid varandra i olika höjd vid sidan av väggen och sedan en skänk med lite pynt på. Bra med förvaring för allt från porslin till dvd-filmer :P
En stor matta under soffbordet som går in lite under soffan så ligger den stilla och ser enligt mig bäst ut.
En hylla eller tavla ovanför soffan och kanske några häftiga vägglampor eller väggdekor, träd borta vid matbordet.
Matbordet kan även ställas snett så ser det väldigt inbjudande ut :) En matta under matbordet höjer också hem känslan.
Fyll soffan med mysiga filtar hängande över ryggstöden, liggande på kanten av soffan och sedan massor med kuddar i olika tyger och material. Men håll er gärna till några specifika färger genom hela rummet för att få ett lugn i känslan.
Fia_s, 2014-06-26
Tack snälla ni för all hjälp =) ska gå på mattjakt snart, det verkar vara det som behövs mest. Och så kuddar i soffan förstås!