Hej! Vi har nyss flyttat från en tvåa till ett hus. Bilderna som är bifogade är från vardagsrummet. Jag är i desperat behov av hjälp med möblering! På bilderna ser ni två utrymmen tomma på möbler, vid burspråket och till höger vid burspråket, och jag vet inte vad vi ska ha där! Har även ett annat "svår använt" utrymme på nedanvåningen där vi har en myshörna med fåtölj etc. Vi har även ett utrymme direkt när man kommer upp på ovanvåningen, där vi tänkt att ha en extra tvhörna. För övrigt är en fåtölj beställd till att stå vid soffan. Med det sagt känns det tråkigt att placera ut ytterligare fåtöljer, skulle vilja hitta på något annat. Men vad?? Bokhyllor har vi i kontoret. Varken jag eller sambon är kreativa eller påhittiga så vi är tacksamma för alla tips vi kan få om detta rum. Tack på förhand!
JossanF, 2014-07-12
..
JossanF, 2014-07-12
Här är en bild på övriga vardagsrummet. Hahah behövs kanske hjälp där med rysligt vad det såg tråkigt ut.. :/ Kanske införskaffa nytt soffbord, matta?...
Fridolin, 2014-07-15
I hörnan intill dörren/höger om fönstret skulle ni kanske kunna ha någon typ av sideboard med plats för förvaring eller avlastningsbord och ställa lite fina föremål som ni gillar på det som dekoration. Då blir utrymmet möblerat men ni har ändå kvar det luftiga intrycket genom att det är fritt ovanför ( till skillnad från om man ställde en hylla där t.ex.).
En fåtölj med fotpall känns som det självklara valet i burspråket för mig som är bokmal men jag kan också tycka att det är fint att inte möblera för mycket utan låta det finnas lite fri yta. För att få rummet mer levande skulle ni då kunna ha blommor på en hylla under fönstret istället t.ex. eller ställa stora växter där direkt på golvet.
När det gäller övriga delar av rummet har ni ju fina saker men i rätt neutrala färger och raka linjer så det känns lite sterilt. Jag skulle nog försöka skjuta ut soffan en bit från väggen eller rent av vrida den i vinkel istället så ser det mjukare ut, nu markerar den ju snarare rummets hörn. En liten ljusslinga inne i hörnan skulle nog också vara mysigare än enbart takbelysning och något fint på väggen samt mer färg på textilierna tror jag skulle höja mysfaktorn ytterligare.
Katwinkle, 2014-07-20
Å burspråket är ju perfekt för en matsalsgrupp. Ett snyggt bord med plats för 6 personer skulle jag ställa dit. I hörnan skulle jag välja ett snyggt avlastningsbord med en bordslampa på (till vänster i hörnan). En stor grön växt på golvet till höger om bordet.
Men prova gärna att möblera om och kom fram till hur det känns bäst möblerat för er. Soffan kan ju placeras nästan hur som helst eftersom det ser ut som ett stort härligt rum. Lycka till!
JossanF, 2014-07-20
Tack för era tips! Pratade med sambon att flytta soffan men problemet är att tvn behöver stå där den står pga en antennkabel. Och då känns de såklart naturligt att ha soffan framför.. Har kikat lite på fåtölj till burspråket, tror de får bli en sådan. Vi har en matsal och burspråket är för litet att ha större bord och stolar till.