Hej! Jag funderar på att renovera mitt kök i så ursprunglig stil som möjligt. Huset byggdes 1931-1933 och jag vill försöka återskapa köket så gott det går för en rimlig summa. Det måste givetvis vara funktionellt och ha plats för moderniteter. Jag tror jag har förstått att köken från början av 30-talet var platsbyggda, med underskåp. Rostfri bänkskiva eller alternativt ljus marmorskiva. Två eller tre raders kakel. Vitt med grått fog? Eller en 20 cm väggkant av marmor? Vad jag främst behöver hjälp med är tips på själva köksstommarna och luckorna. Finns det något på IKEA som skulle kunna funka om man sätter på tidstypiska beslag? Vilken bänkskiva skulle passa? Och hur löser man fläktproblemet? Vad skulle det kosta (ungefär) med platsbyggt? Finns det någon form av vägghylla som inte förstör 30-talskänslan där micron kan få stå? Tillräcklig belysning? Skåpvred eller skåpregel? Lägenheten är en klassisk 40 kvm med litet långsmalt arbetskök. Ena sidan är någorlunda bevarad och den ska jag inte röra. Alla tips är välkomna, stora som små.
Ylvakul, 2014-07-24
En annan vinkel