Hej! Jag börjar bli riktigt trött på att jag aldrig blir nöjd med mitt sovrum. Så nu vill jag ha tips av er på hur jag skulle kunna få mitt rum att se mer hemtrevligt ut. Nu är det bara tomt och tråkigt. Det jag tycker är svårt med att inreda är att rummet är ganska litet. Som ni ser på bilden tar sängen upp stor del. Det som jag inte kan ändra är färgen på väggarna och den vita byrån eftersom det är ganska nytt.
- Jag vill att sängen ska se mer snygg och skön ut.
- Basen ska va vit och grå men vill ha färgade detaljer.
- Fönstret har jag ingen aning om hur jag vill att det ska se ut ..
- Ytan under snedtaket, vad ska man ha där?
- Och väggarna, jag är inte bra på att få det snygg med tavlor!
hannaviberg, 2014-08-02
Ingen som vill ge lite tips? :)
emmyrubin, 2014-08-02
Hej :) Jobbigt det där när man inte får till det. Hade det varit jag som bott i rummet så hade jag definitivt satsat på ett sängbord, man kan ha något så enkelt som en liten väggfast IKEA LACKHYLLA ( om du förstår vilka jag menar ? ) , eller en sockerlåda stående. Googla :) Beror ju på vad man har för stil. Sen avskyr jag att se in under sängen och de tråkiga sängbenen så en sängkappa är rätt nice faktiskt! Något snyggt överkast och några kuddar gör mycket.
Stege att hänga filtar, tidningar, någon söt liten ljuslykta på? Lutandes mot väggen. Gör egna tavlor av tapet och virke, skitsnyggt.
I fönstret kan du ha någon snygg lampa, snygga krukor? Ljuslykta/stake.
Oj så luddigt jag skrev , haha. Men idéer bara bubblar fram :) ser framför mig att det går att göra väldigt fint.
Hoppas något tips vart bra. MVH EMMY
beali, 2014-08-03
Hej, du skriver inte mycket om vad du gillar för stil, men jag gissar att du kanske gillar ett fräscht, romantiskt men ett modernt sovrum. Så bilden jag bifogar kanske kan funka som inspiration...
I ditt lilla sovrum tycker jag att man ska satsa på att hålla det avskalat, inte så plottrigt, mjuka upp sovrummet med gardiner och textilier, mysbelysning och en bra läslampa! Med schysta täcken och kuddar tror jag inte du behöver det där överkastet... satsa på snygga textilier i sängen istället och en pläd att lägga lite snyggt nertill. Dessutom är förvaring under sängen är toppen!
Det är svårt att se men går det, så skulle jag flytta sängen så att huvudändan hamnar under snedtaket, sängen kommer ut lite från fönstret så att man kan gå runt och så kan man ha långa gardiner ner till golvet. I snedtaket kan man sen hänga läslampor, det finns skitsnygga nu, lite industriell avskalad stil med stora glödlampor i en snygg textilsladd utan någon skärm t.ex. clas ohlson http://www.clasohlson.com/se/Lamph%C3%A5llare-med-tygkl%C3%A4dd-sladd/36-4269
Angående en tavelvägg, tipsar jag om att först lägga ut alla ramar och eventuella föremål du vill sätta upp, på golvet. Där kan du flytta om och ändra innan du sätter upp det på väggen..
hannaviberg, 2014-08-03
Tack Emmy och Beali för svaren! Ni har verkligen hjälpt mig på traven. Just nu är jag mer ute efter stilen på bild
nummer 1. Mindre vitt och mer grått med någon färg. Innan var jag mer ute efter stilen på bild nummer 2 men tröttnat
på det vita. Skulle verkligen vilja ha bort den vita färgen från väggarna då jag tycker det är för ljust och för tomt. Men kan tyvärr inte göra någonting åt det.
Jag har kollar på en grå sängkappa till sängen, och sedan vill jag gärna köpa en dubbelmadrass och ett
snyggt överkast. Vill få sängen att se ut som att det faktiskt är en dubbelsäng. Jag vill gärna ha kvar sängen där
den står då jag redan har testat att ha den under snedtaket, och gillade inte den möbleringen :)
Men att byta ut hissgardinen mot några som sträcker sig ner till golvet låter inte så dumt.
åhhh, vill ha ett jättemysigt rum men som ändå inte har så mycket grejer framme. Jag tycker bara det ser stökigt ut när det är för mycket. :)
hannaviberg, 2014-08-03
Åhhh, hittade denna bild här på forumet och blev så fruktansvärt sugen på något som detta:
Mysigt, modernt och mörkt.
emmyrubin, 2014-08-04
Roligt att kunna hjälpa till :) älskar inredning, så himla roligt. Skitsnyggt med panel, det har vi bakom sängen :)
Glöm inte lägga upp bild när du har trollat färdigt :)
hannaviberg, 2014-08-05
Jag älskar också inredning, dock är jag inte så jättebra på det men jag älskar att gå i möbelbutiker och liknande!
Jag kom nyss hem från stan där jag hittade lite saker till rummet. Ska bli kul att fixa till det nu dock är det mycket kvar som behövs handlas in :)
beali, 2014-08-05
Om du vill ha en typ av fondvägg sådär som på din bild, men inte måla eller tapetsera så kan man köpa ett fint tyg att hänga upp istället.
hannaviberg, 2014-08-06
Alien: Jag har en sån här modell på min lampa, dock är min mycket större och i silver/grå.
Jag har fått lite ordning på mitt rum nu. Köpt en ny sängkappa, sängöverkast och två lika dana påslakan så nu ser det ut som en hel dubbelsäng och inte två 90 sängar som innan. Även bytt ut mina ljus på ljusstaken till en annan färg. Bytt hissgardin till en vit med något svart/grått mönster på. Har även ställt sängen i mitten av fönstret och tagit bort gitarren.
Imorgon ska jag in till stan igen och försöka hitta en ny lampskärm som jag ska byta ut mot den vita jag har nu, hitta en fina canvastavla och lite till.
hannaviberg, 2014-08-06
Tack men dock så skulle jag faktiskt vilja ha en ny, det ända jag gillar med lampan är att man kan justera ljuset vilket är ganska mysigt när det blir mörkt/kväll ute. Men det där med tyll på lampan lät lite spännande, kanske ska prova!
ah, toppen! Får kika in på Mio imorgon!
Väntar med att lägga upp bilder, till jag har gjort fixat det mer. Kan ju ta flera bilder på hur rummet förändras :)