Hej!
Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite tips och idéer till hur jag ska få mitt gästrum (eller snarare gästdelen av ett större rum) inbjudande och ja, mysigt. Den hemska gardinen kan ni ignorera. Enda anledningen den sitter uppe är för att det annars ser väldigt kalt och spöklikt ut utifrån. Postern på väggen ska in i en fin ram. En tanke jag hade var att ta upp element från den, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Vill ni se den mer i detalj finns den här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Jean-%C3%89tienne_Liotard_-_Portret_van_Marie_Fargues,_echtgenote_van_de_kunstenaar,_in_Turks_kostuum.jpg
Jag ska också köpa vit kantklädsel till sängarna, men det är i princip det enda jag vet. Fönstret är 2 meter brett och skulle behöva mer än min ganska fula mangoplanta. Hoppas på inspiration.
EIC, 2014-08-14
Rummet ur en annan vinkel.
beali, 2014-08-15
Hej! Som gäst är det ju alltid trevligt att ha någonstans att ställa väskan så jag föreslår ett par bänkar i fotändan av sängen. En hylla på väggen för lite böcker som gästen kan låna. Ett nattduksbords naturligtvis, kanske ett nättare bord, ett gammalt pottskåp eller en pinnstol kunde bli fint! Varsin belysning. Sedan vill man ju ha en rullgardin för natten. Jag skulle också föreslå ett elementskydd för att gömma undan elementet. Ett par krokar för att hänga upp lite kläder eller en stege. Jag skulle tagit upp det blå i målningen i form av sängkläder och kuddar och en matta på golvet. I fönstret kan man åt gästen ställa fram en karaff med vatten, lägga fram lite handdukar, färska blommor och en spegel.
beali, 2014-08-15
Slängde ihop en liten inspirationsbild utifrån din vackra tavla! Jag är totalt nybörjare på paint och klippa och klistra så det är inte så proffsigt men hoppas det ger lite tips!
gero222, 2014-08-17
Jag hade tagit upp en av färgerna i fondtapeten och målat på väggen vid ena sängen, satt upp nya gardiner el kanske en hissgardin. Ett bord mellan sängarna, gärna i trä eller vitt med två lampor på.
Rama in bilden som du sa och satt upp en pocket string hylla på fönsterväggen för lite böcker och dekorationer. Sen skulle jag lagt in en tjockare matta som var skön att sätta fötterna på på morgonen.
Två nättare bänkar vid fotändarna är också en bra ide, jag hade nog haft klädda bänkar så det kändes lite mer ombonat :)
EIC, 2014-08-18
Hej alla! Här flödar idéerna! Så roligt att läsa allt och få nya infallsvinklar. Ja, fondväggen stannar. Den är liksom ganska ny och tapeten var inte billig. Annars gillar jag verkligen din idé med att måla fondväggen i två färger, Alien! Tänk om man hade kommit på det innan tapeten åkte upp. Nåja, jag spara det till framtiden. Men det stör mig rätt mycket just nu att jag inte kan göra det.
- Bänkar vid fotänden av sängarna vill jag gärna ha. Frågan är om man ska köpa eller kanske göra själv. Jag vet att Åhléns har haft några mindre i ganska neutrala färger på tyget.
- Lampor. Jag är liten kluven där. Avståndet mellan de två sängarna är knappt 50 centimeter så frågan är om man ska köpa ett litet sängbord och i princip offra hela utrymmet på en lampa eller om man ska sätta upp på väggen och spara sängbordet till lite "pynt" som den där flätade korgen.
- Matta, ja, definitivt en matta, men jag HATAR att köpa mattor. Jag blir alltid så frustrerad och vet inte vad jag ska köpa. Fast mamma sitter nog på en del mattor så man kanske kan börja med att leta hos henne.
- Hylla till böcker låter som en jättebra idé. Det har jag inte ens tänkt på. Böcker har jag gott om så det ska nog gå bra att få ihop en liten samling som passar gäster.
-Stege för att hänga upp kläder. Jag har varit väldigt anti-stege (man ser ju det överallt), men jag kan faktiskt tänka mig att det kan passa riktigt bra just där. Det tål att tänkas på.
Åh, det är knappt så man vet var man ska börja nu när man har fått så många idéer. Tusen tack alla! Ni har verkligen varit till stor hjälp. Jag hoppas att jag får ordning på det inom några veckor (ska en tur till New York nästa vecka så vem vet vad man hittar där) och att jag kan dela med mig av lite bilder med uppdaterat gästrum.
lantilope, 2014-08-18
Vad fint det kommer bli när du börjar få det lite mer inrett, det är jag säker på!
Istället för en sådan (ursäkta) tråkig stege, skulle jag ställt in en herrbetjänt i lite äldre modell. Det tror jag skulle passa jättebra :)
Glöm inte några växter/blommor i fönstret! Krukorna kan addera lite färg också :)