Behöver lite tips på hur jag ska möblera/inreda vårt ena tv-rum.
Vi bor i ett väldigt stort hus med många rum. Detta rum blir dock lite fattigt på möbler då rummet är så stort så att soffan inte kan stå längs med väggen.
Det orange är trappan upp, röda är dörrar, gröna är fönster, blå är ett stort valv.
Det svara är soffa och fåtölj så som vi har det nu. Det rosa är tv-bänk, skåp och bord så som vi har det nu.
Vad kan jag ha bakom soffan? Ca 1,5m brett.
Hade kontorsdel där innan men har nu ett rum till kontor.
Har en dotter på 1år om det kan hjälpa med tips :)
beali, 2014-09-18
Hej, jag gillar grejen att ha soffan ute i rummet men det blir ju lite av en rumsavskiljare som kan va svårinredd. Använd soffryggen som en liten vägg, sätt en bänk eller en byrå bakom i samma höjd som soffan, dekorera med lampor och fina grejer.
Finns det en vägg mot trappan eller är det ett räcke mot rummet, eller hur ser det ut? Kanske är ett alternativ att sätta soffan mot väggen mot fönstren och öppna upp hela rummet, istället för den avdelning som är nu och ha tvn mot trappan.
MsBlondy92, 2014-09-18
Det är bara räcke vid trappan. Ja dessvärre så blir ju soffryggen som en rumsavdelare. Men de blir för lång till tv:N om man har soffan mot väggen ^^
MsBlondy92, 2014-09-18
Här kommer bild. Min skiss va lite fel i proportionerna :P
MsBlondy92, 2014-09-18
Flyttat bak soffan
MsBlondy92, 2014-09-18
Bänken under fönstret o det lilla bordet ska troligtvis bort också.
Rummet är lite av ett ihop plock. Vårt "riktiga" tv-rum är nere. Men va ju tvungen att göra något här uppe med :P
Vad kan jag göra?
MsBlondy92, 2014-09-18
En stoor matta ska inhandlas till under soffbordet o soffan :)
SofiaStilgruppen, 2014-09-19
Jag tror rummet skulle bli mycket mysigare med långa gardiner. Varför inte i flera lager.
Bakom soffan kan man göra en läshörna med fåtölj med fotpall eller en divan. Ett litet avställningsbord bredvid som man kan ha fina saker på. Om man kan flytta soffan lite mot tv:n?
Eller en skrivbordshörna? Beror väl på vad ni behöver.
beali, 2014-09-19
Hej, jag gillar att du är så orädd med färg, häftigt!
Ja, lång gardiner vore snyggt! Jag skulle precis som du tänkte, ta bort bänken med radion, sedan flytta ut soffan från väggen så att den står fritt i rummet och möblera runt soffan, skulle placera soffan lite mittemellan fönstren, en stor matta är en bra idé, knyter ihop allt! Kanske en pyssel eller lekhörna kan få plats för dottern? En permanent mysig koja vore ju helcharmigt, gjort på vackra tyger och mysbelysning!
Jag skulle också ha en taklampa som drar ner höjden lite och gör det mysigare. En rad med växter längs trappräcket också kanske.
lantilope, 2014-09-20
Jag vill skjuta fram soffan igen, så att kortsidan är mer mellan fönstren och alltså ännu lite längre fram än på första bilden. Eftersom tv:n är så liten blir proportionerna konstiga när soffan är så långt bort. Jag skulle också vilja få bort bänken med radion och det lilla bordet. Håller med om en stor matta som i stort sett täcker ytan mellan soffan och tv:n.
Bakom soffan skulle jag täcka den långa väggen med bokhyllor av något slag. En rejäl fåtölj, en snygg läslampa och en skön matta som antingen är likadan som den framför soffan eller går i samma ton/mönster. En hög golvväxt skulle passa bra.
Håller med de andra om att golvlånga gardiner skulle passa bättre, gärna mönstrade!
En annan idé, om du har svårt för att hitta en tillräckligt stor matta, är att köra lite lapptäckestil med olika mindre mattor. Jag gillar det väldigt mycket och har tex själv två mattor bredvid varandra istället för en stor.