Vi håller just nu på att renovera i vårt hus. Vi har börjat med köket och det kommer att gå i vit/turkos/guld/valnöt. Vi har öppnat upp så att en öppen planlösning till vardagsrummet blir till. Vad ska vi ha för färg i vardagsrummet?! Just nu är det gamla gulnade vävtapeter där. Vi har en rätt så mörk soffa, beige/brun skulle jag säga. Skulle vilja ha lite färg, kanske ta upp lite från tapeten i köket (bild i galleri), men vill inte ha det FÖR blått. Samt att vi inte vet om det passar till soffgruppen?!
Frusvensson, 2014-12-13
Soffans färg i gamla huset.
emmalindgr3n, 2014-12-15
Jag skulle nog välja en ganska lugn och diskret tapet i vardagsrummet och låta de lite starkare färgerna finnas på detaljer i rummet som går att byta ut om man tröttnar. Jag skulle nog själv valt att gå på beige, ljusblå och vit på väggar och övriga möbler. Den blåa färgen ni har i köket skulle jag nog ha på mindre detaljer som någon kudde, ljuslykta och/eller tavla. Viktigt att hitta balansen, men om ni älskar mycket färg och inte tror att kommer tröttna så ska ni ju självklart satsa på starka färger och nyanser!
Katwinkle, 2015-01-06
Jag skulle välja en ljust grå tapet i vardagsrummet och många färgglada detaljer. Himla snyggt kök förresten!
Frusvensson, 2015-01-06
Vi har nu beställt en ny soffa som kommer gå i grått, mittemellan ljusgrå och mörkgrå. Är inne på nån vit tapet med mönster?
Tack snälla!! :)
Katwinkle, 2015-01-06
Ok! Vit tapet med metallicmönster är en favorit för mig. Neutralt, så man kan ge resten av inredningen fritt spelrum.
Frusvensson, 2015-01-06
Ja precis. Min man gillar dock att ha det lite mörkare och jag mer ljust. Så får väl gå halva vägen var. Tycker ändå att en ljus grund är att föredra så kan man sätta upp lite mörkare tjocka gardiner om de så vill.
Katwinkle, 2015-01-06
Håller helt med dig. Gardiner, kuddar och allehanda detaljer får gärna vara mörka eller såna med mycket färg, bara grunden är ljus. Det är så mycket lättare att göra om då. Ett enda rum har fått bli mörkt här hemma och det är bion i källaren. Håll utkik efter det albumet. Det är nästa projekt att göra klart efter gästrummet!
Frusvensson, 2015-01-06
Ja precis. Det blir ju som en målarduk!
Det ska jag absolut göra. Lägger till dig så att jag inte missar.
Vi börjar nog med vardagsrummet ganska snart. Vi måste sätta gipsskivor över hela rummet då det är vävtapeter som vi inte får loss. Easycover har folk tipsat om också men det blir billigare ändå att sätta gipsskivor. Vi bor granne med en målare och han säger att den där sortens vävtapet slukar lim, så gipsskivor är att föredra.
Katwinkle, 2015-01-06
Javisst! Lägger till jag med, så ser jag när det händer nåt.
Å, det är inte kul med de där gamla vävtapeterna. Vi har haft tur som inte haft några såna. Huset är från 1968 så det kunde gott och väl ha varit det. Och din målargranne har helt rätt om att vävtapeterna "äter" limmet. Har varit med om att måla såna och färgen tar fort slut...