Jag och min sambo har nu snart bott i vår hyresrätt i ett år och börjar nu bli lite trötta på den sterila icke hemtrevliga känslan i lägenheten.
Och först är det tänkt i vardagsrummet för det är främst där den tråkiga känslan finns.
Så nu hoppas jag att ni kan hjälpa oss med alla möjliga tips på vad man kan göra med rummet för att få en mer hemtrevlig känsla i det. Väggen med Tv m.m, hyllorna och vitrinskåpet kommer stå kvar. och fåtöljen har stått borta i hörnet bredvid soffan, men flyttades bara för ett test. Men resten av rummet. vad ska man göra?
Rummet är väldigt kvadratiskt, varje vägg är ca 4,7 m långt och ungefär lika högt. Kan inte måtten nu exakt men ett hum iallafall.
Jim
sparris, 2015-01-06
Upp med grejer på väggarna framför allt! Personliga bilder som tillför rummet(och er) något.
Sen tycker jag personligen att det blir lite väl dystert med så mörk soffa och lika mörk matta, jag hade valt något piggare, kanske rött eller orange(vad för färg det nu är på kuddarna o gardinerna jag ser). Kanske t o m mönster?
Fler ljuskällor av olika slag...har sett rådet 5-10 st i ett rum av den här storleken. Mysbelysning, läsbelysning, allmänljus(tyckte jag mig skymta på en av bilderna) för städning så ni ser dammråttorna ordentligt ;)...
susannegustafsson, 2015-01-09
Tyg skapar ju en ombonad känsla om nåt. Jag ser framför mig en gardinstång ovanför den stora öppningen till nästa rum, som går ut långt utanför och där hänger ni nå härliga, ganska tjocka, gardiner á la hotelrum. :) Tror det skulle se supermysigt ut och så kan ni dra igen och få en riktigt mysig stämning för filmkvällar t.ex.
Du skrev ju att vitrinskåpet skulle stå kvar men då skulle jag vrida på det och ställa det mot samma vägg som tv:n. ;)
Sen håller jag med ovanstående om saker på väggarna. Tavlor, foton, hyllor med prydnadssaker på, nån stor snygg klocka?
JB_Media, 2015-01-20
Tackar för era kommentarer. Jag är lite sugen på att byta soffa till två st istället, alltså en 3 sits och en 2 sits dels för att kunna få lite mer frihet med val av soffbord samt att fylla ut utrymmet mellan tv:n och soffan lite. Men det är något som kommer lite längre fram, och då är även tanken att den ska vara ljusare. Något som vi också tänkt på är belysning vilket kommer att komma upp, dels har vi tänkt att ha en liggande lampa på lastpalls hyllorna. Vi har börjat att inreda rummet lite smått redan nu med skåpshyllor i sicksack i det tomma hörnet jämte soffan med belysning där. Att vrida på vitrinskåpet var något vi inte tänkt på alls som också kommer att testas, tror på den iden.
Sen kommer det förmodligen komma upp en tavellist bakom soffan med ett gäng ramar med foton i olika storlekar.
Ska knäppa av en bild snart så framgången kan skådas :) Men tack för era synpunkter.
Ni har förresten inga andra tips på vad man ska göra med utrymmet mellan tv och soffa? Vi har testat att flytta fram soffan någon meter och det såg bra ut förutom att det bara blir max 1 m från soffa till vägg som gjorde att det tyvärr såg helt konstigt ut. Så tips där tas gärna emot, då det är rena dansgolvet nu.