Vi flyttade in i denna hyreslägenheten dec 14, hur dom tänker med att sätta ett mindre kök i en femrummare än i de med mindre antal rum vet jag inte men de är irriterande.
Vi är i sommar en trebarnsfamilj, jag går nu hemma sjukskriven tills bebisen kommer och är mer galen på köket än någonsin. De känns trångt, de känns svårt att hålla fint och iordning. Så snälla ge mig lite hopp och hjälp hur jag ska börja trivas i köket! Är som sagt hyreslägenhet så där är jag bunden och vi behöver ha matplatser för alla. Dörren på långväggen har vi tänkt sätta för då rummet innanför har två ingångar.
Emiiily, 2015-04-19
Emiiily, 2015-04-19
Emiiily, 2015-04-19
Fridolin, 2015-05-02
Man blir nog lite hemmablind - du har ju ett jättefint kök med härligt golv! Känner dock igen irritationen och frustrationen när det är trångt som det gärna blir på liten yta (vi bor 2 vuxna och ett barn i en tvåa). Storleken på rummet går ju inte att göra så mycket åt men det jag tänkte på var att ni har många öppna hyllor. Det kan i och för sig vara fint men kräver att man plockar och fixar hela tiden så att det inte blir rörigt för ögat. En idé är därför att hänga på skåpsluckorna (om de finns) och behålla någon enstaka hylla öppen t.ex. de vid spisen.
Äldre hus har ju tyvärr ofta "spårvagnskök" även i lägenheter som är stora i övrigt och det är ju svårt att möblera men en tanke skulle ju kunna vara att ha en kökssoffa med förvaring istället för stolar på vänster sida. Då kan man stuva undan t.ex. bakmaskiner och stora grytor där och ändå ha sittplatser till ungarna. Fundera på vilken utrustning ni verkligen behöver ha framme och använder ofta och ställ undan sånt som används mer sällan. Hoppas ni hittar en lösning så du trivs bättre med köket! :)
Linneasporty, 2015-06-01
Sätt upp hyllor på väggen där tavellisten är, om ni inte är långskånkar kan ni få till en del förvaring där. Plocka undan sådant ni inte behöver från köket, tex i en kartong i källarförrådet. Jag tokgillar ditt kök men hade föraökt minimera antalet köksgrejer så allt får plats.